Державна податкова служба України розглянула лист щодо визначення податкового статусу, податкового обліку та оподаткування податком на прибуток підприємств та ПДВ виконавця проекту МТД та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Відповідно до наданої у зверненні інформації, компанія є виконавцем проекту міжнародної технічної допомоги (далі – МТД), що підтверджується свідоцтвом та зазначено в реєстраційній картці проекту (програми) МТД. Компанією зареєстровано представництво, яке перебуває на обліку в ДПІ у Печерському районі м. Києві. Виходячи з інформації заявника, діяльність виконавця проекту буде спрямована виключно на реалізацію Проекта та не направлена на отримання доходу в Україні.
Заявник просить підтвердити звільнення виконавця проекту МТД від сплати податку на прибуток та ПДВ танадати роз’яснення щодо необхідності перереєстрації представництва як платника податку на прибуток та ПДВ, а також подання відповідної звітності.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).
Відповідно до п. 5.3 ст. 5 Кодексу інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Відповідно до п. 30.1 ст. 30 Кодексу податкова пільга – це передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов’язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених п. 30.2 ст. 30 Кодексу.
Пунктом 3.1 ст. 3 Кодексу визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування.
Якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору (п. 3.2 ст. 3 Кодексу).
Виходячи з інформації, наданої заявником, діяльність акредитованого виконавця проекту спрямована виключно на реалізацію проекта міжнародної технічної допомоги відповідно до Угоди № 1.
Виконання проекту МТД здійснюється відповідно до Рамкової угоди між Україною і Сполученими Штатами Америки щодо надання допомоги Україні в ліквідації стратегічної ядерної зброї, а також запобігання розповсюдженню ядерної зброї масового знищення від 25 жовтня 1993 року (далі – Угода 1) та Угоди між Міністерством охорони здоров’я України та Міністерством оборони Сполучених Штатів Америки стосовно співробітництва у галузі запобігання розповсюдженню технологій, патогенів та знань, які можуть бути використані в ході розробки біологічної зброї від 29 серпня 2005 року (далі – Угода 2).
Відповідно до ст. ІІ Угоди 1 для України Виконавчим органом є Міністерство оборони України, за винятком тих випадків, коли для конкретних угод по імплементації уряд України повідомить про інше уряд Сполучених Штатів Америки. Для Сполучених Штатів Америки Виконавчим органом є Міністерство оборони Сполучених Штатів Америки.
Пунктами 1 та 2 ст. VIII Угоди 1 встановлено, що Сполучені Штати Америки, їх персонал, підрядчики і персонал підрядчиків у зв’язку з діяльністю, що здійснюється відповідно до цієї Угоди, звільняються від відповідальності за сплату будь-яких податків або подібних зборів, що стягуються на території України.
Сполучені Штати Америки, їх персонал, підрядчики і персонал підрядчиків можуть ввозити в Україну будь-які матеріально-технічні засоби, які необхідні для імплементації цієї Угоди, і можуть вивозити ті ж самі матеріально-технічні засоби з України. Сполучені Штати Америки, їх персонал, підрядчики і персонал підрядчиків можуть також придбати в Україні і вивозити будь-які матеріально-технічні засоби, які за згодою Сторін необхідні для імплементації цієї Угоди. Всі такі матеріально-технічні засоби, що ввозяться чи вивозяться, не підлягають ліцензуванню, іншим обмеженням, миту, податкам чи будь-яким іншим видам зборів, що стягуються на території України, і при ввозі звільняються від митного огляду.
Отже, в рамках міжнародної допомоги «Протидія загрозам особливо небезпечних патогенів в Україні» звільняються від оподаткуванняматеріально-технічні засоби, що ввозяться чи вивозяться, а також персонал, підрядчики і персонал підрядчиків звільняються від відповідальності за сплату будь-яких податків або подібних зборів, що стягуються на території України.
Рамковою угодою не передбачено звільнення від оподаткування податком на прибуток підприємств прибутку від виконання контрактів, що фінансуються за вказаною Рамковою угодою.
Підпунктом 133.3 ст. 133 Кодексувстановлено, що нерезидент стає на облік у контролюючому органі за місцезнаходженням свого постійного представництва до початку своєї господарської діяльності через таке представництво у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Нерезидент, який розпочав господарську діяльність через своє постійне представництво до реєстрації в контролюючому органі, вважається таким, що ухиляється від оподаткування, а одержані ним прибутки вважаються прихованими від оподаткування.
Згідно з підпунктами «а» і «б»п.п. 14.1.122 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, нерезиденти – це, зокрема, іноземні компанії, організації, утворені відповідно до законодавства інших держав, їх зареєстровані (акредитовані або легалізовані) відповідно до законодавства України філії, представництва та інші відокремлені підрозділи з місцезнаходженням на території України; дипломатичні представництва, консульські установи та інші офіційні представництва інших держав і міжнародних організацій в Україні.
Підпунктами 133.2.1, 133.2.2. п. 133.2 ст. 133 Кодексу встановлено, щоплатниками податку на прибуток підприємств– нерезидентамиєюридичні особи, які утворені в будь-якій організаційно-правовій формі та отримують доходи з джерелом походження з України, за винятком установ та організацій, що мають дипломатичні привілеї або імунітет згідно з міжнародними договорами України; нерезиденти, які здійснюють господарську діяльність на території України через постійне представництво та/або отримують доходи із джерелом походження з України, та інші нерезиденти, на яких покладено обов’язок сплачувати податок у порядку, встановленому цим розділом.
Відповідно до п. 60 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу нерезиденти (іноземні компанії, організації), які здійснюють господарську діяльність на території України та/або які до набрання чинності цим Законом належно акредитували (зареєстрували, легалізували) на території України відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, і станом на 1 січня 2021 року не перебувають на обліку в контролюючих органах, зобов'язані протягом трьох місяців подати до контролюючих органів документи для взяття їх на облік у порядку, встановленому п. 64.5 ст. 64 цього Кодексу.
Постійні представництва нерезидентів, які були зареєстровані платниками податків (у тому числі податку на прибуток підприємств) у періодах до 1 січня 2021 року, залишаються платниками таких податків відповідно до вимог цього Кодексу до реєстрації як платники податків (у тому числі податку на прибуток підприємств) відповідних нерезидентів.
Отже, на цей період за такими постійними представництвами нерезидентів зберігається обов’язок визначати податкові зобов’язання, подавати податкову звітність з податку на прибуток підприємств, утримувати податок з доходів із джерелом їх походження з України тощо.
Таким чином, якщо постійне представництво нерезидента було зареєстровано платником податку на прибуток у періодах до 1 січня 2021 року і нерезидент і надалі здійснюватиме господарську діяльність через такий підрозділ, яка призводить до утворення постійного представництва, такий нерезидент зобов’язаний виконати вимоги Кодексу та стати на облік платником податків (якщо цього не було зроблено раніше з інших підстав) та повідомити податкові органи про необхідність свої реєстрації як платника податку на прибуток підприємств.
Порядок отримання права на звільнення від оподаткування операцій, що здійснюється в рамках проектів МТД, регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 153 (далі – Порядок № 153).
Порядок визначає процедуру залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, в тому числі державної реєстрації, моніторингу проектів (програм), акредитації виконавців (юридичних осіб - нерезидентів), реєстрації представництва донорської установи в Україні (п. 1 Порядку № 153).
Відповідно до пункту 2 Порядку № 153 виконавцем проекту є будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з партнером з розвитку або уповноваженою партнером з розвитку особою та забезпечує реалізацію проекту (програми), у тому числі на платній основі; субпідрядник – будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з виконавцем або реципієнтом, забезпечує реалізацію проекту (програми) в частині або в цілому та проводить процедури закупівлі за рахунок коштів міжнародної технічної допомоги в рамках проекту (програми).
Проекти (програми) підлягають обов’язковій державній реєстрації, яка є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України (пункти 11, 12 Порядку № 153).
Платник податку (продавець) з метою підтвердження права на застосування пільг з ПДВ при здійсненні операцій з постачання товарів, робіт, послуг в рамках проекту МТД зберігає у справі:
копію реєстраційної картки проекту, в рамках якого здійснено закупівлю товарів, робіт, послуг, засвідченої печаткою партнерів з розвитку або виконавця проекту;
копію плану закупівлі, засвідченої печаткою партнерів з розвитку або виконавця проекту;
копію контракту на постачання товарів, виконання робіт та надання послуг, засвідченої підписом та печаткою виконавця проекту (у контракті зазначається, що закупівля товарів, робіт і послуг здійснюється коштом проекту МТД та відповідає категорії (типу) товарів, робіт і послуг, зазначених у плані закупівлі).
Пунктом 23 Порядку № 153 визначено, що виконавець та субпідрядник, що реалізують право на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України (крім договорів, пов’язаних із виконанням робіт з підготовки до зняття і зняття енергоблоків Чорнобильської АЕС з експлуатації та перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему), щомісяця до 20 числа складає та подає в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження за формою згідно з додатком 8 до Порядку № 153. У разі коли виконавцем є юридична особа - нерезидент, що не перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження подається в письмовому та електронному вигляді органові ДПС за адресою акредитації такої особи на території України та в копії Секретаріатові Кабінету Міністрів України.
Правовіосновиоподаткування ПДВ встановленорозділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Підпунктом 194.1.1 п. 194.1 ст. 194 Кодексу встановлено, що ПДВ становить 20 відсотків, 7 і 14 відсотків бази оподаткування ПДВ та додається до ціни товарів/послуг.
Згідно з підпунктами «а», «б» та «в» п. 185.1 ст. 185 Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з:
постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об’єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об’єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю;
постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 Кодексу;
ввезення товарів на митну територію України.
Пунктом 197.11 ст. 197 Кодексу передбаченозвільненнявідоподаткування ПДВ, зокрема для операцій з:
постачаннятоварів та послуг на митнійтериторії України та ввезення на митнутериторію України товарів як МТД, яка надаєтьсявідповідно до міжнароднихдоговорів України, згоданаобов’язковістьякихнадана у встановленомузаконодавством порядку;
постачаннятоварів та послуг на митнійтериторії України та ввезення на митнутериторію України товарів, щофінансуються за рахунок МТД, яка надаєтьсявідповідно до міжнароднихдоговорів України, згода на обов’язковістьякихнадана у встановленомузаконодавством порядку.
Пунктом 188.1 ст. 188 Кодексу визначено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов’язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв’язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб’єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв’язку з компенсацією вартості товарів/послуг.
Порядок реєстрації особи як платника ПДВ регулюється статтями 180-183 Кодексу та регламентується Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 № 1130, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.11.2014 за № 1456/26233.
Умови для реєстрації особи як платника ПДВ, відповідно до якихреєстрація особи як платника ПДВ можездійснюватись як в обов’язковому порядку, так і за добровільнимрішенням особи, визначеностаттями 181 та 182 Кодексу.
Згідно з п.п. 2 п. 180.1 ст. 180 Кодексу платником ПДВ є будь-яка особа, що зареєстрована або підлягає реєстрації як платник ПДВ.
Відповідно до п.п. «г» п.п. 14.1.139 п. 14.1 ст.14 Кодексу особою для цілей розділу V Кодексу є постійне представництво (нерезидента).
Відповідно до п. 181.1 ст. 181 Кодексупід обов’язкову реєстрацію як платника ПДВ підпадає особа (крім особи, яка є платником єдиного податку першої − третьої групи), у якої загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V Кодексу(включаючи і звільнені від оподаткування ПДВ операції), у тому числі з використанням локальної або глобальної комп’ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1 млн грн (без урахування ПДВ).
При цьомудо загальногообсягуоподатковуванихоперацій для цілейреєстрації особи як платника ПДВ належать операції, щопідлягаютьоподаткуванню ПДВ за основною ставкою ПДВ, ставками 7 та 14 відсотків, нульовоюставкою ПДВ та звільненівідоподаткування ПДВ. Обсягоперацій, що не є об’єктомоподаткування ПДВ, при обрахункузагальногообсягуоперацій з постачаннятоварів/послуг не враховується.
Якщо створене нерезидентом представництво на митній території України отримує статус постійного представництва, то таке постійне представництво матиме право зареєструватися як платник ПДВ за своїм добровільним рішенням або підлягатиме обов’язковій реєстрації як платник ПДВ у порядку, встановленому статтями 180 – 183 Кодексута Положенням № 1130.
У разі якщо таке постійне представництво нерезидента не здійснює операцій з постачання товарів/послуг, то обов’язку у реєстрації постійного представництва нерезидента в якості платника ПДВ не виникає.
Підставою для застосування податкової пільги у межах реалізації проекту МТД є реєстраційна картка проекту (програми), оформлена згідно з Порядком № 153. Операції з постачання товарів/послуг у рамках проекту МТД та в межах затвердженого плану закупівлі товарів, робіт і послуг, що постачаються виконавцям проектів МТД та/або субпідрядникам, звільняються від оподаткування ПДВ.
Якщо придбання товарів/послуг, зазначених у плані закупівлі проекту, здійснюється виконавцем проекту МТД у платника ПДВ, який є субпідрядником у рамках проекту МТД, та/або таким субпідрядником у інших платників ПДВ та відбувається у межах граничної суми, передбаченої у плані закупівлі, то операції з постачання таких товарів/послуг звільняються від оподаткування ПДВ, а в договорі на таке постачання ціна таких товарів/послуг має бути вказана «Без ПДВ». Постачальник за такими операціями податкові зобов’язання з ПДВ не визначає і до бюджету не сплачує.
Водночас визначати об’єкт оподаткування ПДВ та застосовувати режим звільнення від оподаткування ПДВ мають право особи, які зареєстровані платниками ПДВ.
У разі якщо товари/послуги постачаються організацією, яка не зареєстрована платником ПДВ, то операції з передачі/надання таких товарів/послуг ПДВ не оподатковуються.
Отже, в описаному у зверненні випадку у разі придбання виконавцем проекту МТД за кошти МТД товарів/послуг у рамках проекту МТД та у межах затвердженого плану закупівлі товарів, робіт і послуг ціна таких товарів/послуг визначається без ПДВ. Подання виконавцем проекту МТД додатка 8 є інформаційним підтвердженням придбання ним у субпідрядників – платників ПДВ та/або такими субпідрядниками у інших платників ПДВ звільнених від оподаткування ПДВ товарів/послуг.
У разі коли виконавцем проекту МТД є юридична особа – нерезидент, що не перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження подається в письмовому та електронному вигляді органові ДПС за адресою акредитації такої особи на території України та в копії Секретаріатові Кабінету Міністрів України.
Відповідно п. 52.2 ст. 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |