X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 01.06.2021 р. № 2204/ІПК/99-00-04-03-03-06

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула Ваше звернення від …щодо оподаткування доходів, виплачених нерезиденту– юридичній особі  фізичною особою – підприємцем, що перебуває на спрощеній системі оподаткування, та в межах компетенції повідомляє, що відповідь надається з урахуванням норм чинного законодавства, яке діяло у 2020 році.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).

Згідно з п.п. 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 Кодексу господарська діяльність - це діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Підпунктом 133.1.4 п.133.1 ст.133 розділу ІІІ «Податок на прибуток підприємств» Податкового кодексу України (далі – Кодекс) встановлено, що платниками податку на прибуток – резидентами є  фізичні особи підприємці, у тому числі такі, що обрали спрощену систему оподаткування, та фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, щодо виплачених нерезиденту доходів (прибутків) із джерелом їх походження з України, що оподатковуються в порядку, визначеному п. 141.4 ст. 141  Кодексу.

Згідно з п.п.141.4.2 п.141.4 ст.141 Кодексу  резидент, у тому числі фізична особа підприємець, фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, або суб'єкт господарювання (юридична особа чи фізична особа підприємець), який обрав спрощену систему оподаткування, або інший нерезидент, який провадить господарську діяльність через постійне представництво на території України, які здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у п.п. 141.4.1 п.141.4 ст.141 Кодексу, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.4 - 141.4.6 та 141.4.11 п.141.4 ст.141 Кодексу)  їх суми та за їх рахунок, що сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності. Вимоги цього абзацу не застосовуються до доходів нерезидентів, що отримуються ними через їх постійні представництва на території України.

Отжеюридичні особи – платникиєдиногоподатку та фізичні особи – підприємці (у тому числіті, щообралиспрощену систему оподаткування, та якіпровадятьнезалежнупрофесійнудіяльність) – виступають платниками податку в частинісплатиподатку з доходівнерезидентівізвиплачених нерезидентам доходів (прибутків) ізджереломпоходження з України в порядку, визначеному п. 141.4 ст. 141 Кодексу.

Для таких суб’єктів у разівиплатидоходів нерезидентам змінами,внесеними Законом України від 16 січня 2020 року № 466 «Про внесеннязмін до Податкового кодексу України  щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» до п. 137.5 ст. 137 Кодексу (набирають чинності з 01 січня 2021 року) передбачено застосування річного звітного періоду з податку на прибуток підприємств.

Таким чином,у разі виплати доходу нерезиденту у 2020 році платник єдиного податку третьої групи подає за звітний 2020 рік Декларацію з податку на прибуток підприємств, форму якої затверджено наказом Міністерства фінансів України від 20.10.2015 № 897 «Про затвердження форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств» (зізмінами та доповненнями), із заповненими рядками 23ПН та 25 та додатком ПН до Декларації, у якому відображає такі доходи нерезидента та відповідні суми податку.

Відповідно до п.п. 49.18.6 податкова декларація з податку на прибуток, яка розраховується наростаючим підсумком за рік, подається протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року.

Що стосується надання Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (форми № 1 ДФ), то пунктом 1.2 Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зареєстрованим Міністерством юстиції України від 30 січня 2015 року за № 111/26556, (далі - Порядок) визначено, що податковий розрахунок –це документ, який свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.

Отже, у разі, якщо дохід нараховується (виплачується) на користь юридичної особи (компанії), незалежно від резидентського статусу, зазначена форма не надається.

Відносини у сфері державної політики з адміністрування єдиного внеску регулюються Законом України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464).

Перелік платників єдиного внеску встановлено частиною першою ст. 4  Закону № 2464.

Базу нарахування єдиного внеску визначено ст. 7 Закону № 2464.

Особливості подання Звіту про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску (далі – Звіт) передбачено Порядком формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 № 435 (далі – Порядок № 435).

Отже, якщо дохід нараховується (виплачується) юридичній особі фізичною особою – підприємцем, то такий дохід не є базою нарахування єдиного внеску і звітпро суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внескуне подається.

Щодо переходу на іншу групу спрощеної системи оподаткування, то з даного питання слід враховувати, що Законом України від 30 березня 2020 року № 540-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)», який набрав чинності 02 квітня 2020 року, внесено зміни, зокрема, до п. 291.4 ст. 291 Кодексу щодо збільшення граничних обсягів доходу, які надають право суб’єктам господарювання застосовувати спрощену систему оподаткування, обліку та звітності річного обсягу доходу.

Так, до платників єдиного податку, які відносяться до другої групи, згідно з п.п. 2 п. 291.4 ст. 291 Кодексу належать фізичні особи – підприємці, які здійснюють господарську діяльність з надання послуг, у тому числі побутових, платникам єдиного податку та/або населенню, виробництво та/або продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного господарства, за умови, що протягом календарного року відповідають сукупності таких критеріїв:
- не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, одночасно не перевищує 10 осіб;

- обсяг доходу не перевищує 5000000 гривень.

З питань здійснення валютних операцій слід керуватись частиною другою  ст. 7 Закону України від 21.06.2018 № 2473 «Про валюту і валютні операції», яким передбачено, що порядок проведення переказу валютних цінностей визначається Національним банком України.

Таким чином, оскільки порядок проведення транскордонних переказів за межі України передбачено Положенням про здійснення операцій із валютними цінностями, затвердженим постановою правління Національного банку України     від 02.01.2019 № 2, тому з цього питання та щодо розрахунку карткою пропонуємо звернутисьдо Національного банку України.

Водночас звертаємо увагу, що оскільки кожен конкретний випадок взаємовідносин, у тому числі і тих, про які йдеться у зверненні, потребує аналізу документів та матеріалів, які дають змогу ідентифікувати предмет запиту більш детально, то з метою уникнення неоднозначного тлумачення норм податкового законодавства необхідне всебічне вивчення всіх документів, які стосуються порушених питань, зокрема, контрактів про надання експертних та транспортних послуг.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.