Державна податкова служба України розглянула звернення ТОВ «МегаваттЕнерго»(далі - Товариство) від 22.01.2021№ 0121/02щодо надання податкової консультації стосовно застосування реєстратора розрахункових операцій та/або програмного реєстратора розрахункових операцій (далі РРО та/або ПРРО),що надійшло з Головного управління ДПС у Волинській області листомвід 09.02.2021 № 835/8/ІПК/03-20-07-5-08 (вх. ДПС № 603/ІПК/7від 10.02.2021),та в порядку статті 52 Податкового кодексу України(далі - Кодекс) повідомляє.
Відповідно до звернення Товариство є ліцензіатом з постачання природного газу побутовим споживачам. Готівкові операції у товариства відсутні, проте на розрахунковий рахунок надходять кошти від фізичних осіб за спожитий газ та авансові платежі за газ через платіжні системи.
Товариство просить надати роз’яснення.
1) Чи підпадає під визначення розрахункової операції розрахунок споживача газу з постачальником через системи дистанційного обслуговування Приват 24, Ощад 24 або з використанням сервісів банків LiqРау, Моnоbаnк, Рогtmоnе та ін., враховуючи, що в місці отримання товару (вдома у споживача) операції з розрахунків готівкою не здійснюються?
2) Як визначити місце проведення розрахунків з покупцем та місце отримання товарів, якщо такі операції вважати розрахунковими?
3) Як забезпечити можливість видачі розрахункового документа безпосередньо отримувачу або кур’єрською (поштовою) службою в момент отримання товару?
4) Як формувати розрахунковий документ, якщо споживач сплатив одним платежем суму, яка містить борг за попередній місяць, аванс за поточний місяць, що триває, та аванс на наступний місяць, враховуючи, що ціни на газ щомісяця змінюються і обсяги споживання в поточному місяці будуть відомі лише 5-10 числа наступного місяця?
Правові засади застосування РРО та/або ПРРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначеноЗаконом України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265), дія якого поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та безготівковій формі.
Встановлення норм щодо незастосування РРО та/або ПРРО у інших законах, крім Податкового кодексу України, не допускається.
Статтею 3 Закону № 265 передбачено, що суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов'язані:
1) проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу ПРРО зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;
2) надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов'язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений ПРРО QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).
Разом з тим, пунктом 12 статті 9 Закону № 265 визначено, що РРО та/або ПРРО та розрахункові книжки не застосовуються, якщо в місці отримання товарів (надання послуг) операції з розрахунків у готівковій формі не здійснюються (оптова торгівля тощо).
Національний банк України у листі від 24.04.2020 № 57-0009/20338 зазначає, що відповідно до Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої Постановою Правління Національного банку України від 21.01.2004 № 22, безготівкові розрахунки - перерахування певної суми коштів з рахунків платників на рахунки отримувачів коштів (Інструкція про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті).
Банківські системи дистанційного обслуговування та сервіси переказу коштів є лише каналами/інструментами, що дозволяють ініціювати такий переказ.
Закон України від 03 вересня 2015 року № 675-VIII "Про електронну комерцію" (далі - Закон № 675) визначає засади діяльності у сфері електронної комерції, встановлює порядок вчинення електронних правочинів із застосуванням інформаційно-телекомунікаційних систем та визначає права і обов'язки учасників відносин у сфері електронної комерції.
Відповідно до абзацу другого пункту 1 статті 13 Закону № 675 розрахунки у сфері електронної комерції можуть здійснюватися, зокрема, шляхом переказу коштів або оплати готівкою з дотриманням вимог законодавства щодо оформлення готівкових та безготівкових розрахунків, а також в інший спосіб, передбачений законодавством України.
Разом з тим продавець, оператор платіжної системи або інша особа, яка отримала оплату за товар, роботу, послугу відповідно до умов електронного договору, повинні надати покупцеві (замовнику, споживачу) електронний документ, квитанцію, товарний чи касовий чек, квиток, талон або інший документ, що підтверджує факт отримання коштів, із зазначенням дати здійснення розрахунку (пункт 3 статті 13 Закону № 675).
Розділом VII Положення про порядок емісії електронних платіжних засобів і здійснення операцій з їх використанням, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 05.11.2014 № 705, встановлено, що документи за операціями з використанням електронних платіжних засобів (тобто банківська картка, далі - ЕПЗ) та інші документи, що застосовуються в платіжних системах для платіжних операцій з використанням ЕПЗ, можуть бути в паперовій та/або електронній формі.
Під час здійснення операцій з використанням ЕПЗ у сфері електронної комерції та системах дистанційного обслуговування дозволяється формування в електронній формі документа за операцією з використанням ЕПЗ за умови доставки його користувачу.
Документи за операціями з використанням ЕПЗ мають статус первинного документа та можуть бути використані під час урегулювання спірних питань.
Разом з цим згідно з роз'ясненням Національного банку України (лист від 28.11.2019 № 57-0007/62082) квитанція, отримана при здійсненні розрахунку за допомогою ЕПЗ, не є розрахунковим документом у розумінні Закону № 265 та не підтверджує факт продажу товару (отримання послуг), а лише підтверджує ініціювання переказу коштів з рахунку держателя ЕПЗ.
З урахуванням викладеного та заданих питань повідомляємо наступне.
1. Відповідно до статті 2 Закону № 265, під визначенням розрахункової операції слід розуміти приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.
Розрахунок, проведений через системи дистанційного обслуговування Приват 24, Ощад 24 або з використанням сервісів банків LiqРау, Моnоbаnк, Рогtmоnе підпадає під визначення розрахункової операції у розумінні
Закону № 265.
2. У відповідності до статті 2 Закону № 265, місцем проведення
розрахунків,також вважається місце отримання покупцем попередньо оплачених товарів (послуг) із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо.
Згідно з пунктом 2 статті 3 Закону № 265 суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі, зобов'язані надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов'язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений ПРРО QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).
3.Відповідно до Закону України від 05 квітня 2001 № 2346-III «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні»,розрахунковий документ є документом на переказ коштів, що використовується для ініціювання переказу з рахунка платника на рахунок отримувача, але не підтверджує факт продажу товарів, робіт, послуг.
Згідно із Законом №265 розрахунковий документ — це документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку РРО та/або ПРРО, чи заповнений вручну.
Отже, Товариство має забезпечити надсилання відповідного розрахункового документу отримувачу газу, відповідно договору постачання, не пізніше наступного робочого дня після отримання виписки про рух коштів на рахунках від банківської установи.
4. Форми розрахункових документів визначено Положенням про форму і зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11.02.2016 за № 220/28350
(далі – Положення № 13).
У випадку формування розрахункового документа, він повинен містити обов’язкові реквізити, передбачені цим Положенням і містити, зокрема назву товару та суму сплачених коштів. Використання додаткових реквізитів у вигляді суми боргу, переплати або авансу не заборонено, але й не є обов’язковим.
Облік заборгованості, авансових внесків та переплат ведеться відповідно стандартів бухгалтерського обліку та типового договору заключеного із споживачем.
У відповідності до пункту 52.2 статті 52 ПКУ податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію та діє в межах законодавства яке було чинним на момент надання такої консультації.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |