Державна податкова служба України розглянула звернення щодо окремих питань, пов’язаних з постачанням (продажем) житла для Міністерства, та, керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Головним управлінням відповідно до Порядку роботи конкурсної комісії Міністерства оборони України з відбору пропозицій щодо закупівлі квартир на умовах пайової участі та на вторинному ринку в регіонах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 02.06.2014 № 347, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19.06.2014 за № 657/25434 (далі – Порядок № 347), та Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 року № 147 (далі – Порядок № 147), здійснюється придбання житла для військовослужбовців Збройних Сил України на вторинному ринку та на умовах пайової участі за бюджетною програмою 2101190 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Збройних Сил України».
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Відповідно до пункту 5.3 статті 5 розділу І ПКУ інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Порядок № 147 визначає процедуру використання коштів, передбачених у Державному бюджеті України на відповідний рік на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу таким головним розпорядникам бюджетних коштів, відповідальним виконавцям за бюджетними програмами, зокрема Міноборони – «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Збройних Сил України» (пункт 1 Порядку № 147).
Згідно з пунктом 2 Порядку № 147 бюджетні кошти спрямовуються, зокрема на придбання житла на умовах пайової участі та на вторинному ринку.
Відповідно до пункту 31 Порядку № 147 придбання житла для військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу на умовах пайової участі та на вторинному ринку здійснюється на конкурсних засадах.
Пунктами 6-9 Порядку № 147 визначено, що договори про придбання житла на умовах пайової участі укладаються щодо об'єктів незавершеного будівництва із ступенем готовності не менш як 70 відсотків. У разі укладення таких договорів між органами, які зазначені у пункті 1 Порядку № 147, ця норма може не застосовуватися.
Видатки, пов'язані з придбанням житла на умовах пайової участі, провадяться на підставі відповідного договору згідно з графіком фінансування та документів, що підтверджують використання за призначенням перерахованих раніше коштів.
Видатки, пов'язані з придбанням житла на вторинному ринку, провадяться на підставі договору купівлі-продажу житла.
Перелік житлових об'єктів, будівництво (придбання) яких передбачається фінансувати за рахунок бюджетних коштів, затверджується із зазначенням обсягу бюджетних коштів для кожного об'єкта наказом головного розпорядника бюджетних коштів.
Оплата здійснюється за договорами щодо:
1) придбання житла на умовах пайової участі трьома етапами:
перший етап - попередня оплата в розмірі до 30 відсотків визначеної в договорі ціни не більш як на шість місяців згідно з графіком фінансування;
другий етап - у розмірі до 80 відсотків визначеної в договорі ціни (з урахуванням першого етапу попередньої оплати) після надання документів, що підтверджують прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта (нотаріально засвідчених копій сертифіката або декларації про готовність об'єкта до експлуатації), виконання в повному обсязі внутрішніх опоряджувальних робіт у квартирах, підписання акта приймання-передачі квартир;
третій етап - остаточний розрахунок після оформлення права власності на квартири;
2) придбання житла на вторинному ринку - 100 відсотків визначеної в договорі ціни після виконання в повному обсязі внутрішніх опоряджувальних робіт у квартирах (за рішенням головного розпорядника бюджетних коштів), підписання актів приймання-передачі квартир та оформлення права власності на них, а також надання документів, що підтверджують відсутність заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Підпунктом 194.1.1 пункту 194.1 статті 194 розділу V ПКУ встановлено, що податок на додану вартість становить 20 відсотків, 7 і 14 відсотків бази оподаткування податком на додану вартість та додається до ціни товарів/послуг.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).
Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об’єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об’єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ).
Особливості оподаткування ПДВ операцій з постачання житла (об'єктів житлового фонду) визначено у підпункті 197.1.14 пункту 197.1 та пункті 197.15 статті 197 розділу V ПКУ.
Відповідно до підпункту 197.1.14 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання житла (об'єктів житлового фонду), крім їх першого постачання, якщо інше не передбачено цим підпунктом.
У цьому підпункті перше постачання житла (об'єкта житлового фонду) означає:
а) першу передачу готового новозбудованого житла (об'єкта житлового фонду) у власність покупця або постачання послуг (включаючи вартість придбаних за рахунок виконавця матеріалів) із спорудження такого житла за рахунок замовника;
б) перший продаж реконструйованого або капітально відремонтованого житла (об'єкта житлового фонду) покупцю, який є особою, іншою, ніж власник такого об'єкта на момент виведення його з експлуатації (використання) у зв'язку з такою реконструкцією або капітальним ремонтом, або постачання послуг (включаючи вартість придбаних за рахунок виконавця матеріалів) на таку реконструкцію чи капітальний ремонт за рахунок замовника.
Операції з першого постачання доступного житла та житла, що будується із залученням державних коштів, звільняються від оподаткування ПДВ.
Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів зазначених вище, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Щодо податкових наслідків з ПДВ у разі придбання житла на умовах пайової участі для військовослужбовців згідно з Порядком № 147
Режим звільнення від оподаткування ПДВ поширюється на операції з постачання житла, а не на операції з придбання житла.
Якщо Міністерством оборони України здійснюється придбання житла на умовах пайової участі (згідно з Порядком № 147) з оплатою за державні кошти, то операція постачальника (платника ПДВ) з постачання такого житла Міністерству оборони України звільнятиметься від оподаткування ПДВ відповідно до підпункту 197.1.14 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ.
Щодо податкових наслідків з ПДВ у разі продажу житла Міністерству оборони України на умовах пайової участі для військовослужбовців згідно з Порядком № 147, якщо постачальник такого житла не зареєстрований як платник ПДВ
Якщо постачальник такого житла не зареєстрований як платник ПДВ, то операція з постачання такого житла Міністерству оборони України не буде об’єктом оподаткування ПДВ, незалежно від того на якій системі оподаткування перебуває постачальник.
Щодо податкових наслідків з ПДВ у разі продажу житла (якщо постачальником такого житла не проведено першу реєстрацію права власності на житло у будинку, який введений в експлуатацію на дату підписання договору на придбання житла на умовах пайової участі, а перша реєстрація права державної власності на житло здійснюється після укладення договору)
Інформації, викладеної у зверненні, недостатньо для надання відповіді на порушене питання, а тому, у разі необхідності, ДПС пропонує повторно звернутися до контролюючого органу із відповідним зверненням, що міститиме детальний опис (у тому числі інформацію щодо умов на підставі яких здійснюється продаж/придбання житла щодо якого не проведено першу реєстрацію права власності, а також проводяться розрахунки (оплата) за таке житло) та відповідні матеріали (у тому числі копії договорів) щодо такої операції.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу ІІ ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |