Платник податків у своєму зверненні зазначив, що є фізичною особою – підприємцем – платником єдиного податку на третій групі і отримав кошти у вигляді гранту інституційної підтримки від Українського культурного фонду. Договір про надання гранту з Українським культурним фондом укладено *** року. Кошти у вигляді гранту інституційної підтримки надійшли на розрахунковий рахунок платника ***року. Український культурний фонд утримав з гранту інституційної підтримки податок на доходи фізичних осіб - 18 відс. та військовий збір -1,5 відс.
З метою уникнення порушень норм податкового законодавства платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Чи повинна фізична особа - підприємець платник єдиного податку включати до складу доходу за 4 квартал 2020 року суму коштів у вигляді гранту інституційної підтримки від Українського культурного фонду? Чи оподатковується такий дохід єдиним податком?
2. Чи являються кошти, отримані у вигляді гранту інституційної підтримки, базою нарахування інших податків та зборів, відмінних від єдиного податку? В якій звітності потрібно відображати отримані кошти гранту інституційної підтримки?
Законом України від 04.11.2020 року № 962-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо державної підтримки культури, туризму та креативних індустрій», який набрав чинності з 23 грудня 2020 року, були внесені зміни в частині оподаткування бюджетних грантів.
Так, пункт 14.1 ст. 14 Кодексу доповнено підпунктом 14.1.2771, згідно якого бюджетний грант – це цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України.
Оподаткування податком на доходи фізичних осіб бюджетних грантів викладено в п. 170.71 ст. 170 Кодексу.
Крім того, відповідно до п. 292.1 ст. 292 Кодексу доходом для фізичної особи - підприємця платника єдиного податку є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ст. 292 Кодексу. При цьому до доходу не включаються отримані такою фізичною особою пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, доходи у вигляді бюджетних грантів, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності.
Водночас, під терміном «грант інституційної підтримки» у Законі України від 23 березня 2017 року № 1976-VIII «Про Український культурний фонд» (далі – Закон № 1976) розуміється надання на безоплатній і безповоротній основі фінансових ресурсів юридичним особам усіх форм власності сфери культури, культурно-пізнавального (внутрішнього) туризму та тим особам, основний вид діяльності яких відноситься до видів економічної діяльності, які належать до креативних індустрій, з метою забезпечення їх стабільної діяльності та розвитку в умовах дії обмежувальних заходів, запроваджених упродовж дії режиму надзвичайного стану, надзвичайної ситуації або карантину, внаслідок яких скасовуються або обмежуються масові заходи або іншим чином прямо або опосередковано обмежується діяльність у сфері креативних індустрій (частина 3 ст. 3 Закону № 1976).
Основною діяльністю Українського культурного фонду є діяльність, пов’язана з підтримкою проектів.
У разі прийняття Дирекцією Українського культурного фонду рішення про надання фінансування певному проекту за рахунок коштів Українського культурного фонду з отримувачем коштів укладається договір про надання гранту.
Типова форма договору про надання гранту затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв.
За договором про надання гранту Український культурний фонд набуває право здійснювати контроль за реалізацією проекту відповідно до порядку, встановленого таким договором та законодавством, у тому числі вимагати виконання зазначеного порядку та вживати заходів у разі його порушення. Договір про надання гранту не може передбачати замовлення та (або) отримання Українським культурним фондом будь-яких товарів, робіт, послуг, майнових прав та (або) витрачання грошей на такі товари, роботи, послуги, майнові права (ст. 12 Закону № 1976).
Український культурний фонд є бюджетною установою, що виконує передбачені Законом № 1976 спеціальні функції щодо сприяння національно-культурному розвиткові України (ст. 1 Закону № 1976).
Джерелами формування коштів Українського культурного фонду є: кошти державного бюджету; добровільні внески фізичних і юридичних осіб, у тому числі нерезидентів України; добровільні внески урядів, агентств та установ зарубіжних країн, міжнародних фінансових та інших організацій, у тому числі у формі цільових грантів; інші джерела, не заборонені законодавством України (ст. 13 Закону № 1976).
Отже, в розумінні Кодексу, грант інституційної підтримки від Українського культурного фонду, не є бюджетним грантом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів в Україні, регулюються Кодексом.
Пунктом 14.1 ст. 14 Кодексу визначено поняття, які вживаються в такому значенні:
господарська діяльність – це діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами (п.п. 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 Кодексу);
фінансова допомога – це фінансова допомога, надана на безповоротній або поворотній основі. Безповоротна фінансова допомога – це, зокрема сума коштів, передана платнику податків згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів (п.п. 14.1.257 п. 14.1 ст. 14 Кодексу);
самозайнята особа – це платник податку, який є фізичною особою - підприємцем або провадить незалежну професійну діяльність за умови, що така особа не є працівником в межах такої підприємницької чи незалежної професійної діяльності (п.п. 14.1.226 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Оподаткування доходів, отриманих фізичною особою – підприємцем – платником єдиного податку від провадження господарської діяльності, здійснюється відповідно до положень глави І розділу XIV Кодексу.
Так, до складу доходу фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку не включаються суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм (п.п. 4 п. 292.11 ст. 292 Кодексу).
Оскільки, отримання фізичною особою – підприємцем – платником єдиного податку доходу (гранту інституційної підтримки) не передбачає виробництво (виготовлення) та/або реалізацію товарів, виконання робіт, надання послуг таким підприємцем на користь Українського культурного фонду, то такий дохід не включається до доходу фізичної особи – підприємця та не оподатковується єдиним податком, але оподатковується за загальними правилами, встановленими Кодексом для платників податку – фізичних осіб.
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб регулюється розділом ІV Кодексу, згідно з п. 162.1 ст. 162 якого платником податку, зокрема, є фізична особа – резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.
Підпунктом 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу передбачено, що об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Статтею 165 Кодексу визначено кінцевий перелік доходів, які не включаються до загального (місячного) річного оподатковуваного доходу платника податків.
Водночас до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються, зокрема інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу (п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
Також вказані доходи є об’єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу.
Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб та військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку 18 відс., визначену в ст. 167 Кодексу, та ставку військового збору 1,5 відс., встановлену в п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX Кодексу (п.п. 168.1.1 п.168.1 ст. 168 Кодексу).
Враховуючи викладене, дохід у вигляді гранта інституційної підтримки, який виплачується Українським культурним фондом на користь фізичної особи, включається до її загального місячного (річного) оподатковуваного доходу, як інший дохід, та оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах.
Одночасно слід зазначити, що юридична особа зобов’язана виконати усі функції податкового агента, визначені Кодексом.
Підпунктом «б» п. 176.2 ст. 176 Кодексу передбачено, що особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, зобов'язані подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового кварталу, податковий розрахунок суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, а також суми утриманого з них податку до контролюючого органу за місцем свого розташування.
Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4 (далі - Порядок).
Відповідно до Довідника ознак доходів, наведеного у додатку до Порядку, інші доходи, які включаються до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу, відображаються податковим агентом під ознакою доходу «127».
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |