Державна податкова служба України відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула звернення Товариства про надання індивідуальної податкової консультації і повідомляє наступне.
Товариство повідомляє, що має ліцензію на право оптової торгівлі алкогольними напоями та на її підставі здійснює реалізацію алкогольних напоїв (зокрема виноградних вин, в тому числі й кріплених).
Товариство розглядає можливість реалізації алкогольних напоїв (зокрема виноградних вин, в тому числі й кріплених) суб’єктам господарської діяльності, які не є кінцевими споживачами та не мають ліцензії на право здійснення оптової чи роздрібної торгівлі алкогольними напоями, або не надають зазначену ліцензію Товариству при придбанні підакцизних товарів, що не дозволяє ідентифікувати їх як покупців щодо наявності/відсутності у них ліцензії на право оптової/роздрібної торгівлі підакцизними товарами.
Товариство запитує:
Щодо питань 1-4.
Статтею 67 Господарського кодексу України передбачено, що відносини підприємства з іншими підприємствами, організаціями, громадянами в усіх сферах господарської діяльності здійснюються на основі договорів. Підприємства вільні у виборі предмета договору, визначенні зобов’язань, інших умов господарських взаємовідносин, що не суперечать законодавству України.
Правові відносини у сфері виноградарства та виноробства України, пов’язані з веденням виноградників та виробництвом винограду, вина та інших продуктів виноробства, визначає регламентацію і контроль в цих галузях виробництва, права і обов’язки виробників, повноваження органів виконавчої влади і спрямований на посилення боротьби з фальсифікацією виноробної продукції в Україні регулює Закон України від 16 червня 2005 року № 2662-IV «Про виноград та виноградне вино» (далі - Закон № 2662). Дія цього Закону поширюється на юридичних та фізичних осіб, господарська діяльність яких включає виробництво, реалізацію, експорт та імпорт товарної продукції в галузі виноградарства і виноробства.
Вино столове - вино, виготовлене шляхом повного чи неповного збродження сусла. Залежно від вмісту цукрів, столове вино поділяється на сухе, напівсухе, напівсолодке (п. 28 ст. 1 Закону № 2662).
Не допускається випуск столових вин із вмістом спирту нижче 9 відсотків об’ємних, сортових - 9,5 і марочних - 10 відсотків об’ємних. Додавання спирту етилового або спиртованих виноматеріалів чи сусла (містеля) до вин столових не допускається (ст. 6 Закону № 2662).
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема, алкогольними напоями, забезпечення їх високої якості та захисту здоров’я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України визначено Законом України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (далі - Закон № 481).
Дія Закону № 481 не поширюється на роздрібну торгівлю винами столовими, крім випадків, передбачених Законом № 481, а також на виробництво вин виноградних і плодово-ягідних, напоїв медових, наливок і настоянок, виготовлених громадянами в домашніх умовах для власного споживання.
Статтею 1 Закону № 481 визначено:
оптова торгівля - це діяльність по придбанню і відповідному перетворенню товарів для наступної їх реалізації суб’єктам господарювання роздрібної торгівлі, іншим суб’єктам господарювання;
роздрібна торгівля це діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб’єктах господарювання громадського харчування.
Відповідно до вимог частини першої статті 15 Закону № 481 оптова торгівля на території України алкогольними напоями здійснюється за наявності у суб’єктів господарювання всіх форм власності ліцензії на оптову торгівлю алкогольними напоями.
Частиною двадцятою статті 15 Закону № 481 визначено, що роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) може здійснюватися суб’єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Роздрібна торгівля алкогольними напоями, які класифікуються за кодом згідно з УКТ ЗЕД та відповідають опис«Столові вина» може здійснюватися суб’єктом господарювання без наявності ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями.
Відповідно до ч. 1 ст. 42 Господарського кодексу України підприємництво (господарська комерційна діяльність) - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Слід зазначити, що оптовий продаж алкогольних напоїв передбачає комерційне використання придбаного товару (реалізацію суб’єктам господарювання роздрібної торгівлі, іншим суб’єктам господарювання).
Законом № 481 не передбачена відповідальність для суб’єкта господарювання-продавця у разі реалізації ним алкогольних напоїв суб’єкту господарювання-покупцю у якого відсутні ліцензія на право оптової торгівлі алкогольними напоями, або ліцензія на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями.
Таким чином, за наявності діючої ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями Товариство має право здійснювати реалізацію алкогольних напоїв суб’єктам господарювання для здійснення господарської комерційного діяльності.
Наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 28 квітня 2005 року № 154 затверджено Інструкцію про застосування форм товарно-транспортних накладних на переміщення спирту етилового, високооктанових кисневмісних домішок та алкогольних напоїв, форм товарно-транспортних накладних на переміщення спирту етилового, високооктанових кисневмісних домішок та алкогольних напоїв та форми товарно-транспортних накладних на переміщення спирту етилового, на переміщення високооктанових кисневмісних домішок, на переміщення алкогольних напоїв. При заповненні товарно-транспортної накладної на переміщення алкогольних напоїв (форма 1-ТН/алкогольні напої/) у рядку "Одержувач" такої накладної вказуються, зокрема, номер і дата видачі ліцензії, що засвідчує право суб’єкта господарювання - одержувача на провадження конкретного виду діяльності.
Інформація про перелік діючих ліцензій на оптову та роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідин, що використовується в електронних сигаретах є публічною і розміщується на офіційному сайті ДПС в сервісі «Довідники, Реєстри, Переліки» «Реєстри»
«Єдиний реєстр діючих ліцензій на оптову торгівлю спиртом, алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідин, що використовується в електронних сигаретах» (https://tax.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/reestri/413937.html) та «Єдиний реєстр діючих ліцензій на роздрібну торгівлю, алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідин, що використовується в електронних сигаретах» (https://tax.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/reestri/414999.html).
Відповідно до частини третьої статті 16 Закону № 481 суб’єкти господарювання, які одержали ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями, незалежно від форми власності до органів ДПС за основним місцем обліку в електронній формі подають Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 11 лютого 2016 року № 49.
При цьому, таким звітом передбачено подання інформації щодо обсягів реалізації алкогольних напоїв виключно у роздрібну торгівлю, підприємствам оптової торгівлі, на експорт а також витрати при проведенні внутрішньо-складських операцій, транспортуванні тощо.
Відповідальність за порушення частини третьої статті 16 Закону № 481, в частині неподання чи несвоєчасного подання звіту або подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) алкогольних напоїв, передбачена частиною другою статті 17 Закону № 481.
Звертаємо увагу, що Законом України від 04 грудня 2020 року №1071-ІХ «Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб’єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої распіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Co V-2» внесено зміни, зокрема, до Закону № 481, а саме, ст. 18 Закону № 481 доповнено частиною тридцятою, відповідно до якої під час карантину та обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, а також протягом трьох місяців після його/їх закінчення, до закладів громадського харчування, які мають ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, не застосовуються положення частини сорок сьомої, сорок восьмої та абзацу четвертого частини сорок дев’ятої ст. 15 Закону № 481.
Таким чином, під час карантину та обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, а також протягом трьох місяців після його/їх закінчення, до закладів громадського харчування, які мають ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями не застосовуються норми ст. 15 Закону № 481 стосовно призупинення (анулювання) ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями у разі несплати або несвоєчасної сплати чергових платежів у період карантину.
Відповідно до ст. 1 Закону України від 23 грудня 1997 № 771/97-ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» заклади громадського харчування – ресторан, бар, кафе, їдальня, закусочна, піцерія, кулінарія, кіоск чи інший заклад незалежно від територіальних ознак (місця) провадження господарської діяльності з громадського харчування та ступеня доступності харчування будь-яким особам.
Відповідно до Класифікації видів економічної діяльності ДК 009:2010 затверджених наказом Держспоживстандарту України від 11.10.2010 № 457, КВЕД 56.10 – Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування, цей клас включає послуги з надання харчування споживачам, незалежно від того, чи їх подають у спеціалізованих місцях громадського харчування або в ресторанах самообслуговування, чи їх споживають у приміщенні, забирають із собою або замовляють додому.
Порядок ведення державного реєстру потужностей операторів ринку та надання інформації з нього заінтересованим суб’єктам затверджено Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10.02.2016 № 39 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.03.2016 № 382/28512 (далі – Реєстр № 39).
Згідно інформації баз даних основним видом діяльності Товариства є КВЕД 56.10 - Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування.
Враховуючи зазначене, суб’єкт господарювання, який має статус закладу громадського харчування та внесений до Реєстру № 39, під час карантину та обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, а також протягом трьох місяців після його/їх закінчення, до закладів громадського харчування, який має ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями не застосовуються норми ст. 15 Закону № 481 стосовно призупинення (анулювання) ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями у разі несплати або несвоєчасної сплати чергових платежів у період карантину.
Поряд з цим інформуємо, що пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Відповіднодо пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |