X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 19.04.2021 р. № 1607/ІПК/04-36-18-03-15

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області  розглянуло звернення комунального некомерційного підприємства щодо оподаткування податком на додану вартість (далі – ПДВ) операцій з безоплатної передачі комунального майна (автомобілів) між територіальними громадами згідно рішення органу місцевого самоврядування, та, керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VІ (далі — ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, внаслідок проведення адміністративно-територіальної реформи та створення нових громад рішенням сесії районної ради як засновника комунального некомерційного підприємства таке підприємство зобов’язане передати майно новоствореним громадам, а останні повинні створити (створили) власні комунальні некомерційні підприємства.

У зв’язку з цим, комунальне некомерційне підприємство безоплатно передає на баланс іншого комунального підприємства автомобілі, які раніше йому також були передані на безоплатній основі.

Разом з тим, інформації, викладеної у зверненні, недостатньо для надання у повній мірі відповіді на порушене питання, зокрема у частині можливості застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ до вказаної вище операції, а тому, у разі необхідності, ДПС пропонує повторно звернутися до контролюючого органу із наданням розширеного опису здійснюваної операції та копій відповідних підтверджуючих документів, у тому числі інформації:

чи є некомерційне підприємство, що здійснює операцію з безоплатної передачі іншому некомерційному підприємству транспортних засобів, платником ПДВ;

які саме транспортні засоби передаються на безоплатній основі (із зазначенням товарних позицій згідно з УКТ ЗЕД та призначення таких транспортних засобів);

щодо дати здійснення некомерційним підприємством операції з безоплатної передачі іншому некомерційному підприємству транспортних засобів.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Відповідно до підпункту 14.1.145 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ підакцизні товари (продукція) - товари за кодами згідно з УКТ ЗЕД, на які цим ПКУ встановлено ставки акцизного податку.

До підакцизних товарів, зокрема належать автомобілі легкові, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб і більше, транспортні засоби для перевезення вантажів (пункт 215.1 стаття 215 розділу VI ПКУ).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та                 підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України, у тому числі операції з безоплатної передачі.

Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ). При цьому продаж (реалізація) товарів – це будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів (підпункт 14.1.202 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).

Відповідно до підпункту 14.1.13 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ під   безоплатно наданими товарами розуміються товари, що надаються згідно з договорами дарування, іншими договорами, за якими не передбачається грошова або інша компенсація вартості таких товарів чи їх повернення, або без укладення таких договорів.

Пунктом 188.1 статті 188 розділу V ПКУ визначено, що базою оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), за винятком:

товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню;

газу, який постачається для потреб населення;

електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії.

До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.

Правила формування податкових зобов’язань і податкового кредиту з ПДВ та складання податкових накладних і їх реєстрації в ЄРПН встановлено статтями 187, 198 і 201 розділу V ПКУ.

Підпунктом 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ визначено, що звільняються від оподаткування ПДВ операції з безоплатної передачі в державну власність чи комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст або у їх спільну власність об'єктів усіх форм власності, які перебувають на балансі одного платника податку і передаються на баланс іншого платника податку, якщо такі операції проводяться за рішенням Кабінету Міністрів України, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень.

Норми підпункту 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ поширюються також на операції з безоплатної передачі об'єктів з балансу юридичної особи будь-якої форми власності на баланс іншої юридичної особи, яка перебуває в державній або комунальній власності, що проводяться за рішенням органу державної влади України або органу місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень, та за рішенням юридичних осіб, у разі передачі основних засобів інфраструктури залізничного транспорту, незалежно від того, чи є суб'єкти операції платниками податку.

При цьому звільнення від оподаткування ПДВ, передбачене                     пунктом 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, не поширюється на операції з підакцизними товарами, зазначеними в розділі VI ПКУ (пункт 197.5 статті 197 розділу V ПКУ).

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ГУ ДПС у Дніпропетровській області повідомляє.

У розумінні норм підпункту 14.1.145 пункту 14.1 статті 14 розділу I та пункту 215.1 стаття 215 розділу VI ПКУ автомобілі легкові належать до підакцизних товарів.

Операція платника ПДВ з безоплатної передачі іншому суб’єкту господарювання транспортних засобів, що попередньо були отримані також на безоплатній основі, згідно зі статтею 185 розділу V ПКУ є об’єктом оподаткування ПДВ.

За такою операцією платник ПДВ зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ виходячи із бази оподаткування, визначеної  відповідно до пункту 188.1 статті 188 розділу V ПКУ, яка при цьому не може бути нижче балансової (залишкової) вартості таких транспортних засобів за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), та, відповідно, сплатити їх до бюджету.

В доповнення до викладеного у даній індивідуальній податковій консультації ГУ ДПС у Дніпропетровській області  інформує.

Згідно з підпунктом 112.8.2 пункту 112.8 статті 112 розділу ІІ ПКУ вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою, яка діяла у відповідності до індивідуальної податкової консультації, наданої такому платнику податків у паперовій або електронній формі, за умови, що така консультація зареєстрована в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій, є обставиною, що звільняє від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Разом з тим платник податків та/або податковий агент, які діяли відповідно до податкової консультації, не звільняються від обов'язку сплати податкового зобов'язання, визначеного ПКУ (пункт 53.1 статті 53 розділу ІІ ПКУ).

Пунктом 52.2 статті 52 розділу ІІ ПКУ визначено, що індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.