Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо оподаткування доходів фізичних осіб (резидентів та нерезидентів) та в межах компетенції повідомляє, що відповідь надається з урахуванням норм Кодексу, які діяли у 2020 році.
Банк керуючись нормами Кодексу, без зазначення деталей, просить підтвердити свою позицію, що операції з облігаціями зовнішніх державних позик, які здійснюються фізичними особами-платниками податків резидентами та нерезидентами, належать до операцій з державним цінними паперами та не підлягають оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб та військовим збором.
Також платник податків просить надати роз’яснення щодо необхідності відображення таких операцій в податковому розрахунку за формою № 1ДФ та за якою ознакою доходу.
Згідно із п.п. 14.1.441 п. 14.1 ст. 14 Кодексу державні цінні папери – це облігації внутрішніх і зовнішніх державних позик та казначейські зобов'язання України, розміщені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику та/або реалізує державну бюджетну політику у сфері управління державним боргом та гарантованим державою боргом.
Відповідно до частини другої ст. 10 Закону України від 23 лютого 2006 року
№ 3480-IV «Про цінні папери та фондовий ринок» (далі – Закон № 3480) облігації зовнішніх державних позик України є одним з різновидів державних облігацій України.
Облігації зовнішніх державних позик України – це державні боргові цінні папери, що розміщуються на міжнародних фондових ринках і підтверджують зобов'язання України відшкодувати пред'явникам цих облігацій їх номінальну вартість з виплатою доходу відповідно до умов розміщення облігацій (частина п’ята ст. 10 Закону № 3480).
Згідно із частиною десятою ст. 10 Закону № 3480 розміщення, обслуговування та погашення облігацій зовнішніх державних позик України здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну бюджетну політику у сфері управління державним боргом та гарантованим державою боргом, яке може залучати для цього банки, інвестиційні компанії тощо. Відносини між центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну бюджетну політику у сфері управління державним боргом та гарантованим державою боргом, і цими організаціями регулюються відповідними договорами.
Відповідно до п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 14.03.2018
№ 186 «Про випуски облігацій зовнішніх державних позик» міністрові фінансів здійснювати у разі потреби щороку в межах обсягу державних запозичень, визначених законом про Державний бюджет України, та з дотриманням граничного обсягу державного боргу на кінець бюджетного періоду випуски облігацій зовнішніх державних позик, а саме: короткострокових облігацій зовнішніх державних позик, середньострокових облігацій зовнішніх державних позик, довгострокових облігацій зовнішніх державних позик - за основними умовами випусків та порядком розміщення, затвердженими зазначеною постановою.
Отже, питання віднесення операцій з конкретними цінними паперами до операцій з державними цінними паперами, належить до повноважень Міністерства фінансів України як емітента таких цінних паперів.
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до п. 162.1 ст. 162 якого платниками податку є: фізична особа - резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи; фізична особа - нерезидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.
При цьому доходи з джерелом їх походження в Україні, що нараховуються (виплачуються, надаються) на користь нерезидентів, оподатковуються за правилами та ставками, визначеними для резидентів (з урахуванням особливостей, визначених деякими нормами цього розділу для нерезидентів) (п.п. 170.10.1
п. 170.10 ст. 170 Кодексу).
Згідно із п. 163.1 ст. 163 Кодексу об'єктом оподаткування резидента є: загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід; доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання); іноземні доходи - доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.
Відповідно до п. 163.2 ст. 163 Кодексу об'єктом оподаткування нерезидента є: загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід з джерела його походження в Україні; доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання).
Статтею 165 Кодексу визначено виключений перелік доходів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу. Зокрема, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються, зокрема:
сума доходів, отриманих платником податку у вигляді процентів, що нараховані на державні цінні папери, емітовані центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та на боргові зобов’язання Національного банку України, а також сума доходів, отриманих нерезидентами у вигляді процентів, нарахованих на державні цінні папери або облігації місцевих позик, або боргові цінні папери, виконання зобов’язань за якими забезпечено державними або місцевими гарантіями, якщо такі цінні папери придбані нерезидентами за межами території України через уповноважених агентів – нерезидентів, або процентів, отриманих нерезидентами за надані державі чи міському бюджету позики (кредити або зовнішні запозичення), які відображаються в Державному бюджеті України або місцевих бюджетах чи віднесені до витрат Національного банку України, або за надані суб’єктам господарювання кредити (позики), виконання яких забезпечено державними або місцевими гарантіями (п.п. 165.1.2 п. 165.1 ст. 165 Кодексу);
інвестиційний прибуток від операцій з борговими зобов'язаннями Національного банку України та з державними цінними паперами, емітованими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з урахуванням курсових різниць (п.п. 165.1.52
п. 165.1 ст. 165 Кодексу).
При цьому визначення поняття "проценти" наведено у п.п. 14.1.206 п. 14.1
ст. 14 Кодексу.
Крім того, відповідно до п.п. 1.7 п. 16¹ підрозділу 10 розділу XX Кодексу (у редакції Закону України від 16 січня 2020 року № 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві», який набрав чинності з 23.05.2020) звільняються від оподаткування військовим збором доходи, що згідно з розділом IV Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою).
Таким чином, сума доходів, отриманих платниками податку від операцій з інвестиційними активами (облігаціями зовнішніх державних позик, емітованих Міністерством фінансів України), та у вигляді процентів, що нараховані на такі папери, не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, тобто не оподатковується податком на доходи фізичних осіб. Також з 23.05.2020 сума зазначених доходів не є об’єктом оподаткування військовим збором.
Разом з тим, якщо вказані доходи, отримувалися фізичною особою до 23.05.2020, то сума таких доходів оподатковується військовим збором на загальних підставах.
Водночас особливості оподаткування іноземних доходів визначено п. 170.11 ст. 170 Кодексу
Також особи, які мають статус податкових агентів, зобов'язані подавати у строки, встановлені Кодексом, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (далі – форма №1ДФ), за формою затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 №4 (далі – Порядок).
Згідно з Довідником ознак доходів, наведеним додатку до Порядку суму доходів, отриманих платником податку у вигляді процентів, що нараховані на цінні папери, емітовані центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову та бюджетну політику, та на боргові зобов'язання Національного банку України відображається податковим агентом під ознакою доходу «129», а інвестиційний прибуток від операцій з борговими зобов'язаннями Національного банку України та казначейськими зобов'язаннями України, емітованими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову та бюджетну політику, у тому числі від зміни курсу іноземної валюти - під ознакою доходу «183».
Відповідно до п. 3.2 ст. 3 Кодексу якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
З метою уникнення неоднозначного тлумачення норм податкового законодавства в частині оподаткування доходів фізичних осіб – резидентів/нерезидентів від операцій з облігаціями зовнішніх державних позик слід розглядати з урахуванням документів, які стосуються порушених питань, зокрема договорів купівлі-продажу зазначених облігацій, порядку їх погашення та виплати доходу, тощо.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |