X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 15.06.2021 р. № 2404/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо необхідності взяття на облік в контролюючих органах, у тому числі реєстрації платником податку на прибуток, нерезидента (іноземної організації), який належним чином акредитував відокремлений підрозділ, та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

В зверненні зазначено, що Представництво є відокремленим підрозділом нерезидента (іноземної неурядової організації) та акредитовано в Україні як відокремлений підрозділ нерезидента.

Засновник Представництва (далі – Асоціація) являє собою неурядову неприбуткову благодійну організацію, засновану у відповідності до законодавства Французької Республіки. Діяльність Асоціації носить благодійний характер та полягає у наданні соціальної допомоги нужденним громадянам України. На сьогодні Асоціація здійснює діяльність у 9 країнах світу, у т.ч. в Україні. Основними завданнями Представництва є проведення, реалізація та моніторинг відповідних благодійних та гуманітарних програм й проектів Асоціації в Україні.

У Представництва виникають наступні питання:

1. Чи необхідно нерезиденту (іноземній неурядовій організації), що здійснює в Україні виключно неприбуткову діяльність (в тому числі, через свій відокремлений підрозділ) ставати на облік в контролюючих органах?

2. Які податкові наслідки будуть у нерезидента (іноземної неурядової організації), що не здійснює господарську діяльність в Україні, у разі необхідності взяття на облік такої іноземної організації в контролюючих органах (чи необхідно буде реєструватися платником податку на прибуток, чи виникатиме обов’язок подання податкової декларації з податку на прибуток підприємств, які показники необхідно відображати в такій декларації)?

Щодо питань 1, 2

Відповідно до вимог абзацу першого пункту 64.5 статті 64 Кодексу нерезиденти (іноземні юридичні компанії, організації) зобов’язані стати на облік у контролюючих органах якщо вони:

здійснюють в Україні діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва;

придбавають нерухоме майно або отримують майнові права на таке майно в Україні;

відкривають рахунки в банках України відповідно до статті 6 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні»;

набувають право власності на інвестиційний актив, визначений абзацами третім – шостим підпункту «е» підпункту 141.4.1 пункту 141.4 статті 141 Кодексу, в іншого нерезидента, який не має постійного представництва в Україні.

У разі акредитації (реєстрації, легалізації) на території України відокремленого підрозділу іноземної компанії, організації, у тому числі постійного представництва, одночасно із взяттям на облік нерезидента здійснюється взяття на облік відокремленого підрозділу такого нерезидента.

Тобто у разі акредитації (реєстрації, легалізації) на території України відокремленого підрозділу нерезидента, підлягають взяттю на облік в контролюючих органах і відокремлений підрозділ нерезидента і сам нерезидент.

Згідно з підпунктом 133.2.2 пункту 133.2 та пунктом 133.3 статті 133 Кодексу нерезиденти, які здійснюють господарську діяльність через постійне представництво є платниками податку на прибуток. Нерезидент реєструється платником податку на прибуток  у контролюючому органі за місцезнаходженням свого постійного представництва до початку своєї господарської діяльності через таке представництво.  

Відповідно до підпункту 14.1.193 пункту 14.1 статті 14 Кодексу, постійне представництво – постійне місце діяльності, через яке повністю або частково проводиться господарська діяльність нерезидента в Україні, зокрема: місце управління; філія; офіс; фабрика; майстерня; установка або споруда для розвідки природних ресурсів; шахта, нафтова/газова свердловина, кар’єр чи будь-яке інше місце видобутку природних ресурсів; склад або приміщення, що використовується для доставки товарів, сервер. Зазначеним пунктом деталізовані випадки, коли діяльність нерезидента призводить / не призводить до утворення постійного представництва нерезидента.

Згідно з підпунктом 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 Кодексу  господарська діяльність - діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Відповідно до пункту 60 підрозділу 10 розділу XX Кодексу нерезиденти (іноземні компанії, організації), які здійснюють господарську діяльність на території України та/або які до 1 січня 2021 року належно акредитували (зареєстрували, легалізували) на території України відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, і станом на 1 січня 2021 року не перебувають на обліку в контролюючих органах, зобов’язані протягом трьох місяців подати до контролюючих органів документи для взяття їх на облік у порядку, встановленому пунктом 64.5 статті 64 Кодексу.

При розгляді звернення встановлено, що Представництво зареєстроване Міністерством юстиції України відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» як відокремлений підрозділ іноземної неурядової організації, перебуває на обліку як платник податків в Головному управлінні ДПС у м. Києві, ДПІ у Печерському районі (Печерський район м. Києва) та не зареєстроване платником податку на прибуток.

Іноземна організація, яка утворила Представництво в Україні, на обліку в контролюючих органах не перебуває.

Відповідно до п. 63.2 ст. 63 Кодексу взяттю на облік або реєстрації у контролюючих органах підлягають всі платники податків.

Взяття на облік у контролюючих органах юридичних осіб, їх відокремлених підрозділів, у тому числі юридичних осіб - нерезидентів, які відкривають рахунки у банках України, а також самозайнятих осіб здійснюється незалежно від наявності обов'язку щодо сплати того або іншого податку та збору.

Згідно з п. 63.3 ст. 63 Кодексу об'єктами оподаткування і об'єктами, пов'язаними з оподаткуванням, є майно та дії, у зв'язку з якими у платника податків виникають обов'язки щодо сплати податків та зборів. Такі об'єкти за кожним видом податку та збору визначаються згідно з відповідним розділом цього Кодексу.

Платник податків зобов'язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об'єкти оподаткування і об'єкти, пов'язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків.

Отже, враховуючи вищезазначене, якщо представництво нерезидента не здійснює господарську діяльність в Україні і не підпадає під визначення "постійне представництво", наведене у п.п. 14.1.193 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, то воно не повинно реєструватися платником податку на прибуток, подавати декларацію з податку на прибуток підприємства та сплачувати податок на прибуток.

Водночас головна іноземна організація (Асоціація) має подати документи для взяття на облік як платника інших податків в контролюючому органі за місцем обліку Представництва згідно з пунктом 64.5 статті 64  та пунктом 60 підрозділу 10 розділу XX Кодексу за процедурами, визначеними розділом ІІІ, IV Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 9 грудня 2011 року № 1588, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2011 року за № 1562/20300.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.