X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У ЛУГАНСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 20.05.2021 р. № 1961/ІПК/12-32-24-04-07

Головним управлінням ДПС у Луганській області розглянуто запит про надання індивідуальної податкової консультації щодо застосування пп. 38.9 п. 38 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України (далі – ПК України) з урахуванням зміни місцезнаходження (місця проживання), та, враховуючи рішення Луганського окружного адміністративного суду та постанову Першого апеляційного адміністративного суду, та повідомляє про таке.

Відповідно до пп. 38.9 п. 38 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу XX Перехідних положень ПК України в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, під час нарахування (виплати) фізичним особам – підприємцям, місцезнаходженням або місцем проживання яких є тимчасово окупована територія (незалежно від системи оподаткування), доходу від здійснення ними підприємницької діяльності суб’єкт господарювання та/або самозайнята особа, які нараховують (виплачують) такий дохід, зобов’язані утримати податок на доходи у джерела виплати. При цьому, на таких осіб не поширюється дія пункту 177.8 статті 177 цього Кодексу.

Суб’єкти господарювання та/або самозайняті особи, які нараховують, утримують та сплачують податок на доходи фізичних осіб згідно з пп. 38.9       п. 38 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу XX Перехідних положень ПК України, виконують функції податкового агента.

Таким чином, з наведених норм вбачається, що визначальною ознакою для застосування положень п.п. 38.9 п. 38 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ є місцезнаходження або місце проживання фізичної особи – підприємця (незалежно від системи оподаткування), яким є тимчасово окупована територія та/або територія населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення.

При цьому, визначення терміну «місце проживання» ПК України не містить. У зв’язку з цим, з урахуванням положень п. 5.3 ст. 5 ПК України для визначення змісту такого терміну застосовуються положення Цивільного кодексу України (далі – ЦК України).

За змістом частин першої та другої ст. 29 ЦК України місцем проживання фізичної особи є житло, в якому вона проживає постійно або тимчасово. Фізична особа, яка досягла чотирнадцяти років, вільно обирає собі місце проживання, за винятком обмежень, які встановлюються законом.

Фізична особа може мати кілька місць проживання (частина 6 ст. 29 ЦК України).

Таким чином, під місцем проживання розуміється конкретний об’єкт житлової нерухомості, в якому фізична особа проживає постійно або тимчасово.

Натомість, визначення податкової адреси фізичної особи, надане у п. 45.1 ст. 45 ПК України, передбачає, що платник податків – фізична особа зобов’язаний визначити свою податкову адресу. Податковою адресою платника податків – фізичної особи визнається місце її проживання, за яким вона береться на облік як платник податків у контролюючому органі. Платник податків – фізична особа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси.

Відповідно до рішення Луганського окружного адміністративного суду, залишеного без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду, місце проживання фізичної особи та податкова адреса платника податків не є тотожними термінами. При цьому, застосування законодавцем у пп. 38.9 п. 38 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПКУ терміну «місце проживання» зумовлює визначення його змісту у розумінні положень статті 29 ЦК України.

Згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – Єдиний державний реєстр) податковою адресою ФОП є Луганська область, м. Луганськ.

На підтвердження того, що фактичне місце проживання платника податків є територія, підконтрольна органам державної влади України, під час судового розгляду ФОП надано до суду довідку про взяття на облік переміщеної особи з тимчасово окупованої території України та районів проведення Антитерористичної операції, відповідно до якої громадянина взято на облік як особу, переміщену з районів антитерористичної операції, за адресою: м. Київ.

Відповідно до частини 1 ст. 5 Закону України від 20.10.2014 № 1706-VII «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону.

Враховуючи викладене, оскільки під час судового розгляду ФОП доведено належними доказами факт проживання на підконтрольній органам державної влади України території, це виключає застосування до платника податків України положень п.п.38.9 п. 38 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу XX Перехідних положень ПК України та покладання на нього обов’язку податкового агента щодо сплати податку на доходи та військового збору з доходів у відповідних правовідносинах. 

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 ПКУ податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.