Державна податкова служба України розглянула звернення
Товариства,щодо застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, визначеного пунктом 32 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), та, керуючись статтею 52 розділу ІІ ПКУ, повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариство здійснює постачання продукції власного виробництва, яка класифікується за кодом УКТ ЗЕД 9305 91 00 частини та приладдя виробів товарних позицій 9301, іншому підприємству, що виконує договори про закупівлю за кошти державного бюджету з військовими частинами (за результатами проведення спрощеної процедури закупівлі для потреб оборони).
Таким чином кінцева продукція підприємства (замовника) є Державним оборонним замовленням і постачається за кодом згідно з УКТ ЗЕД 9305 91 00.
Відповідно до пунктів 1-5 та 9 статті 1 Закону України від 03 березня 1999 року № 464-XIV «Про державне оборонне замовлення» (далі –
Закон № 464) виконавці оборонного замовлення (далі - виконавці) - суб'єкти господарської діяльності України незалежно від форми власності, що мають ліцензії (дозволи) на провадження відповідних видів господарської діяльності у випадках, передбачених законом, отримані згідно із законодавством, та іноземні суб'єкти господарської діяльності, з якими укладено державний контракт з оборонного замовлення на постачання (закупівлю) продукції, виконання робіт та надання послуг за результатами конкурсного відбору (за винятком укладення державних контрактів із суб'єктами господарської діяльності, які є єдиними в Україні виробниками);
співвиконавці оборонного замовлення (далі - співвиконавці) - суб'єкти господарської діяльності України незалежно від їх форми власності, що мають ліцензії (дозволи) на провадження відповідних видів господарської діяльності, отримані згідно із законодавством, які беруть участь у виконанні оборонного замовлення на підставі відповідних договорів (контрактів), укладених з виконавцями;
державні замовники з оборонного замовлення (далі - державні замовники) - визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи - головні розпорядники бюджетних коштів, військові формування, утворені відповідно до законів України;
державне оборонне замовлення (далі - оборонне замовлення) - засіб державного регулювання економіки для задоволення наукових та матеріально-технічних потреб із забезпечення національної безпеки і оборони шляхом планування обсягу фінансових ресурсів, визначення видів та обсягів продукції, робіт і послуг, а також укладення з виконавцями державних контрактів на постачання (закупівлю) продукції, робіт і послуг;
державний контракт з оборонного замовлення (далі - державний контракт) - договір, укладений у письмовій формі державним замовником від імені держави з виконавцем відповідно до затверджених основних показників оборонного замовлення, в якому визначаються економічні та правові зобов'язання сторін, порядок регулювання їхніх господарських відносин;
продукція оборонного призначення - озброєння, військова та спеціальна техніка, військова зброя і боєприпаси, спеціальні комплектувальні вироби для їх виготовлення та експлуатації, матеріали та обладнання, спеціально призначені для їх розроблення, виготовлення або використання, спеціальні технічні засоби, технічні засоби розвідки, які прямо чи опосередковано використовуються розвідувальними органами України для здійснення та забезпечення розвідувальної діяльності або для організації чи забезпечення її здійснення.
Водночас, згідно з пунктом 2 розділу XI Закону України від 17 липня 2020 року № 808-IX «Про оборонні закупівлі» (далі – Закон № 808) з 01 січня 2021 року Закон № 464 втратив чинність.
Відповідно до пунктів 3 і 4 розділу XI Закону № 808 закупівлі товарів, робіт і послуг, розпочаті до набрання чинності Законом № 808, завершуються відповідно до порядку, що діяв до набрання чинності Законом № 808.
З 31 березня 2021 року планування закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення здійснюється відповідно до Закону № 808.
З дня набрання чинності Законом № 808 (з 01 січня 2021 року) до 31 грудня 2021 року проведення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення здійснюється відповідно до Закону № 808 та Закону № 464 відповідно до річного плану закупівель та затверджених основних показників оборонного замовлення на 2020 та 2021 роки для кожного державного замовника у сфері оборони.
Державні контракти (договори), укладені державними замовниками у сфері оборони до набрання чинності Законом № 808, діють до їх повного виконання відповідно до умов, на яких вони були укладені, або до їх припинення (розірвання) в установленому законодавством порядку.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Відповідно до пункту 5.3 статті 5 розділу І ПКУ інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Пунктом 194.1 статті 194 розділу V ПКУ встановлено, що операції, зазначені у статті 185 розділу V ПКУ, крім операцій, що не є об'єктом оподаткування, звільнених від оподаткування, та операцій, до яких застосовується нульова ставка та 7 і 14 відсотків, оподатковуються за ставкою, зазначеною у підпункті «а» пункту 193.1 статті 193 розділу V ПКУ, яка є основною.
При цьому податок на додану вартість становить 20 відсотків, 7 і 14 відсотків бази оподаткування та додається до ціни товарів/послуг.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).
Відповідно до пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, що здійснюються шляхом проведення операції Об'єднаних сил (ООС), та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України, зокрема продукції оборонного призначення, визначеної такою згідно з пунктом 9 статті 1 Закону № 464, що класифікується за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, вказаними у зазначеному пункті ПКУ, зокрема за кодом згідно з УКТ ЗЕД - 9305 91 00.
Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє, що чинною редакцією пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ на відповідний період передбачено звільнення від оподаткування ПДВ, зокрема операцій з постачання на митній території України продукції оборонного призначення, визначеної такою згідно з пунктом 9 статті 1 Закону № 464, що класифікується, зокрема за кодом згідно з УКТ ЗЕД - 9305 91 00.
До дати втрати чинності норм Закону № 464, якщо Товариство у розумінні норм Закону № 464 було співвиконавцем оборонного замовлення та здійснювало операції з постачання виконавцю оборонного замовлення на митній території України продукції оборонного призначення, визначеної такою згідно з пунктом 9 статті 1 Закону № 464, яка класифікувалася, зокрема за кодом згідно з УКТ ЗЕД - 9305 91 00, то такі операції Товариства підлягали звільненню від оподаткування ПДВ відповідно до пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ. При цьому на вартість такої продукції оборонного призначення сума ПДВ не нараховувалася. У разі недотримання зазначених умов вказані операції підлягали оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку за основною ставкою.
При цьому, з метою уникнення неоднозначного трактування норм ПКУ та Законів №№ 464 і 808, зокрема у частині можливості використання положень і термінів, визначених Законом № 464 (у тому числі «виконавці», «співвиконавці», «державні замовники», «оборонне замовлення», «державний контракт» і «продукція оборонного призначення»), після втрати чинності Законом № 464, а саме для цілей застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, встановленого пунктом 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ, ДПС рекомендує з порушеного питання звернутися до Міністерства оборони України.
Разом з цим, у зверненні детально не описано умови договору, згідно з яким Товариство здійснює постачання продукції іншому підприємству, не надано інформації щодо підстав постачання продукції за кошти державного бюджету іншим підприємством військовими частинам, а тому відсутня можливість надати більш детальну відповідь з порушеного у зверненні питання.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 розділу ІІ ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |