Державна податкова служба України розглянула звернення ТОВ «…» від …про надання індивідуальної податкової консультації з питань застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО), і в порядку ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.
Згідно зі зверненням товариство здійснює роздрібну торгівлю непродовольчими товарами через мережу роздрібних магазинів…, а також дистанційно, використовуючи нез’єднані/непоєднані з платіжними терміналамиелектронні контрольно-касові реєстратори (далі – ЕККР) …, … та …, які зареєстровані у контролюючих органах після 01.08.2020.
1.1. Чи буде правомірною відсутність у розрахункових документах, що будуть створені ЕККР товариства після 01.08.2021, рядків 10-17, передбаченихПоложенням про форму і зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11.02.2016 за № 220/28350 (далі – Положення № 13), із змінами, внесеними наказом Міністерства фінансів України від 18.06.2020 № 306 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 року № 13», (далі – Наказ № 306), якщо відсутня технічна можливість доопрацювати ЕККР товариства та його з’єднання/поєднання з платіжними терміналами?
1.2. Чи буде правомірною відсутність у розрахункових документах, що будуть створені ЕККР товариства після 01.08.2021, рядків 10-17, передбачених Положенням № 13, якщо є технічна можливість доопрацювання ЕККР відповідно до вимог Наказу № 306 але такі доопрацьовані ЕККР не будуть з’єднанні/непоєднані з платіжними терміналами?
2. Чи повинні ЕККР, щодо яких є технічна можливість доопрацювання виробниками, з 01.08.2021 обов’язково бути з’єднаними/поєднаними з платіжними терміналами?
3. Який документ вважається підтвердженням неможливості доопрацювання ЕККР відповідно до ст. 12 Закону України від 06 липня
1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг (далі –
Закон № 265)?
4. Чи обов’язкова наявність QR-коду у фіскальному касовому чеку, починаючи з 01.08.2021 при продажу непідакцизних товарів?
Щодо обґрунтування використання суб’єктами господарювання при проведенні розрахункових операцій з’єднаних/поєднаних з платіжними терміналами ЕККР слід зазначити.
Правові засади застосування РРО та/або програмних РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначено Законом № 265, дія якого поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та безготівковій формі.
Відповідно до ст. 2 Закону № 265 розрахункова операція – приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця;
РРО – пристрій або програмно-технічний комплекс, в якому реалізовані фіскальні функції і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів та з приймання готівки для подальшого переказу. До РРО відносяться: електронний контрольно-касовий апарат, електронний контрольно-касовий реєстратор, вбудований електронний контрольно-касовий реєстратор, комп'ютерно-касова система, електронний таксометр, автомат з продажу товарів (послуг) тощо;
електронний контрольно-касовий реєстратор – РРО, який додатково забезпечує облік кількості реалізованих товарів (послуг) найменування, друкування розрахункових та інших звітних документів.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 29 вересня 2010 року № 878 «Про здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги) з використанням спеціальних платіжних засобів» (далі – Постанова № 878) встановлено, що суб’єкти господарювання, які провадять діяльність у сфері продажу товарів, громадського харчування та послуг, і які відповідно до закону використовують РРО, повинні здійснити перехід на обов’язкове приймання спеціальних платіжних засобів, для здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги).
Кількість платіжних терміналів повинна становити не менше ніж 50 відсотків кількості РРО, а у разі наявності одного РРО суб’єкт господарювання зобов’язаний забезпечити приймання спеціальних платіжних засобів.
Тобто,для можливості приймати електронні платіжні засоби (далі – ЕПЗ) як спосіб оплатисуб’єкти господарювання повинні забезпечитиінтеграцію платіжних терміналів з РРО при здійсненні розрахункових операцій на господарських одиницях сфери торгівлі, громадського харчування та послуг.
Конкретне технічне рішення цього питання розв’язується виробниками касової техніки з урахуванням особливостей конструкції та програмного забезпечення кожної моделі чи модифікації РРО.
Також слід зазначити, що відповідно до абзацу третього ст. 12
Закону № 265 у разі зміни законодавчих вимог до використання РРО виробник (постачальник) зобов'язаний, за наявності технічних можливостей, здійснити доопрацювання РРО.
Аналогічна норма щодо доопрацювання РРО міститься також у п. 44 Порядку технічного обслуговування та ремонту реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2004 року № 601.
До питань 1.1 і 1.2 щодо відсутності у фіскальному касовому чеку РРО окремих реквізитів розрахункових документів РРО, які пов’язані із оплатою покупцем товару ЕПЗ (рядки 10-17).
Слід зазначити, що вимоги щодо наявності, зокрема,ідентифікатораеквайра та торгівця; ідентифікатора платіжного пристрою; реквізитів ЕПЗ; коду авторизації або іншого коду, який ідентифікує операцію в платіжній системі, коду транзакції в платіжній системі та значення коду; позначення форми оплати електронним платіжним засобом виникли не у зв’язку з внесенням
наказом № 306 змін та доповнень до Положення № 13, а була передбачена ще у 2016 році першою редакцією Положення № 13 від 26.01.2016.
Так, згідно з п. 6 розділу 2 Положення № 13 (у редакції від 26.01.2016), у разі застосування при проведенні розрахунків з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) платіжного терміналу, з'єднаного або поєднаного з РРО, касовий чек повинен був містити такі обов’язкові реквізити:
ідентифікатор еквайєра та торгівця або інші реквізити, що дають змогу їх ідентифікувати;
ідентифікатор платіжного пристрою;
суму комісійної винагороди (у разі наявності);
вид операції;
реквізити електронного платіжного засобу (платіжної картки) (допустимі правилами безпеки платіжної системи), перед якими друкуються великі літери «ЕПЗ»;
напис «Код авт.» та код авторизації або інший код, що ідентифікує операцію в платіжній системі, крім випадків, коли правила розрахунків платіжної системи передбачають складання розрахункових документів із застосуванням електронних платіжних засобів (платіжних карток) без виконання процедур авторизації;
підпис касира та підпис держателя електронного платіжного засобу (платіжної картки) (якщо це передбачено правилами платіжної системи) в окремих рядках, перед якими друкуються відповідно написи «Касир» та «Держатель ЕПЗ».
Тобто, реквізити фіскального касового чека, що стосуються оплати товарів ЕПЗ через платіжний термінал, окрім назви платіжної системи, існували і раніше і були передбачені ще редакцією Наказу № 13 (2016 року), повинні були бути реалізованими виробниками РРО.
Отже, товариство було зобов’язане зазначати вказані обов’язкові реквізити фіскального касового чека РРО (ЕККР) з моменту проведення першої розрахункової операції із застосуванням POS-терміналу банківської установи.
Наразі відсутність у розрахункових документах, що створені ЕККР товариства, до 01.08.2021, рядків 10-17, передбачених Положенням № 13, при здійснені покупцями оплати товарів ЕПЗ через платіжний термінал є порушенням вимог щодо форми та змісту розрахункового документа.
До питання 2 щодо обов’язковості з’єднання/поєднання РРО товариства, щодо якого є технічна можливість доопрацювання, з платіжними терміналами.
Враховуючи, що у зверненні товариства йде мова про фіскальні принтери, дляфункціонування яких необхідне з’єднання з комп’ютерною системою, то вказані РРО з’єднуються з платіжним терміналом через комп’ютерну систему, під управлінням якої вони і працюють.
Таким чином РРО, які зазначені у зверненнітовариства, мають бути з’єднані з платіжним терміналом.
До питання 3 щодо документа, яким має підтверджуватись відсутність технічної можливості доопрацювання ЕККР.
Законодавством України та нормативно-правовими актами, що супроводжують використання РРО, не передбачено підтвердження відсутності технічної можливості доопрацювання ЕККР, такі реєстраторипідлягають виключенню згідно з Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій.
До питання 4 щодо обов’язковості наявності QR-коду у фіскальному касовому чеку з 01.08.2021 при торгівлі непідакцизними товарами.
Наявність QR-коду у фіскальному касовому чеку передбачено п. 2 ст. 3 Закону № 265, а також п. 2 розділу ІІ Положення № 13.
Водночас абзацами другим та третім п. 3 Наказу № 306 встановлено, що до 01 серпня 2021 року вимоги до форми і змісту розрахункових документів в частині, зокрема, QR-коду не поширюються на розрахункові документи, що створюються РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій та які не перебували на обліку в контролюючих органах до дня набрання чинності цим наказом.
До 01 серпня 2021 року РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій та які не перебували на обліку в контролюючих органах до дня набрання чинності цим наказом, за наявності технічних можливостей мають бути доопрацьовані їх виробниками (постачальниками) відповідно до статті 12 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» з метою забезпечення можливості виконання всіх вимог до форми і змісту розрахункових документів, відповідно до цього наказу.
Отже, для відображенняу фіскальному касовому чеку QR-коду виробник або відповідний центр сервісного обслуговування, з яким укладено договір, має доопрацювати ЕККР товариства, з метою забезпечення виконання ним вимог чинного законодавства.
У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію та діє в межах законодавства яке було чинним на момент надання такої консультації.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |