X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 20.04.2021 р. № 1639/ІПК/04-36-18-03-15

Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області відповідно до пункту 53.2 статті 53 розділу ІІ Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VІ (далі — ПКУ), на виконання ухвали Третього апеляційного адміністративного суду від 23.11.2020 у справі № 160/13205/19 за позовом Інституту судових експертиз до ГУ ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправною та скасування ІПК від 08.10.2019 №645/іпк/04-36-04-01-16, у зв’язку з набранням законної сили Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду  від 26.02.2020 у справі № 160/13205/19 (далі – Рішення від 26.02.2020), надає нову індивідуальну податкову консультацію щодо застосування положень підпункту 197.1.18 пункту 197.1 статті 197 ПКУ, з урахуванням висновків, викладених в Рішенні від 26.02.2020.

Як зазначено у зверненні на надання індивідуальної податкової консультації Інститут судових експертиз є державною спеціалізованою установою, яка згідно законодавства України здійснює судово-експертну та наукову діяльність у галузі судової експертизи і криміналістики. При цьому Інститут судових експертиз є неприбутковою установою, джерелом формування фінансових ресурсів якої є бюджетні асигнування за загальним та спеціальним фондами державного бюджету.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами  «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.

Підпунктом 197.1.18 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ передбачено, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з постачання державних платних послуг фізичним або юридичним особам органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, а також іншими особами, уповноваженими такими органами або законодавством надавати зазначені послуги, обов'язковість отримання (надання) яких установлюється законодавством, включаючи плату за реєстрацію, видачу ліцензії, сертифікатів у вигляді зборів, державного мита тощо.

Для застосування норми підпункту 197.1.18 пункту 197.1 статті 197 статті 197 розділу V ПКУ необхідне одночасне виконання таких вимог:

Статтею 7 Закону України "Про судову експертизу" від 25.02.94 № 4038-XII (далі - Закон України "Про судову експертизу") встановлено, що судово-експертну діяльність здійснюють державні спеціалізовані установи, а також у випадках і на умовах, визначених цим Законом, судові експерти, які не є працівниками зазначених установ.

До державних спеціалізованих установ належать:

- науково-дослідні установи судових експертиз Міністерства юстиції України;

- науково-дослідні установи судових експертиз, судово-медичні та судово-психіатричні установи Міністерства охорони здоров'я України;

- експертні служби Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства оборони України, Служби безпеки України та Державної прикордонної служби України.

         Абзацом 1 та 2 Закону України «Про судову експертизу» встановлено, що проведення судових експертиз у кримінальних та адміністративних справах державними спеціалізованими установами здійснюється за рахунок коштів, які цільовим призначенням виділяються цим експертним установам з Державного бюджету України. Абзацом 3 статті 15 Закону України «Про судову експертизу» визначено, що проведення судових експертиз, обстежень і досліджень судово – медичними та судово-психіатричними установами здійснюється за рахунок коштів, які безпосередньо і цільовим призначенням виділяються цим експертним установам з державного чи місцевого бюджету, за винятком випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.

Відповідно до абзацу 4 статті 15 Закону України "Про судову експертизу" проведення судових експертиз, обстежень і досліджень у кримінальному провадженні державними спеціалізованими установами, судово-медичними та судово-психіатричними установами на замовлення підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, виправданого, їх захисників, законного представника, потерпілого, його представника здійснюється за рахунок замовника.

Перелік платних послуг, що надаються науково-дослідними установами судових експертиз Міністерства юстиції України, затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 804 від 27.07.2011 "Деякі питання надання платних послуг науково-дослідними установами судових експертиз Міністерства юстиції", зі змінами і доповненнями (далі - Постанова № 804).

Відповідно до Постанови № 804 науково-дослідними установами судових експертиз Міністерства юстиції України, зокрема надаються послуги з:

проведення судових експертиз, обстежень і досліджень у кримінальному провадженні на замовлення підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, виправданого, їх захисників, законного представника, потерпілого, його представника та законного представника;

на замовлення фізичних чи юридичних осіб проведення експертних досліджень із застосуванням засобів і методів судової експертизи, результати яких оформлюються як висновки експертних досліджень, надання консультацій, що потребують спеціальних знань;

- проведення навчання (стажування) фахівців, які не є працівниками державних спеціалізованих установ, з метою присвоєння (підтвердження) кваліфікації судового експерта у порядку, встановленому Законом України "Про судову експертизу";

-  проведення наукових робіт та наукових і науково-технічних експертиз;

підготовка, видання та розповсюдження збірників наукових робіт та методичних посібників;

Також пунктом 2 Постанови № 804 встановлено, що:

-  вартість проведення судових експертиз та експертних досліджень, включених до переліку платних послуг, що надаються науково-дослідними установами судових експертиз Міністерства юстиції, визначається відповідно до нормативної вартості однієї експертогодини, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 1 липня 1996 року № 710 "Про затвердження Інструкції про порядок і розміри відшкодування витрат та виплати винагороди особам, що викликаються до органів досудового розслідування, прокуратури, суду або до органів, у провадженні яких перебувають справи про адміністративні правопорушення, та виплати державним спеціалізованим установам судової експертизи за виконання їх працівниками функцій експертів і спеціалістів";

-        інші послуги, включені до затвердженого цією постановою переліку, надаються науково-дослідними установами судових експертиз Міністерства юстиції за згодою сторін за плату в обсязі, що відшкодовує витрати, пов'язані з їх виконанням.

Виходячи з наведених положень Закону України "Про судову експертизу" та пункту 2 Постанови № 804, кошти, що отримуються науково-дослідні установи судових експертиз Міністерства юстиції України від платних послуг, використовуються ними для покриття витрат, що пов'язані з їх виконанням.

Поряд з цим, Рішенням від 26.02.2020 встановлено, що Інститут судових експертиз є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня, який підпорядкований Міністерству юстиції України (головному розпоряднику бюджетних коштів), має відкриті рахунки в Управлінні Державної казначейської служби у …районі м. Дніпра, і не має інших рахунків.

У зв’язку з чим, відповідно до Рішення від 26.02.2020  рахунок спеціального фонду Державного бюджету № ... (дохідний рахунок, код класифікації доходів бюджету – 25010100), відкритий Інституту судових експертиз в Управлінні Державної казначейської служби у … районі м. Дніпра, є бюджетним рахунком для надходження грошових коштів від усіх платних послуг, що надаються Інститутом судових експертиз.

Згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані ПКУ.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II ПКУ).