Державна податкова служба України розглянула звернення щодо оподаткування податком на доходи нерезидента добровільної фінансової допомоги (спонсорської допомоги), виплаченої резиденту Республіки Польща, з урахуванням міжнародного договору про уникнення подвійного оподаткування та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.
В зверненні зазначено, що ТОВ з метою популяризації виключно найменування власної торгової марки та підтримки спорту та здорового спосібу життя має намір надати нерезиденту (резиденту Республіки Польща) добровільну фінансову допомогу (спонсорську допомогу). Резидент Польщі є платником податків у Польщі, бенефіціарним (фактичним) отримувачем таких коштів, та має право на отримання і визначення подальшого використання коштів.
Питання:
Чи має право ТОВ, керуючись ст. 21 Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Польща про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень, при наданні спонсорської допомоги резиденту Польщі з джерелом походження з України, не утримувати податок у розмірі 15 відсотків при наявності необхідних документів, встановлених п. 103.4 ст. 103 Кодексу?
Доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, оподатковуються у порядку і за ставками, визначеними п. 141.4 ст. 141 Кодексу.
Відповідно до абз. 1 п.п. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 Кодексу резидент, у тому числі фізична особа – підприємець, фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, або суб’єкт господарювання (юридична особа чи фізична особа підприємець), який обрав спрощену систему оподаткування, або інший нерезидент, який провадить господарську діяльність через постійне представництво на території України, які здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.4 - 141.4.6 та 141.4.11 п. 141.4 ст. 141 Кодексу) їх суми та за їх рахунок, що сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності. Вимоги цього абзацу не застосовуються до доходів нерезидентів, що отримуються ними через їх постійні представництва на території України.
До таких доходів нерезидента включаються, зокрема, доходи у вигляді благодійних внесків та пожертвувань на користь нерезидентів (п.п. «ї» п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу).
Отже, доходи нерезидента у вигляді благодійних внесків та пожертвувань (у тому числі добровільної спонсорської допомоги) підлягають оподаткуванню відповідно до вимог п.п. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 Кодексу, якщо інше не встановлено правилами міжнародного договору, незалежно від місця надання нерезидентом зазначених послуг.
Відповідно до ст. 3 Кодексу, якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
Положення Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Польща про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень (далі – Конвенція), яка є чинною в українсько-польських податкових відносинах з 11.03.1994, застосовуються «до осіб, які є резидентами однієї або обох Договірних Держав» (ст. 1 Конвенції). Одним із видів податків, на які поширюється Конвенція, зокрема, в Україні є «податок на прибуток (доходи) підприємств» (п. 3 ст.2 Конвенції).
Резиденція осіб, на яких поширюються положення Конвенції, визначається відповідно до положень ст. 4 (Резиденція) Конвенції.
Згідно з п. 1 ст. 7 (Прибуток від комерційної діяльності) Конвенції «прибуток підприємства Договірної Держави оподатковується тільки у цій Державі, якщо тільки підприємство не здійснює комерційної діяльності в другій Договірній Державі через розташоване в ній постійне представництво. Якщо підприємство здійснює комерційну діяльність як вказано вище, прибуток підприємства оподатковується в другій Державі, але тільки в тому розмірі, який може бути віднесений до цього постійного представництва».
У розумінні Конвенції термін «підприємство Договірної Держави» означає підприємство, що керується резидентом Договірної Держави (п. 1 ст. 3 Конвенції); термін «постійне представництво» означає постійне місце діяльності, через яке повністю або частково здійснюється комерційна діяльність підприємства (п. 1 ст. 5 Конвенції).
Статтею 21 (Інші доходи) передбачено таке:
«1. Види доходів резидента Договірної Держави, незалежно від джерела їх виникнення, про які не йде мова в попередніх статтях цієї Конвенції, оподатковуються в цій Державі.
2. Положення пункту 1 цієї статті не застосовуються до доходів інших, ніж доходи від нерухомого майна, визначеного в пункті 2 статті 6 цієї Конвенції, якщо одержувач таких доходів є резидентом одної Договірної Держави, здійснює комерційну діяльність у другій Договірній Державі через розташоване в ній постійне представництво і надає в цій Державі незалежні особисті послуги через розташовану там постійну базу, і право або майно, у зв’язку з яким одержано доход, дійсно пов'язані з таким постійним представництвом або постійною базою. В такому випадку застосовуються положення статті 7 або статті 14 цієї Конвенції у залежності від обставин».
Відповідно до офіційних Коментарів до ст. 21 (Інші доходи) Модельної податкової конвенції Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), яку покладено в основу більшості міжнародних договорів України про уникнення подвійного оподаткування, у тому числі Конвенції, ця стаття встановлює загальне правило оподаткування доходів, що не охоплюються попередніми статтями Конвенції, і стосується доходів, види яких прямо не вказані, та доходів, отриманих з джерел, які прямо не визначені.
Таким чином, якщо доходи нерезидента з джерелом їх походження з України, про які йдеться у зверненні, що розглядається, є видом доходів, які не підпадають під дію положень жодної із статей Конвенції, у тому числі ст. 7, такі доходи, отримані особою, яка у розумінні Конвенції є резидентом Польщі, відповідно до ст. 21 Конвенції підлягають оподаткуванню в Республіці Польща (якщо тільки одержувач таких доходів не здійснює комерційну діяльність в Україні через розташоване в ній постійне представництво).
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |