Державна податкова служба України відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула звернення Товариства стосовно надання індивідуальної податкової консультації щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства, та в межах компетенції повідомляє.
Товариство повідомляє, що планує імпортувати тютюнову сировину та взірвану експандовану жилу для подальшої переробки (порізки). Перероблена тютюнова сировина буде продаватися на території України та експортуватися підприємствам, які здійснюють виробництво тютюнових виробів. Товариство отримало ліцензію на право виробництва тютюнових виробів.
Враховуючи зазначене Товариство запитує.
До зазначених запитань.
Статтею 1 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95 «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481) визначено, що ліцензія (спеціальний дозвіл) - це документ державного зразка, який засвідчує право суб’єкта господарювання (у тому числі іноземного суб’єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку;
оптова торгівля – це діяльність по придбанню і відповідному перетворенню товарів для наступної їх реалізації суб’єктам господарювання (у тому числі іноземним суб’єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) роздрібної торгівлі, іншим суб’єктам господарювання (у тому числі іноземним суб’єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва);.
роздрібна торгівля - це діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб’єктах господарювання (у тому числі іноземних суб’єктах господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) громадського харчування;
Відповідно до ст. 1 Закону № 481 та п.п. 14.1.252 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) тютюновими виробами є сигарети з фільтром або без фільтру, цигарки, сигари, сигарили, а також люльковий, нюхальний, смоктальний, жувальний тютюн, махорка та інші вироби з тютюну чи його замінників для куріння, нюхання, смоктання чи жування.
Сировиною є предмети праці та природні компоненти, які підлягають подальшій переробці (ст. 1 Закону № 481).
До підакцизних товарів належать, зокрема, тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну (п. 215.1 ст. 215 Кодексу)
Згідно з Поясненнями до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, які затверджено наказом Державної митної служби від 14.07.2020 № 256 (далі – Пояснення № 256) до товарної позиції згідно кодів УКТ ЗЕД 2401 опис товару «Тютюнова сировина, тютюнові відходи» включається:
2401 |
Тютюнова сировина; тютюновi вiдходи |
2401 10 |
тютюн з невідділеною середньою жилкою |
2401 10 35 00 |
свiтлий тіньового сушіння |
2401 10 60 00 |
тютюн типу Орiєнталь сонячного сушіння |
2401 10 70 00 |
тютюн темний тіньового сушіння |
2401 10 85 00 |
тютюн теплового сушiння |
2401 10 95 00 |
інший |
2401 20 |
Тютюн з частково або повністю відділеною середньою жилкою: |
2401 20 35 00 |
тютюн свiтлий тіньового сушіння |
2401 20 60 00 |
тютюн типу Орiєнталь сонячного сушіння |
2401 20 70 00 |
тютюн темний тіньового сушіння |
2401 20 85 00 |
тютюн теплового сушiння |
2401 20 95 00 |
інший |
2401 30 00 00 |
тютюновi вiдходи |
До товарної позиції 2401 включається тютюнова сировина у вигляді цілих рослин чи листків у природному стані або у вигляді сушених чи ферментованих листків, цілих чи з відділеною середньою жилкою, обрізаних чи необрізаних, роздавлених чи розрубаних (включаючи шматочки визначеної форми, але не тютюн, готовий для куріння).
Відповідно до Пояснень № 256 до товарної позиції згідно кодів УКТ ЗЕД 2403 опис товару «Інший тютюн промислового виробництва та замінники тютюну промислового виробництва; «гомогенізований» або «відновлений» тютюн; тютюнові екстракти та есенції» включається, зокрема «Тютюн для куріння, з вмістом або без вмісту замінників тютюну у будь-якій пропорції».
Тютюн для куріння – це тютюн, який був порізаний або в інший спосіб подрібнений, закручений або спресований у блоки, готовий для куріння без подальшого промислового оброблення.
Таким чином, тютюн, в залежності від виду продукції та напрямку використання, може відноситись, як до тютюнових виробів (тютюн для куріння), так і до тютюнової сировини – з подальшим використанням для виробництва тютюнових виробів та визначеного коду товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД.
До тютюнових виробів – тютюну для куріння, передбачено певні вимоги, зокрема тютюнові вироби готові для куріння повинні фасуватись у пачки (упаковки) та маркуватись, в тому числі акцизними марками, наступним чином.
Відповідно до п. 226.1 ст. 226 Кодексу, у разі виробництва на митній території України, зокрема тютюнових виробів чи ввезення таких товарів на митну територію України платники податку зобов’язані забезпечити їх маркування марками встановленого зразка у такий спосіб, щоб марка акцизного податку розривалася під час розкривання товару.
Частиною 3 статті 11 Закону № 481 передбачено, що маркування тютюнових виробів, які реалізуються в Україні, здійснюється таким чином:
на кожній одиниці тютюнової продукції (сигареті, цигарці тощо) вказується власна назва виробу.
На кожній пачці, коробці або сувенірній коробці вказується:
найменування підприємства-виробника або тютюнової компанії;
загальна та власна назви;
наявність фільтруючого мундштука;
кількість одиниць в пачці, коробці чи в сувенірній коробці;
відомості щодо вмісту смоли та нікотину в диму однієї сигарети (щодо сигарет), які наносяться на зовнішню поверхню однієї меншої сторони упаковки тютюнових виробів і займають не менше 15 відсотків площі цієї сторони;
медичні попередження, які наносяться відповідно до вимог, зазначених у цій частині статті;
штриховий код.
На упаковці (за виключенням прозорих обгорток), в якій вироби знаходяться в пачках або коробках, вказується:
загальна та власна назви виробу;
кількість одиниць продукції в упаковці;
медичні попередження,
штриховий код.
Отже, у разі, якщо продукція, яка виготовляється та реалізується підпадає під визначення «тютюнові вироби» згідно з нормами Закону № 481, то господарська діяльність з виробництва і продажу такої продукції ліцензується в порядку встановленому Законом № 481.
Згідно із статтею 15 Закону № 481 імпорт, експорт, зокрема тютюнових виробів, здійснюються суб’єктами господарювання (у тому числі іноземними суб’єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності без наявності ліцензії.
Оптова торгівля тютюновими виробами на території України здійснюється за наявності у суб’єктів господарювання (у тому числі іноземних суб’єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності ліцензії на оптову торгівлю тютюновими виробами (ст. 15 Закону № 481).
Роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, може здійснюватися суб’єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій (част. 20 ст. 15 Закону № 481).
Суб’єкти господарювання (у тому числі іноземні суб’єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії зокрема на виробництво тютюнових виробів, здійснюють поставку цієї продукції суб’єктам господарювання (у тому числі іноземним суб’єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) оптової і роздрібної торгівлі та іншим українським споживачам за наявності ліцензії на оптову торгівлю (частина 13 ст. 15 Закону № 481).
У разі, якщо Товариство здійснюватиме реалізацію тютюну готового для куріння без подальшого промислового оброблення, який є готовою продукцією - тютюновими виробами, які будуть упаковані в блоки чи пачки та марковані марками акцизного податку відповідно до вимог ст. 11 Закону № 481, у такому випадку Товариству необхідно отримати ліцензію на відповідний вид діяльності протягом визначеного строку.
Якщо Товариство здійснюватиме експорт та реалізацію тютюнової сировини, яка в подальшому буде використовуватись для виробництва тютюнових виробів, у такому випадку Товариству достатньо мати ліцензію на виробництво тютюнових виробів, при реалізації її виробникам тютюнових виробів на території України та на експорт.
Разом з цим зазначаємо, що відповідно до ст. 7 Закону № 481 виробництво тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, з давальницької сировини в Україні та вивезення за межі митної території України давальницької сировини для виробництва тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, забороняється.
Звертаємо увагу, згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.п. 39 п. 4 Положення про Державну митну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 року № 227, Держмитслужба відповідно до покладених на неї завдань, зокрема здійснює ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (п.п. 39 п. 4 Положення), тобто питання щодо класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД не належить до компетенції ДПС.
Отже, для встановлення належності зазначених товаро-матеріальних цінностей до підакцизних товарів, та визначення їх коду УКТ ЗЕД пропонуємо звернутись до Державної митної служби України.
Поряд з цим інформуємо, що пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |