X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У ХАРКІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 15.04.2021 р. № 1551/ІПК/20-40-07-10-19

Головне управління ДПС у Харківській області (далі – ГУ ДПС області) розглянуло запит фізичної особи-підприємця (далі – підприємець) від 19.02.2021 № 3 на отримання індивідуальної податкової консультації щодо застосування програмного реєстратора розрахункових операцій, з урахуванням фактично викладених обставин та в порядку статті 52 Податкового кодексу України повідомляє таке.

Згідно із зверненням, підприємець вже використовує з початку 2021 року у своїй діяльності зареєстрований у встановленому порядку програмний реєстратор розрахункових операцій та просить надати відповіді на питання щодо роздрукування та видачі фіскальних чеків.

Правові засади застосування реєстратора розрахункових операцій та/або програмного реєстратора розрахункових операцій (далі – РРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначені Законом України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265). Дія цього закону поширюється на усіх суб'єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Відповідно до ст. 2 Закону № 265 розрахункова операція – приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця;

розрахунковий документ – документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних   платіжних  засобів,   отримання (повернення)  коштів, торгівлю

валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку РРО або ПРРО, чи заповнений вручну.

Статтею 3 Закону № 265 визначено, що суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов'язані: проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;

надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов'язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений ПРРО QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).

Форму та зміст розрахункового документа/електронного розрахункового документа визначено Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11.02.2016 за № 220/28350.

У разі наявності зареєстрованого РРО його застосування при проведенні розрахункових операцій є обов’язковим на загальних підставах.

 З урахуванням викладеного та заданих підприємцем питань повідомляємо таке.

Доставка товарів, придбаних за допомогою мережі Інтернет або за допомогою замовлення за місцем здійснення діяльності, може здійснюватися поштою, власною кур’єрською службою, сторонньою кур’єрською організацією, за договором з продавцем.

За загальними правилами, продавати товар з відстроченням платежу не заборонено. Мається на увазі продаж товару, який буде доставлено кур’єром. Оплату у такому випадку цілком можна здійснити у момент отримання товару. Операція попередньо проводиться через РРО, а покупцю разом з товаром передають чек із зазначеною формою оплати «кредит/післяплата/відстрочення платежу».

Тобто, у випадку проведення розрахункових операцій з відстроченням платежу або у кредит, необхідно відповідно до вимог чинного законодавства при відпуску товару (послуги), видати покупцеві розрахунковий документ встановленої форми із зазначенням у ньому форми оплати «у кредит». Таким чином, фіскальний чек, оформлений належним чином, повинен бути виданий покупцю при продажу товарів.

Якщо доставка товару здійснюється поштовою службою за умови післяплати, то в момент отримання товару у відділенні поштової служби покупець вносить кошти (готівкою або із застосуванням платіжних карток) для перерахування на банківський рахунок продавця. Чек РРО, як відповідний розрахунковий документ, що підтверджує факт оплати товару, у цьому випадку зобов’язана видавати поштова служба. Документом, що свідчить про отримання того або іншого товару, буде видаткова накладна продавця, вкладена суб’єктом господарювання (продавцем) у посилку.

У разі доставки товару кур’єрською службою, за умови передоплати безготівково та з остаточною оплатою готівкою курєрській службі суб’єкт господарювання повинен укласти в поштове відправлення розрахунковий документ установленої законодавством форми і змісту на повну суму проведеної операції, що підтверджує факт купівлі-продажу товарів, із зазначенням у касовому чеку окремо суми з попереднім програмуванням «передоплата товарів» та окремо суми у разі проведення розрахунків за відстроченим платежем – з використанням режиму попереднього програмування «кредит / післяплата / відстрочка платежу».

У разі оплати остаточної суми за товар готівкою у поштовому відділенні підприємець повинен укласти в поштове відправлення чек РРО на суму передоплати з попереднім програмуванням «передоплата товарів», а на суму остаточної оплати готівкою чек РРО у цьому випадку зобов’язана видавати поштова служба при видачі товару.

Щодо третього питання повідомляємо, отримання від поштової або кур’єрської служби (далі - посередник) оплати за товари, яка була отримана таким посередником в межах виконання ним умов Цивільно - правового договору, укладеного між продавцем та посередником, не потребує застосування РРО тому, що не містить ознак розрахункової операції.

 Фактично посередник надає продавцю послуги з доставки на адресу продавця належних йому матеріальних цінностей, не залежно від їх форми (готівкова, безготівкова, тощо), після виконання ним розрахункової операції в готівковій чи безготівковій формі при безпосередньому продажу споживачу.

Наголошуємо, що алгоритм дій продавця товарів та надавача йому таких послуг, форма оплати за такі послуги, та спосіб, у який продавцю будуть повернуті належні йому матеріальні цінності, має бути чітко визначений умовами Цивільно – правового договору та, зокрема, містити інформацію щодо способу, у який він виконується.

Відповідно до п.9 Порядку реєстрації, ведення реєстру та застосування програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі - ПРРО), затвердженого Наказом Міністерства фінансів від 23.06.2020 року № 317 (далі  - Порядок), у разі змін даних щодо ПРРО (зміна назви, типу ПРРО) подається заява за формою № 1-ПРРО з позначкою «Зміни» (крім перереєстрації ).

Отже, для здійснення діяльності у виїзних заходах, підприємець має змогу провести зміни у вже зареєстрованого ПРРО, а саме змінити тип ПРРО із стаціонарного на пересувний. Після закінчення виїзної торгівлі провести зворотну операцію по внесенню змін, або зареєструвати новий пересувний ПРРО шляхом надання заяви про реєстрацію за формою № 1-ПРРО із вказанням назви господарської одиниці для виїзної торгівлі (наприклад – «виставка», «виїзна торгівля», «авто лавка» тощо).

Скасування реєстрації ПРРО відбувається за заявою власника або автоматично відповідно до п.3 розділу ІІІ Порядку.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 ПКУ податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію та діє в межах законодавства яке було чинним на момент надання такої консультації.