X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 14.04.2021 р. № 1539/ІПК/99-00-21-03-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення       щодо окремих питань, пов’язаних із постачанням послуг із організації продажу товарів на електронних митних аукціонах, редукціонах згідно з Порядком реалізації товарів на митних аукціонах, редукціонах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04 грудня 2019 року № 1050 (далі –  Порядок № 1050), і, керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, у Підприємства, яке є адміністратором електронної торгової системи (далі - ЕТС) виникло ряд питань, пов’язаних із постачанням послуг із організації продажу товарів на електронних митних аукціонах, редукціонах згідно з Порядком № 1050.

Реалізація товарів з використанням ЕТС здійснюється на підставі договору на проведення електронного митного аукціону, укладеного між замовником (митницею), в якого на обліку перебувають такі товари, та оператором електронного майданчика, підключеного до ЕТС. Предметом вказаного договору є надання оператором електронного майданчика послуг із організації продажу товарів за допомогою ЕТС згідно з Порядком № 1050 та Регламентом ЕТС.

Фактично митниця формує лот (одиницю товару, що виставляється для продажу, або товарну партію, що пропонується для продажу як одне ціле), визначає його стартову ціну та передає оператору електронного майданчика заявку на проведення електронного аукціону, а оператор електронного майданчика забезпечує публікацію заявки в ЕТС, прийом пропозицій учасників, проведення аукціону, отримання коштів від переможця та перерахування таких коштів митниці.

Реалізація лота (одиниці товару, що виставляється для продажу, або товарної партії, що пропонується для продажу як одне ціле) здійснюється з урахуванням усіх належних податків і зборів, які підлягають сплаті під час переміщення таких товарів через митний кордон України, за ставками, що діють на дату реалізації.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків, зборів і митних платежів, регулюються нормами ПКУ, Митного кодексу України (далі – МКУ) та іншими нормативно-правовими актами з питань оподаткування (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ і пункт 2 статті 1  розділу І МКУ).

Згідно з пунктами 5.2 і 5.3 статті 5 розділу І ПКУ у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Підпунктом 27 частини першої статті 4 МКУ визначено, що до митних платежів належить:

а) мито;

б) акцизний податок із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції);

в) податок на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції).

Відповідно до частин першоїчетвертої - шостої статті 243 МКУ:

товари, транспортні засоби комерційного призначення, що зберігаються на складах митних органів, за якими власник або уповноважена ним особа не звернулися до закінчення строків зберігання, встановлених МКУ, підлягають реалізації, а у випадках, передбачених законодавством, - безоплатній передачі у володіння і користування або переробці, утилізації чи знищенню, про що відповідний митний орган повідомляє власника зазначених товарів, транспортних засобів комерційного призначення або уповноважену ним особу не пізніш як за 15 днів до закінчення строків зберігання. Таке повідомлення не направляється після закінчення строків зберігання, зазначених у частинах другій та п'ятій статті 240 МКУ;

товари, які були виявлені (знайдені) під час здійснення митного контролю в зонах митного контролю та/або у транспортних засобах, що перетинають митний кордон України, і власник яких невідомий, після закінчення строку зберігання, встановленого частиною п'ятою статті 240 МКУ, підлягають реалізації, а у випадках, передбачених законодавством, - безоплатній передачі у володіння і користування або переробці, утилізації чи знищенню. Інформація про знайдені (виявлені) товари протягом трьох днів розміщується для загального ознайомлення в місцях розташування митних органів на весь строк зберігання таких товарів, а інформація про знайдені (виявлені) транспортні засоби, крім того, направляється до територіальних органів Національної поліції;

товари, поміщені у режим відмови на користь держави, та товари, граничний строк перебування яких під митним контролем закінчився, підлягають реалізації, а у випадках, передбачених законодавством, - безоплатній передачі у володіння і користування або переробці, утилізації чи знищенню;

товари, які швидко псуються або мають обмежений строк зберігання, у тому числі товари - безпосередні предмети порушення митних правил, вилучені відповідно до МКУ, підлягають реалізації з урахуванням терміну їх придатності, а у випадках, передбачених законодавством, - переробці, утилізації чи знищенню.

Дія Порядку № 1050 поширюється на товари, зазначені у частинах першій, четвертій - шостій статті 243 МКУ, вартість однієї облікової одиниці (або об'єднаних в один лот) яких перевищує 20 мінімальних розмірів заробітної плати, встановленої на 1 січня відповідного року, а також транспортні засоби, повітряні, морські та річкові судна незалежно від їх вартості.

Адміністратор електронної торгової системи (далі - адміністратор електронної системи) - визначена Кабінетом Міністрів України юридична особа, відповідальна за функціонування електронної торгової системи та уповноважена на здійснення заходів із супроводження програмного і технічного забезпечення центральної бази даних електронної торгової системи, збереження та захисту даних, що містяться у ній, обслуговування такої системи, забезпечення безперебійності роботи та доступу користувачів до системи. Адміністратор електронної системи не може бути власником, засновником або пов'язаною особою з особою оператора електронного майданчика. Забороняється поєднання функцій адміністратора електронної системи та оператора електронного майданчика  (пункт 5 Порядку № 1050).

Замовник електронного аукціону (далі - замовник) - митниця, в якій перебуває на обліку товар, що підлягає реалізації через електронну торгову систему, і яка уклала з оператором електронного майданчика договір про проведення електронного аукціону (пункт 5 Порядку № 1050).

Оператор електронного майданчика (далі - оператор) - юридична особа, зареєстрована в установленому законом порядку на території України, що має право на використання електронного майданчика, який підключено до електронної торгової системи (пункт 5 Порядку № 1050).

Реалізація товарів з використанням електронної торгової системи (ЕТС) здійснюється на підставі договору між замовником та оператором на проведення електронного аукціону (пункт 7 Порядку № 1050).

Реалізація товару на електронному аукціоні проводиться без фактичної передачі товару оператору. Зберігання товару забезпечується замовником, якщо інше не передбачено у договорі між ним та оператором (пункт 12  Порядку № 1050).

Переможець, зазначений у протоколі електронного аукціону, протягом трьох робочих днів, а щодо товарів, які швидко псуються або мають обмежений строк зберігання, протягом одного робочого дня після дня визначення його переможцем вносить кошти за лот на рахунок оператора електронного майданчика, зазначений в оголошенні про проведення електронного аукціону (пункт 51 Порядку № 1050).

Сума коштів за лот, отримана оператором від реалізації товарів на електронному аукціоні, підлягає перерахуванню на визначені рахунки замовника протягом трьох робочих днів з дня отримання таких коштів від переможця електронного аукціону. Подальше розпорядження коштами здійснюється замовником у встановленому законодавством порядку (пункт 55  Порядку № 1050).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Пунктом 194.1 статті 194 розділу V ПКУ встановлено, що операції, зазначені у статті 185 розділу V ПКУ, крім операцій, що не є об'єктом оподаткування, звільнених від оподаткування, та операцій, до яких застосовується нульова ставка та 7 і 14 відсотків, оподатковуються за ставкою, зазначеною у підпункті «а» пункту 193.1 статті 193 розділу V ПКУ, яка є основною.

При цьому податок на додану вартість становить 20 відсотків, 7 і 14 відсотків бази оподаткування та додається до ціни товарів/послуг.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.

Пунктом 188.1 статті 188 розділу V ПКУ визначено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), за винятком:

товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню;

газу, який постачається для потреб населення;

електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії.

До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.

Правила формування податкових зобов’язань з ПДВ встановлено статтею 187 розділу V ПКУ.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 розділу V ПКУ датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів зазначених вище, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє, що операція платника ПДВ з постачання (продажу) товарів на електронних митних аукціонах, редукціонах є об’єктом оподаткування ПДВ. При цьому на вартість таких товарів нараховується ПДВ за ставкою, встановленою пунктом 194.1 статті 194 розділу V ПКУ, який підлягає сплаті до бюджету.

Щодо порядку сплати податків (у тому числі ПДВ) і зборів під час переміщення вказаних вище товарів через митний кордон України, то з порушеного питання ДПС рекомендує звернутися до Державної митної служби України як до центрального органу виконавчої влади, одними із завдань якого є:

організація та здійснення ведення обліку і адміністрування митних та інших платежів, контроль за справлянням яких законом покладено на Державну митну службу України, забезпечення контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою їх нарахування та сплати у повному обсязі платниками податків до відповідного бюджету під час переміщення товарів через митний кордон України та після завершення операцій з митного контролю та митного оформлення;

надання консультацій з питань практичного застосування окремих норм законодавства з питань митної справи відповідно до Митного кодексу України.

В доповнення до викладеного у даній індивідуальній податковій консультації ДПС інформує, що індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу ІІ ПКУ).