X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 08.06.2021 р. № 2295/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення ______               (далі – Фонд) щодо окремих питань оподаткування операцій з надання Фондом безповоротної фінансової підтримки суб’єктам господарювання у формі грантів для участі у грантовій акселераційній програмі та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах повноважень повідомляє.

У зверненні зазначається, що Фонд, який створено за розпорядженням Кабінету Міністрів України, заснований на державній власності та внесений до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр), здійснює свою діяльність з метою розвитку та стимулювання інноваційної діяльності в Україні для комерціалізації результатів науково-технічних розробок і випуску на ринок нових або вдосконалених технологій, товарів, послуг, організаційно-технічних рішень виробничого, адміністративного, комерційного та іншого характеру, надання на конкурсних засадах фінансової підтримки суб’єктам господарювання, що створюють інноваційний продукт.

З метою виконання покладених завдань Фонд, зокрема, надає на конкурсних засадах гранти або інші види фінансування та/або технічну допомогу суб’єктам господарювання - резидентам України, що розробляють та впроваджують інноваційні проекти, визначені за результатами конкурсу, за рахунок коштів Фонду та за рахунок залучених на безповоротній та безоплатній основі коштів від третіх осіб, для розробки, впровадження та випуску на ринок інноваційного продукту.

До джерел формування коштів/майна Фонду відповідно до його статуту віднесено, зокрема, благодійні та добровільні внески, залучені на безповоротній основі, від юридичних та фізичних осіб, у тому числі іноземних, а також міжнародних організацій, кошти, передбачені законом про Державний бюджет України на відповідний рік на формування статутного капіталу та/або його поповнення з метою виконання статутних завдань Фонду.

Положенням про грантову програму для участі Стартапів в акселераційних програмах передбачено, що акредитований акселератор – це зареєстрована у встановленому порядку юридична особа, що надає послуги з навчання Стартапів та затверджена рішенням Наглядової ради Фонду як така, що відповідає критеріям, що визначені у цьому Положенні.

 Згідно з умовами Договору про надання гранту на участь в акселераційній програмі (далі – Договір) Фонд надає фінансову підтримку у формі гранту для отримання послуг акредитованого акселератора з навчання відповідно до акселераційної програми.

За Договором Стартап зобов’язується використати грант виключно на оплату послуг (за винятком сплати/утримання обов’язкових платежів та зборів), а акредитований акселератор обов’язується надати послуги у повному обсязі.

У зв’язку із зазначеним вище заявником поставлено такі питання:

1. Як оподатковуються операції з надання Фондом безповоротної фінансової підтримки суб’єктам господарювання у формі грантів для участі у грантовій акселераційній програмі, що отримуються фізичними особами - підприємцями на загальній системі оподаткування, фізичними особами - підприємцями на спрощеній системі оподаткування, юридичними особами на загальній та спрощеній системах оподаткування?

2. Яким є порядок оподаткування операцій з отримання платежів на договірних засадах, що надходять акредитованим акселераторам від стартапів за надані послуги, які зареєстровані як юридичні особи - резиденти України на загальній та спрощеній системах оподаткування та громадським спілкам?

Щодо питання 1

Щодо податку на прибуток підприємств

Відповідно до абз. першого п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування  податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень Кодексу.

Законом України від 04 листопада 2020 року  № 962-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо державної підтримки культури, туризму та креативних індустрій» (далі – Закон № 962), який набрав чинності        з 23.12.2020, було внесено зміни до Кодексу, зокрема, щодо визначення бюджетних грантів та коригування фінансового результату до оподаткування за операціями з отримання та використання таких грантів.

Так, згідно з п.п. 14.1.277 1 п. 14.1 ст. 14 Кодексу  бюджетний грант – це цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України.

При цьому, у разі отримання бюджетних грантів фінансовий результат до оподаткування зменшується на підставі п.п.  140.4.8 п. 140.4 ст. 140 Кодексу на суму бюджетних грантів, отриманих платником податку та включених до складу доходів звітного періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.

Збільшення фінансового результату податкового (звітного) періоду відповідно до п.п. 140.5.16 п. 140.5 ст. 140 Кодексу здійснюється на суму витрат, пов'язаних із виконанням умов договору про надання бюджетного гранту, понесених у поточному звітному періоді за рахунок таких грантів (але не більше суми таких грантів) та включених до складу витрат поточного звітного періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.

У випадку отримання та використання  платником податку на прибуток безповоротної фінансової підтримки у формі грантів, що не підпадають під визначення бюджетних грантів, Кодексом не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування за такими операціями.

Такі операції відображаються при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств згідно з правилами бухгалтерського обліку.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами та доповненнями).

Питання бухгалтерського обліку операцій з отримання та використання безповоротної фінансової підтримки у формі грантів належить до компетенції Міністерства фінансів України. 

Щодо оподаткування безповоротної фінансової підтримки, у формі грантів, для учасників у грантовій акселераційній програмі, які надаються Фондом юридичним особам – платникам єдиного податку третьої групи

Особливості застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності визначено главою 1 розділу XIV Кодексу.

Відповідно до п.п. 292.1.2 п. 292.1 ст. 292 Кодексу доходом юридичної особи – платника єдиного податку третьої групи є будь-який дохід, включаючи дохід представництв, філій, відділень такої юридичної особи, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній  пунктом 292.3 ст. 292 Кодексу.

Визначення доходу здійснюється для цілей оподаткування єдиним податком та для надання права суб’єкту господарювання зареєструватися платником єдиного податку та/або перебувати на спрощеній системі оподаткування (п. 292.14 ст. 292 Кодексу).

Дохід обліковується згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку та/або іншими нормативно-правовими актами Міністерства фінансів України з питань бухгалтерського обліку.

Згідно з частиною четвертою п. 292.11 ст. 292 Кодексу при визначенні доходів для платників єдиного податку третьої групи до складу доходу не включаються суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм.

Практика застосування термінів, слів та словосполучень у юриспруденції визначає, що грант – це одноразова безповоротна цільова виплата фізичним і юридичним особам грошової суми або дарування обладнання, приміщення (як правило з власних коштів та майна) громадянами і юридичними особами, у тому числі іноземцями, а також міжнародними організаціями, для проведення наукових досліджень, впровадження енерго- та ресурсозберігаючих технологій, вжиття заходів екологічної безпеки та ліквідації наслідків екологічних катастроф, виконання творчих робіт, видання творів художньої, наукової, освітньої, образотворчої, медичної та іншої літератури тощо.

Отже, у разі отримання юридичною особою – платником єдиного податку третьої групи суми коштів у вигляді гранту з бюджетів або державних цільових фондів (у тому числі в межах державних або місцевих програм), така сума коштів не включається до доходу юридичної особи – платника єдиного податку третьої групи.

Щодо оподаткування податком на доходи фізичних осіб

Згідно з п. 4.2 ст. 4 Статуту Фонду джерелами формування коштів/майна Фонду є:

кошти/майно, передані йому у власність як вклад до статутного капіталу (грошові та матеріальні внески засновників/учасників Фонду);

благодійні та добровільні внески, залучені на безповоротній основі, від юридичних та фізичних осіб, в тому числі іноземних, а також міжнародних організацій; кошти, у тому числі від донорів;

кошти, передбачені законом про Державний бюджет України на відповідний рік на формування статутного капіталу та/або його поповнення з метою виконання статутних завдань Фонду;

інші джерела не заборонені законодавством України, у тому числі гранти, безповоротна фінансова допомога, технічна допомога.

Оподаткування доходів, отриманих фізичною особою – підприємцем від провадження господарської діяльності, здійснюється відповідно до ст. 177
розділу IV Кодексу або глави І розділу XIV Кодексу залежно від обраної системи оподаткування.

Згідно з п.п. 1 п. 292.1 ст. 292 Кодексу доходом платника єдиного податку фізичної особи - підприємця є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній пунктом 292.3 ст. 292 Кодексу. При цьому до доходу не включаються отримані такою фізичною особою пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, доходи у вигляді бюджетних грантів, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності.

Крім того, об'єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи – підприємця (п. 177.2 ст. 177 Кодексу).

Разом з тим не включаються до доходу фізичної особи - підприємця суми доходу у вигляді бюджетного гранту (п.п. 177.3.2 п. 177.3 ст. 177 Кодексу).

Таким чином, сума коштів, отримана фізичною особою - підприємцем у вигляді бюджетного гранту, не включається до її доходу, але такий дохід оподатковується за загальними правилами, встановленими Кодексом для платників податку – фізичних осіб.

Порядок оподаткування бюджетного гранту встановлений п. 170.7¹ ст. 170 Кодексу.

Підпунктом 170.7¹.1 п. 170.7¹ ст. 170 Кодексу визначено, що не оподатковується та не включається до загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку дохід у вигляді бюджетного гранту під час його нарахування (виплати, надання) на користь платника податків.

Згідно з п.п. 170.7¹.2 п. 170.7¹ ст. 170 Кодексу податковим агентом платника податку під час нарахування (виплати, надання) на його користь доходу у вигляді бюджетного гранту є надавач такого гранту.

Враховуючи викладене, у разі якщо Фондом надаються суб’єктам господарювання – резидентам (фізичним особам – підприємцям – платникам єдиного податку та фізичним особам – підприємцям на загальній системі оподаткування) суми коштів у вигляді грантів, у т.ч. бюджетних грантів, то сума таких грантів не включається до доходу зазначених суб’єктів господарювання, але оподатковується за загальними правилами, встановленими Кодексом для платників податку – фізичних осіб.

Щодо питання 2

Щодо податку на прибуток підприємств

За операціями з отримання платежів згідно з Договором акредитованими акселераторами, які є платниками податку на прибуток, від стартапів за надані послуги Кодексом не передбачено різниць для коригування фінансового результату до оподаткування.

Такі операції відображаються при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств згідно з правилами бухгалтерського обліку.

Питання бухгалтерського обліку платежів, що надходять акредитованим акселераторам від стартапів за надані послуги, належить до компетенції Міністерства фінансів України.

Щодо оподаткування операцій з отримання платежів від стартапів за надані послуги акредитованими акселераторами, які є громадськими спілками, повідомляємо таке.

Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації (далі – неприбуткові організації) у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом ст. 133 Кодексу.

Вимоги, яким одночасно має відповідати організація для отримання статусу неприбуткової, визначено підпунктом 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.

Згідно з п.п. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, можуть бути віднесені, зокрема, громадські об’єднання.

Правові та організаційні засади реалізації права на свободу об’єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об’єднань визначає Закон України від 22 березня 2012 року № 4572-VI «Про громадські об’єднання» зі змінами (далі – Закон № 4572).

Громадське об'єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка (частина друга ст. 1 Закону № 4572).

Громадські об’єднання утворюються і діють відповідно до принципів, визначених ст. 3 Закону № 4572, один з яких полягає у відсутності майнового інтересу їх членів (учасників) щодо права на частку майна громадського об'єднання та відповідальності за його зобов’язаннями. Доходи або майно (активи) громадського об’єднання не підлягають розподілу між його членами (учасниками) і не можуть використовуватися для вигоди будь-якого окремого члена (учасника) громадського об’єднання, його посадових осіб (крім оплати їх праці та відрахувань на соціальні заходи).

Статтею 11 Закону № 4572 визначено відомості, які має містити статут громадського об’єднання, зокрема, відомості про мету (цілі) та напрями діяльності такого об’єднання.

Частиною п’ятою ст. 1 Закону № 4572 передбачено, що громадське об’єднання зі статусом юридичної особи є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку.

Підприємництво – це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб’єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку (ст. 42 Господарського кодексу України).

Громадське об’єднання зі статусом юридичної особи має право здійснювати підприємницьку діяльність безпосередньо, якщо це передбачено статутом громадського об’єднання, або через створені в порядку, передбаченому законом, юридичні особи (товариства, підприємства), якщо така діяльність відповідає меті (цілям) громадського об’єднання та сприяє її досягненню. Відомості про здійснення підприємницької діяльності громадським об’єднанням включаються до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (п. 2 частини другої ст. 21 Закону № 4572).

Зазначене узгоджується з положеннями статті 86 Цивільного кодексу України, якою визначено, що непідприємницькі товариства (сільськогосподарські кооперативи та сільськогосподарські кооперативні об'єднання, що діють без мети одержання прибутку, інші кооперативи, крім виробничих, об'єднання громадян тощо) та установи можуть поряд зі своєю основною діяльністю здійснювати підприємницьку діяльність, якщо інше не встановлено законом і якщо ця діяльність відповідає меті, для якої вони були створені, та сприяє її досягненню.

Проте, якщо підприємницька діяльність є основною для громадського об’єднання, то порушується принцип його створення, і таке об’єднання не може розглядатися як непідприємницьке.

Отже, утворена згідно із Законом № 4572 та внесена до Реєстру громадська спілка не сплачує податок на прибуток з доходів (прибутків), отриманих нею в межах статутної діяльності відповідно до закону, за умови, що такі доходи (прибутки) використовуються такою неприбутковою організацією виключно для фінансування видатків на її утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами, як це передбачено п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу, та не здійснюється розподіл доходів серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб (абз. третій п.п. 133.4.1               п. 133.4 ст. 133 Кодексу).

У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених            пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу, така організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.

Щодо оподаткування платежів згідно з Договором, які надходять акредитованим акселераторам від стартапів за надані послуги, що зареєстровані, як юридичні особи – платники єдиного податку третьої групи

Доходом юридичної особи – платника єдиного податку третьої групи є будь-який дохід, включаючи дохід представництв, філій, відділень такої юридичної особи, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі (п.п. 292.1.2 п. 292.1 ст. 292 Кодексу)

Таким чином, у разі надання послуг за Договором суми платежів, які надходять до  акредитованих акселераторів від стартапів за надані послуги, включаються до складу доходу платника єдиного податку третьої групи – юридичних осіб з урахуванням обсягів, які не перевищують 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.

Щодо податку на додану вартість

Згідно з інформаційними базами даних ДПС, станом на ____, Фонд не є платником ПДВ.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу І Кодексу).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та               підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V Кодексу об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V Кодексу розташоване на митній території України.

Враховуючи викладене, оскільки Фонд не є платником ПДВ, то при перерахуванні Фондом коштів (у вигляді грантів) суб’єктам господарювання податкових наслідків з ПДВ у Фонду не виникає.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.