X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 25.06.2021 р. № 2532/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення
щодо визнання операцій контрольованими та визначення обсягу оподатковуваного прибутку відповідно до принципу «витягнутої руки»,та керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс)
,повідомляє.

Відповідно до інформації, наведеної у зверненні, Товариство внаслідок перемоги на публічних торгах придбало продукцію у нерезидента, зареєстрованого в Республіці Молдова (далі – Нерезидент). У подальшому зазначену  продукцію продано покупцю – резиденту України.

У зв’язку з чим, виникли питання:

1. Чи визнається контрольованою господарська операція з придбання Товариством продукції у Нерезидента з огляду на підпункти 39.2.1.7 та 39.2.1.8п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу?

2. Чи відповідає ціна операції з купівлі продукції у Нерезидента, внаслідок перемоги Товариства на публічних торгах, організованих і проведених відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» принципу «витягнутої руки»?

Щодо питань 1, 2.

Засади визначення операцій контрольованими встановлено п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу. Відповідно до п.п. «в» п.п. 39.2.1.1 п.п. 39.2.1 п. 39.2
ст. 39 Кодексу контрольованими операціями є господарські операції платника податків, що можуть впливати на об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків, а саме, зокрема господарські операції, що здійснюються з нерезидентами,
зареєстрованими у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до п.п. 39.2.1.2 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу, або які є резидентами цих держав.

При цьому, п.п. 39.2.1.7 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу встановлено, що господарські операції, передбачені підпунктами 39.2.1.1 (крім операцій, що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні) і 39.2.1.5 цього підпункту, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:

річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;

обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує
10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1045 (далі – Перелік № 1045) затверджений перелік держав (територій), які відповідають критеріям, установленим п.п. 39.2.1.2 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу. До вказаного переліку входить Республіка Молдова.

Отже, якщо платник податку здійснює господарські операції з нерезидентом, країна реєстрації якого внесена до Переліку № 1045, то такі операції підпадають під визначення контрольованих, у разі досягнення вартісних критеріїв, встановлених п.п. 39.2.1.7 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу.

Відповідно до п.п. 39.1.1 п. 39.1 ст. 39 Кодексу платник податку, який бере участь у контрольованій операції, повинен визначати обсяг його оподатковуваного прибутку відповідно до принципу «витягнутої руки».

Абзацом четвертим  п.п. 39.2.1.8 п.п.39.2.1 п.39.2 ст.39 Кодексувизначено умови, за яких господарські операції визнаються такими, що відповідають принципу «витягнутої руки», зокрема умови, які склалися за результатами проведення аукціону (публічних торгів), обов'язковість проведення якого визначена законом.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об'єднаних територіальних громад визначені Законом України від 25.12.2015 № 922-VІІ «Про публічні закупівлі» (далі – Закон № 922).

Відповідно до п. 1 ст. 1 Закону № 922 договір про закупівлю –   господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.

Як вбачається з наданих до звернення копій документів, продаж Товариством товарів, закуплених ним у нерезидента - резидента Республіки Молдова, здійснювався на публічних торгах, покупцем яких виступав резидент України.

Зважаючи на це, ціна операціїз придбання Товариством продукціїу Нерезидента не може розглядатись як така, що відповідає принципу «витягнутої руки» відповідно до п.п. 39.2.1.8 п.п.39.2.1 п.39.2 ст.39 Кодексу, за підстав, що така продукція у подальшому реалізовувалась через проведення аукціону (публічних торгів).

Що стосується визнання операції з придбання Товариством продукції у Нерезидента контрольованою, то така операція може визнаватись контрольованою лише за умови досягнення вартісних критеріїв, встановлених п.п. 39.2.1.7 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу.

Водночас зазначаємо, що відповідно п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.