Головне управління ДПС у Дніпропетровській області розглянуло звернення Комунального підприємства щодо оподаткування податком на додану вартість (далі – ПДВ) операцій з проведення медичних оглядів та лабораторних досліджень, та, керуючись статтею 52 розділу II Податкового кодексу України (далі — ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Комунальне підприємство має ліцензію на медичну практику та планує надавати платні медичні послуги.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Відповідно до пункту 5.3 статті 5 розділу І ПКУ інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Згідно зі статтею 17 Закону України від 14 жовтня 1992 року № 2694-XII «Про охорону праці» роботодавець зобов’язаний за свої кошти забезпечити фінансування та організувати проведення попереднього (під час прийняття на роботу) і періодичних (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі, щорічного обов’язкового медичного огляду осіб віком до 21 року. За результатами періодичних медичних оглядів у разі потреби роботодавець повинен забезпечити проведення відповідних оздоровчих заходів. Медичні огляди проводяться відповідними закладами охорони здоров’я, працівники яких несуть відповідальність згідно із законодавством за відповідність медичного висновку фактичному стану здоров’я працівника. Порядок проведення медичних оглядів визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я.
Крім того, постановою Кабінету Міністрів України, від 23.05.2001 № 559 затверджений Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов'язковим профілактичним медичним оглядам та Порядок проведення цих оглядів та видачі особистих медичних книжок.
Відповідно до цього Порядку проводяться обов'язкові попередні (до прийняття на роботу) та періодичні профілактичні медичні огляди працівників окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб, та видача їм особистих медичних книжок. Зазначені медичні огляди проводяться за рахунок роботодавців (підприємство, установа, організація або фізична особа - суб'єкт підприємницької діяльності, що використовують працю найманих працівників). Громадяни, які займаються індивідуальною діяльністю, проходять медичний огляд та отримують особисту медичну книжку за власні кошти.
Тобто, профілактичні медичні огляди у відповідності до законодавства замовляють підприємства, установи, організації, фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, що використовують працю найманих працівників, та громадяни, які займаються індивідуальною (тобто також підприємницькою) діяльністю. Крім того, вказаною постановою профілактичні медичні огляди прирівняні до обов'язкових медичних оглядів.
Порядок та організація надання медичних послуг з проведення попередніх (при зарахуванні на роботу) та періодичних медичних оглядів визначений наказами Міністерства охорони здоров'я України від 21.05.2007 № 246 «Про затвердження порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.07.2007 за № 846/14113, та від 23.07.2002 № 280 «Щодо організації проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій, виробництв і організацій, діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 08.08.2002 за № 639/6927.
Згідно даних наказів, попередній (під час прийняття на роботу) і періодичні (протягом трудової діяльності) медичні огляди є обов'язковими для окремих професій, виробництв та організацій, для працівників, зайнятих на певних видах робіт, крім того, для осіб віком до 21 року.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Відповідно до підпункту 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ операції з постачання послуг з охорони здоров’я закладами охорони здоров’я, що мають ліцензію на постачання таких послуг, а також постачання послуг реабілітаційними установами для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, що мають ліцензію на постачання таких послуг відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ, крім послуг, визначених підпунктами «а» – «о» підпункту 197.1.5 пункту 197.1 розділу V ПКУ.
Отже, дану пільгу мають право використовувати виключно заклади охорони здоров’я та реабілітаційні установи для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, які мають ліцензію на постачання послуг з охорони здоров’я.
Операції з постачання послуг з охорони здоров’я, які надаються закладами охорони здоров’я та реабілітаційними установами для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю за наявністю спеціального дозволу (ліцензії) на проведення відповідних видів послуг з охорони здоров’я звільняються від оподаткування ПДВ, крім тих, які перераховані в підпунктах «а» - «о» підпункту 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, що підлягають оподаткуванню ПДВ на загальних підставах за ставкою 20 відсотків.
Щодо питання 1 та 2
Якщо організація проведення та фінансування медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці, для роботодавця є обов'язком згідно із законодавством та медичні огляди проводяться закладами охорони здоров'я, які мають ліцензію на постачання послуг з охорони здоров'я, то операції з їх проведення звільняються від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ незалежно від того, хто їх оплачує (працівник (громадянин) чи роботодавець), оскільки такі операції не підпадають під виключення, зазначені в даному підпункті.
Щодо питання 3
Операції видачі дублікатів медичних довідок та сертифікатів за зверненнями громадян, які видаються у зв’язку з втратою оригіналу чи потребою надати оригінал та дублікат одночасно у різні установи не підпадають під визначення послуг з охорони здоров'я, що постачаються закладами охорони здоров'я, що мають ліцензію на постачання таких послуг, у зв’язку з чим оподатковується ПДВ на загальних підставах.
Щодо питання 4 та 5
Послуги з проведення лабораторних досліджень за зверненнями громадян чи за договорами з підприємствами, працівниками яких вони є, не перераховані в підпунктах «а» - «о» підпункту 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, а тому операції з їх проведення звільняються від оподаткування ПДВ.
Якщо послуги з проведення лабораторних досліджень при проведенні медичних оглядів є складовою частиною послуги з проведення медичного огляду, то такі лабораторні дослідження не визнаються як окрема послуга, та питання застосування пільги з оподаткування розглядається стосовно послуги з проведення медичних оглядів в цілому.
Щодо питання 6 та 7
Послуги з проведення медичного огляду осіб для видачі дозволу на право отримання та носіння зброї громадянам, крім військовослужбовців і посадових осіб, носіння зброї якими передбачено законодавством, зазначені у абзаці «з» підпункту 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, отже операції з надання таких послуг оподатковуються ПДВ на загальних підставах.
Щодо питання 8 та 9
Послуги з проведення медичного огляду осіб для видачі посвідчення водія транспортного засобу зазначені у абзаці «з» підпункту 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, отже операції з надання таких послуг оподатковуються ПДВ на загальних підставах.
Щодо питання 10 та 11
Послуги з проведення медичних оглядів з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного (опіоїдного, канабоїдного, метамфетамінового, амфетамінового) та іншого сп’яніння за зверненнями громадян чи за договорами з підприємствами, працівниками яких вони є, не перераховані в підпунктах «а» - «о» підпункту 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, а тому операції з їх проведення звільняються від оподаткування ПДВ.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |