Державна фіскальна служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянула звернення ....щодо здійснення перерахунку податку на доходи фізичних осіб, військового збору та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) із сум середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період за 2014-2015 роки, і в межах компетенції повідомляє.
Постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2015 року № 105 із змінами і доповненнями затверджено Порядок виплати компенсації за 2014 - 2015 роки підприємствам, установам, організаціям, фермерським господарствам, сільськогосподарським виробничим кооперативам незалежно від підпорядкування і форми власності та фізичним особам - підприємцям у межах середнього заробітку працівників, призваних на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятих на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення воєнного стану, а також працівникам, які були призвані на військову службу під час мобілізації, на особливий період та які підлягають звільненню з військової служби у зв'язку з оголошенням демобілізації, але продовжують військову службу у зв'язку з прийняттям на військову службу за контрактом (далі - Порядок № 105).
Пунктом 7 Порядку № 105 визначено, що оподаткування, нарахування і сплата єдиного внеску на компенсацію здійснюються відповідно до Кодексу і Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 2464).
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, згідно з п.п. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 якого зазначено, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається, зокрема, компенсаційні виплати з бюджету в межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період (п.п. «и» п.п. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).
Відповідно до п.п. 1.7 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Кодексу від оподаткування військовим збором звільняються доходи, що згідно з розділом IV Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у підпунктах 165.1.2, 165.1.18, 165.1.25, 165.1.52 п. 165.1 ст. 165 Кодексу.
Водночас п.п. 169.4.3 п. 169.3 ст. 169 Кодексу установлено, що роботодавець та/або податковий агент має право здійснювати перерахунок сум нарахованих доходів, утриманого податку за будь-який період та у будь-яких випадках для визначення правильності оподаткування, незалежно від того, чи має платник податку право на застосування податкової соціальної пільги.
Разом з тим, згідно з п.п. 1.6 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Кодексу платники збору зобов'язані забезпечувати виконання податкових зобов'язань у формі та спосіб, визначені ст. 176 Кодексу.
Відповідно до п. 176.2 п. 176 Кодексу особи, які, керуючись Кодексом, мають статус податкових агентів, зобов’язані подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового кварталу, податковий розрахунок суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, а також суми утриманого з них податку (форма № 1-ДФ) до контролюючого органу за місцем свого розташування.
Отже, у разі повернення підприємству коштів з державного бюджету у межах компенсації середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, податковий агент має право здійснити перерахунок відповідних сум.
Пунктом 1 частини першої статті 7 Закону № 2464 (у редакції, яка діяла до 01.01.2016 року) передбачено, що базою нарахування єдиного внеску для роботодавців та найманих працівників є сума нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються згідно із Законом України «Про оплату праці».
Крім того, до 01.01.2016 відповідно до частини сьомої ст. 7 Закону № 2464 не нараховувався на виплати та не утримувався єдиний внесок з виплат, що компенсуються з бюджету в межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період.
Відповідно до п. 5 розділу V Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 № 435 (далі - Порядок № 435), якщо страхувальником здійснюється донарахування (зменшення) єдиного внеску у зв'язку з виправленням помилки, допущеної в попередніх періодах, крім донарахування (зменшення) внаслідок збільшення (зменшення) класу професійного ризику виробництва, застосовуються коди типу нарахувань, передбачені п. 9 розділу IV Порядку № 435.
Якщо у 2017 році роботодавець отримав компенсаційні виплати з бюджету, згідно з Порядком № 105 за 2014 - 2015 роки, такий роботодавець має право здійснити перерахунок єдиного внеску і зменшити суми нарахованого та утриманого єдиного внеску на суми середнього заробітку мобілізованого працівника за ставками єдиного внеску, що діяли у 2014 - 2015 роках, та відобразити сторновані суми у таблицях 1 та 6 додатка 4 до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Мінфіну від 14.04.2015 № 435.
Пенсійний фонд України відповідно до покладених завдань формує та веде реєстр застрахованих осіб Державного реєстру (далі - Реєстр) (пункт 1 частини першої статті 12і Закону № 2464).
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 13 і Закону № 2464 Пенсійний фонд України та його територіальні органи мають право надавати консультації щодо відомостей, поданих до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру, та порядку ведення цього реєстру.
Згідно із спільним листом Міндоходів та Пенсійного фонду України від 27.12.13 № 21052/5/99-99-17-03-01-16, від 27.12.13 №36398/05.10 «Про надання роз'яснень щодо єдиного внеску» консультації з питань ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, включаючи питання заповнення таблиць 5-9 додатка 4, всіх таблиць додатків 5, 6 та 7 до Порядку, знаходиться у правовому полі Пенсійного фонду України.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |