Державна податкова служба України розглянула звернення щодо порядкуреєстрації представництва нерезидента, який має статус неприбуткової організації, та керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах своїх повноважень повідомляє наступне.
В зверненні зазначено, що Представництво є відокремленим підрозділом нерезидента (іноземної неурядової організації) та акредитовано в Україні без статусу юридичної особи.
Представництво створено іноземною неурядовою організацією (далі – Нерезидент), яка має статус неприбуткової організації. Єдиним джерелом доходу Представництва є фінансування від головного офісу на виконання благодійних програм та утримання Представництва в Україні.
Нерезидент не здійснював купівлю нерухомого майна в Україні, не відкривав рахунки в Банках України, не набував права власності на інвестиційні активи, визначені абз. 3-6 п.п. «е» п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу, в іншого нерезидента, який не має постійного представництва в Україні.
У Представництва виникають наступні питання:
1. Чи потрібно Представництву або Нерезиденту реєструватися платником податку на прибуток в Україні?
2. У разі обов’язкової реєстрації платником податку на прибуток Представництва чи Нерезидента, в який термін необхідно подати документи для реєстрації, та які саме?
3. Яка відповідальність лежить на Представництві чи Нерезиденті за несвоєчасну реєстрацію чи відмову від реєстрації?
Щодо питання 1
Відповідно до вимог абзацу першого п. 64.5 ст. 64 Кодексу нерезиденти (іноземні юридичні компанії, організації) зобов’язані стати на облік у контролюючих органах якщо вони:
здійснюють в Україні діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва;
придбавають нерухоме майно або отримують майнові права на таке майно в Україні;
відкривають рахунки в банках України відповідно до статті 6 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні»;
набувають право власності на інвестиційний актив, визначений абзацами третім – шостим п.п. «е» п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу, в іншого нерезидента, який не має постійного представництва в Україні.
У разі акредитації (реєстрації, легалізації) на території України відокремленого підрозділу іноземної компанії, організації, у тому числі постійного представництва, одночасно із взяттям на облік нерезидента здійснюється взяття на облік відокремленого підрозділу такого нерезидента.
Тобто у разі акредитації (реєстрації, легалізації) на території України відокремленого підрозділу нерезидента, підлягають взяттю на облік в контролюючих органах і відокремлений підрозділ нерезидента і сам нерезидент.
Згідно з п.п. 133.2.2 п. 133.2 та п. 133.3 ст. 13 Кодексу нерезиденти, які здійснюють господарську діяльність через постійне представництво є платниками податку на прибуток. Нерезидент реєструється платником податку на прибуток у контролюючому органі за місцезнаходженням свого постійного представництва до початку своєї господарської діяльності через таке представництво.
Відповідно до п.п. 14.1.193 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, постійне представництво – постійне місце діяльності, через яке повністю або частково проводиться господарська діяльність нерезидента в Україні, зокрема: місце управління; філія; офіс; фабрика; майстерня; установка або споруда для розвідки природних ресурсів; шахта, нафтова/газова свердловина, кар’єр чи будь-яке інше місце видобутку природних ресурсів; склад або приміщення, що використовується для доставки товарів, сервер. Зазначеним пунктом деталізовані випадки, коли діяльність нерезидента призводить / не призводить до утворення постійного представництва нерезидента.
Згідно з п.п. 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 Кодексу господарська діяльність - діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Відповідно до п. 60 підрозділу 10 розділу XX Кодексу нерезиденти (іноземні компанії, організації), які здійснюють господарську діяльність на території України та/або які до 1 січня 2021 року належно акредитували (зареєстрували, легалізували) на території України відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, і станом на 1 січня 2021 року не перебувають на обліку в контролюючих органах, зобов’язані протягом трьох місяців подати до контролюючих органів документи для взяття їх на облік у порядку, встановленому п. 64.5 ст. 64 Кодексу.
При розгляді звернення встановлено, що Представництво перебуває на обліку як платник податків в Головному управлінні ДПС у м.Києві, ДПІ у Шевченківському районі (Шевченківський район м.Києва). Представництво зареєстроване Міністерством юстиції України відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» як відокремлений підрозділ іноземної неурядової організації. Дата взяття на облік Представництва в контролюючому органі 01.07.2010. Представництво не зареєстроване платником податку на прибуток.
Іноземна організація, яка утворила Представництво в Україні, на обліку в контролюючих органах не перебуває.
Отже, враховуючи вищезазначене, якщо представництво нерезидента не здійснює господарську діяльність в Україні і не підпадає під визначення «постійне представництво», наведене у п.п. 14.1.193 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, то воно не повинно реєструватися платником податку на прибуток, подавати декларацію з податку на прибуток підприємства та сплачувати податок на прибуток.
Водночас Нерезидент має подати документи для взяття на облік в контролюючому органі за місцем обліку Представництва згідно з п. 64.5 ст. 64 та п. 60 підрозділу 10 розділу XX Кодексуза процедурами, визначеними розділом ІІІ, IV Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 9 грудня 2011 року № 1588, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2011 року за № 1562/20300.
Щодо питання 2
Відповідно до п. 133.3 ст. 133 Кодексу нерезидент стає на облік у контролюючому органі за місцезнаходженням свого постійного представництва до початку своєї господарської діяльності через таке представництво у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Нерезидент, який розпочав господарську діяльність через своє постійне представництво до реєстрації в контролюючому органі, вважається таким, що ухиляється від оподаткування, а одержані ним прибутки вважаються прихованими від оподаткування.
Таким чином, з 1 січня 2021 року нерезидент, який розпочав господарську діяльність через своє постійне представництво до реєстрації в контролюючому органі, вважається таким, що ухиляється від оподаткування, а одержані ним прибуткив важаються прихованими від оподаткування.
Звертаємоувагу на те, що змістом порушення в даному випадку є невиконання нерезидентом вимоги щодо реєстрації платником податку на прибуток підприємств.
Відповідно до п. 117.4 п. 117 Кодексу ведення нерезидентом (іноземноююридичноюкомпанією, організацією) діяльності через відокремленийпідрозділ, у тому числіпостійнепредставництво, без взяття на податковийоблік у порядку, передбаченому Кодексом, тягне за собою накладення штрафу на нерезидента в розмірі 100 000 гривень.
Звертаємо увагу на те, що не застосовуються штрафні санкції за порушення податкового законодавства, які вчинені протягом періоду, який закінчується останнім календарним днем місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім санкцій за порушення, які прямо перелічені у пункті 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу. Порушення, яківизначені п. 117.4 ст. 117 Кодексу в цьомуперелікувідсутні. Отже, затакіпорушення, допущені у зазначеномуперіодідії карантину, ця штрафна санкція не застосовується.
Крім того, відповідно до п.п. 94.2.9 п. 94.2 ст. 94 Кодексу арешт майна може бути застосовано, якщо з'ясовується, що нерезидент розпочинає та/або здійснює господарську діяльність через постійне представництво на території України без взяття на податковий облік, що підтверджується актом перевірки.
При цьому перевірки щодо нерезидентів (іноземних компаній, організацій), які здійснюють господарську діяльність на території України та які повинні були стати на облік у порядку, встановленому п. 64.5 ст. 64 Кодексу, та якими не були виконані вищезазначені вимоги, та щодо їх відокремлених підрозділів, у тому числі постійних представництв, що перебувають на обліку, можуть бути призначені з 1 липня 2021 року (п. 60 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
Таким чином застосуваннязазначеногозапобіжного заходу можливелише за результатами перевірки і лише за відсутностіреєстрації нерезидента як платникаподатків. Зогляду на це, такідії не можуть бути застосовані до нерезидента раніше 1 липня 2021 року, навіть у разі, якщотакий нерезидент з будь-яких причин не виконаєсвоєчасновимоги пункту 60 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідніположення» Кодексу щодоподаннядокументів для взяттяїх на облік у строк, визначений Кодексом.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |