Державна податкова служба України розглянула запит
ПП «…» (далі – Підприємство) від … про надання індивідуальної податкової консультації з питань застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО) та змісту розрахункових документів, і в порядку ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.
Згідно зі зверненнямПідприємство здійснює роздрібну торгівлю через мережу автозаправних комплексів із застосуванням спеціалізованих електронних контрольно-касових апаратів для реалізації пального (далі – спеціалізовані ЕККА)… із версією внутрішнього програмного забезпечення….
1. Чи можливо Підприємству після 01.08.2021 застосовувати спеціалізовані ЕККА … з із версією внутрішнього програмного забезпечення … без дотримання вимог до форми і змісту розрахункових документів в частині створення електронних розрахункових документів; відображення найменування суб’єкта господарювання; цифрового значення штрихового коду товару; заокруглення суми до сплати; зазначення валюти операції; найменування платіжної системи;QR-коду?
2. З якого часу обов’язкове дотримання вимог до форми і змісту розрахункових документів спеціалізованих … з із версією внутрішнього програмного забезпечення …, які встановлені на АЗК підприємства?
3. Чи обов’язкове з’єднання чи поєднання платіжного терміналу РРО для всіх РРО встановлених на одному господарському об’єкті?
4. Чи можливо на сьогодні та після 01.08.2021 не зазначати в розрахунковому документі рядки 10-17 фіскального касового чека РРО, якщо платіжний термінал не поєднано чи не з’єднано з РРО?
З метою обґрунтування відповіді на питання 1 та 2 запиту слід зазначити, що в запиті ПП «…» на отримання податкової консультації повідомляється про проведення у березні 2021 року фактичних перевірок, якими встановлено порушення вимог чинного законодавства в частині видачі невідповідних розрахункових документів двома АЗК, що належать підприємству, та водночас не зазначено в чому полягає практична необхідність застосування податкової консультації про триваючі і системніпорушення вимог законодавства, які встановлені перевірками.
Так, у запиті зазначено, що за результатами перевірок складено відповідні акти,якимивстановлено, що при оплаті покупцями товарів електронними платіжними засобами (далі – ЕПЗ),на РРО підприємства з
2018 року роздруковувались чеки без зазначення: платіжної системи, платіжний інструмент якої використовується, коду авторизації або іншого коду, що ідентифікує операції в платіжній системі та/або коду транзакції в платіжній системі, значення коду.
Тобто,у своєму запиті Підприємство фактично інформує ДПС про здійснення розрахункових операцій у безготівковій формі із застосуванням платіжних терміналів, що супроводжувались видачою споживачам невідповідних розрахункових документів з наступних причин.
Форма та зміст розрахункових документів, які створюються та друкуються РРО встановлена Положенням про форму і зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 11.02.2016 за № 220/28350 (далі –
Положення № 13).
Відповідно до п. 2 розділу ІІ Положення № 13фіскальний чек маємістити обов’язкові реквізити, зокрема:
ідентифікатор еквайра та торгівця або інші реквізити, що дають змогу їх ідентифікувати (рядок 10);
ідентифікатор платіжного пристрою (рядок 11);
сума комісійної винагороди (у разі наявності) (рядок 12);
вид операції (рядок 13);
реквізити електронного платіжного засобу (платіжної картки), допустимі правилами безпеки платіжної системи, перед якими друкуються великі літери "ЕПЗ" (рядок 14);
напис "ПЛАТІЖНА СИСТЕМА" (найменування платіжної системи, платіжний інструмент якої використовується, код авторизації або інший код, що ідентифікує операцію в платіжній системі та/або код транзакції в платіжній системі, значення коду) (рядок 15);
підпис касира (якщо це передбачено правилами платіжної системи), перед яким друкується відповідно напис "Касир" (рядок 16);
підпис держателя електронного платіжного засобу (платіжної картки) (якщо це передбачено правилами платіжної системи) в окремих рядках, перед якими друкуються відповідно написи "Касир" та "Держатель ЕПЗ" (рядок 17).
Разом з цим,вимога щодо наявності коду авторизації або іншого коду, який ідентифікує операцію в платіжній системі; коду транзакції в платіжній системі та значення коду виникла у зв’язку з внесенням змін до
Положення № 13 не наказом Міністерства фінансів України від 18.06.2020
№ 306 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 року № 13», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06.07.2020 за № 624/34907 (далі – Наказ № 306), а була передбачена ще у 2016 році першою редакцією Положення № 13 від 26.01.2016.
Так, згідно з п. 6 розділу 2 Положення № 13 (у редакції від 26.01.2016), у разі застосування при проведенні розрахунків з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) платіжного терміналу, з'єднаного або поєднаного з РРО, касовий чек повинен був містити такі обов’язкові реквізити:
ідентифікатор еквайєра та торгівця або інші реквізити, що дають змогу їх ідентифікувати;
ідентифікатор платіжного пристрою;
суму комісійної винагороди (у разі наявності);
вид операції;
реквізити електронного платіжного засобу (платіжної картки) (допустимі правилами безпеки платіжної системи), перед якими друкуються великі літери "ЕПЗ";
напис "Код авт." та код авторизації або інший код, що ідентифікує операцію в платіжній системі, крім випадків, коли правила розрахунків платіжної системи передбачають складання розрахункових документів із застосуванням електронних платіжних засобів (платіжних карток) без виконання процедур авторизації;
підпис касира та підпис держателя електронного платіжного засобу (платіжної картки) (якщо це передбачено правилами платіжної системи) в окремих рядках, перед якими друкуються відповідно написи "Касир" та "Держатель ЕПЗ".
Зміни до попередньої редакції Положення № 13,зокрема, щодо створення електронних розрахункових документів, відображення найменування суб’єкта господарювання, цифрового значення штрихового коду товару, заокруглення суми до сплати, зазначення валюти операції та QR-кодубули внесені
Наказом № 306.
Проте, зміни не стосуються наявності в розрахунковому документі інших реквізитів платіжних систем, що в обов’язковому порядку мають зазначатися, як інформація про проведення розрахункової операції електронними платіжними засобами із застосуванням платіжного терміналу, оскільки такі вимоги існували і раніше, та були чітко встановлені.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 29 вересня 2010 року № 878 «Про здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги) з використанням спеціальних платіжних засобів» (далі – Постанова № 878) встановлено, що суб’єкти господарювання, які провадять діяльність у сфері продажу товарів, громадського харчування та послуг, і які відповідно до закону використовують РРО, повинні здійснити перехід на обов’язкове приймання спеціальних платіжних засобів, для здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги).
Відповідно до пп. 1 та 3 Технічних вимог до спеціалізованих електронних контрольно-касових апаратів для автозаправних станцій, затверджених протокольним рішенням Державної комісії з питань впровадження електронних систем і засобів контролю та управлінням товарним і грошовим обігом від 27.06.2002 № 13 (далі – Технічні вимоги) вони встановлюють перелік додаткових вимог щодо реалізації фіскальних функцій РРО – спеціалізованими ЕККА, що призначені для реєстрації на автозаправних станціях продажу пального, супутніх товарів та послуг.
Платіжний термінал - пристрій, призначений для виконання процедури авторизації із застосуванням платіжної картки та, як правило, друкування документа за операцією із застосуванням платіжної картки. Може бути банківським і торговельним та має бути з'єднаним або поєднаним із ЕККА і здійснювати друкування документа за операцією із застосуванням платіжної картки друкувальним пристроєм цього ЕККА.
Згідно з п. 15 Технічних вимог, відпуск пального із застосування ЕККА, у режимі реєстрації та продажу повинен забезпечувати:
управління відпусканням пального;
реєстрацію об'єму (в літрах) та вартості (у гривнях) відпущеного пального кожного найменування окремо за готівковою та кожною безготівковою формами оплати;
відображення на індикаторі оператора стану кожного роздавального крана ПРК (робочий, аварійний), а також для кожної замовленої дози - поточної інформації про об'єм відпущеного пального (у літрах) через цей роздавальний кран:
дебетування платіжних карток;
друкування чеків установленої форми, які додатково містять номери ПРК, через які здійснювалося відпускання пального, об'єм (в літрах) і вартість (у гривнях) фактично відпущеного пального; що свідчить про обов’язок забезпечити функціонування системи відпуску пального у єдиному нерозривному технологічному циклі.
Окрім того, згідно з п. 20 Технічних вимог робота ЕККА повинна блокуватися у разі від’єднання програмно-технічних засобів управління ПРК або будь-якого його функціонального блока.
Таким чином, твердження підприємства про те, що платіжний термінал не поєднано чи не з’єднано з РРО не відповідає Технічним вимогам, та на практиці є не можливим через специфіку роботи спеціалізованого РРО для відпуску пального моделі «…» з версією внутрішнього програмного забезпечення
…, яку включено до Державного реєстру РРО у 2017 році відповідно до наданої виробником документації на розгляд Технічної комісії з питань ведення Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій.
Так, Підприємство використовуючи РРО … із версією внутрішнього програмного забезпечення … зобов’язане дотримуватись вимог
Наказу № 13 щодо форми і змісту розрахункових документів, в частині відображенняобов’язкових реквізитів електронного платіжного засобу,відмінних від назви платіжної системи, з моменту його реєстрації.
Проведення розрахункових операцій через РРО на АЗК, з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) можливе лише у разі з’єднання відповідного платіжного терміналу, паливороздавальної колонки та РРО, не залежать від технічних особливостей такого з’єднання та передбачене,як обов’язкове для моделі РРО, що була включена до Державного реєстру ще у 2017 році та є спеціалізованою.
Також, звертаємо увагу, що відповідно до п. 2 ст. 3 Закону України
від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, зобов'язані надавати в обов'язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції.
Таким чином, Підприємство було зобов’язане зазначати обов’язкові реквізити фіскального касового чека РРО в частині обов’язкових реквізитів платіжної системи з моменту проведення першої розрахункової операції із застосуванням POS-терміналу банківської установи.
Водночас, п. 3 Наказу № 306 передбачено пільгив частиністворенняелектронних розрахункових документів, відображення найменування суб’єкта господарювання, цифрового значення штрихового коду товару, заокруглення суми до сплати, зазначення валюти операції, QR-коду та лише найменування платіжної системи, а не інших реквізитів платіжних систем, як їх ідентифікаторів, для РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій та які перебували на обліку в контролюючих органах до набрання чинності цим наказом.
Як відповідь на питання 3 повідомляємо, що відсутність обов’язку суб’єкта господарювання забезпечити всі РРО на господарській одиниці платіжними терміналами та встановлення вимогами Постанови№ 878, як достатнім 50% від загальної кількості РРО, що використовуються на господарській одиниці жодним чином не пов’язано із фактичними обставинами, які супроводжують та визначені обов’язковими умовами застосування спеціалізованих ЕККА для відпуску пального на АЗК.
Наголошуємо, що Постановою № 878, зокрема, не заборонена можливість забезпечення 100% РРО платіжними терміналами, а кількість таких терміналів понад встановлену обов’язкову, визначається суб’єктом господарювання самостійно, в межах організації ним же способів ведення господарської діяльності, що не повинні порушувати вимог законодавства.
Враховуючи викладене, будь-яка відповідь на питання 4 запиту підприємства не може мати практичного застосування у господарській діяльності, тому питання 4 було залишено ДПС без розгляду..
У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію та діє в межах законодавства яке було чинним на момент надання такої консультації.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |