X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 31.08.2021 р. № 3186/ІПК/99-00-04-01-03-06

Державна податкова служба України на звернення Товариства, а також на виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.06.2020 та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.12.2020 у справі № 640/25614/19 щодо визнання протиправною та скасування індивідуальної податкової консультації ДФС від 13.09.2019 № 178/6/99-99-04-04-03-15/ІПК, наданої на звернення Товариства щодо справляння рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (далі – Рентна плата), з урахуванням пункту другого постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року № 1200 «Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України» та розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року № 682-р «Питання Державної податкової служби», керуючись статтями 52, 53 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

Товариство поінформувало, що на підставі спеціального дозволу на користування надрами (далі – Дозвіл) набуло права користування ділянками надр для видобування вуглеводнів, матеріали з виконання робіт з геологічного вивчення за рахунок власних коштів, яких затверджені формою 3-гр від 29.03.2001 та від 12.11.2009, що відображено у протоколі Державної комісії по запасах корисних копалин від 14.04.2011 (далі – Протокол).

Товариство, посилаючись на виконання ним вимог п. 252.24 ст. 252 Кодексу, щодо реалізації видобутих обсягів природного газу суб’єкту ринку природного газу, на якого покладено спеціальні обов’язки щодо формування ресурсу природного газу для побутових споживачів та виробників теплової енергії, просить підтвердити його право на обчислення сум Рентної плати із застосуванням коригуючих коефіцієнтів у розмірі 0,88 та 0,96, передбачених п. 252.22 ст. 252 Кодексу.

Коефіцієнт у розмірі 0,96, передбачений п. 252.22 ст. 252 Кодексу, що застосовувався у разі видобування запасів нафти і конденсату ділянки надр, затверджених державною експертизою на підставі звітів з геологічного вивчення, яке виконане платником рентної плати за рахунок власних коштів, втратив чинність у зв’язку із прийняттям Закону України від 16 січня 2020 року № 466-ХІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві», в наслідок чого у Товариства відсутні підстави для його застосування при обчисленні податкових зобов’язань з Рентної плати.

Матеріали Протоколу згідно з ст. 45 Кодексу України про надра є документальною формою підтвердження виконання державної експертизи кондицій на мінеральну сировину (далі – Експертиза, Кондиції), що становлять самостійно обраний гірничими підприємствами перелік техніко-технологічних, фінансово-економічних та податкових умов провадження господарської діяльності гірничого підприємства з метою отримання економічної вигоди від використання зазначеної у Дозволі ділянки надр.

Періодичність визначення та затвердження Експертизою відповідних обраних гірничими підприємствами Кондицій спрямована на регулярність оцінки економічної дієздатності (спроможності) раціонального, у тому числі й у частині структури розподілу економічної вигоди між власником надр та надрокористувачем (далі – Оцінка), яка може бути отримана гірничим підприємством від використання ділянки надр.

При цьому коефіцієнти, які застосовуються за ознаками Кондицій, спрямовані на акумулювання частини коштів Рентної плати для забезпечення регулярності виконання такої Оцінки надрокористувачем.

Протокол є результатом повторного розгляду доопрацьованих матеріалів геолого-економічної оцінки (далі – ГЕО), наданої у користування Товариству ділянки надр, виконаної ще у 2006 році, які не пройшли процедуру державної реєстрації у зв’язку із неякісним її виконанням.

Крім того звертаємо увагу, що зазначені у п. 2.11 Протоколу, показники Кондицій з попередньо розвіданих запасів відповідно до п. 27 Класифікації запасів і ресурсів корисних копалин державного фонду надр, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 05 травня 1997 року № 432, мають бути переведені до балансових видобувних запасів із виконанням ГЕО техніко-економічного вивчення таких запасів та відповідним її затвердженням.

Водночас спеціальними умовами Дозволу визначено обов’язкове виконання Товариством рекомендацій Державної комісії по запасах корисних копалин, зокрема у частині здійснення оцінки економічної ефективності розробки балансових запасів вуглеводнів ділянки надр за ціною реалізації газу у розмірі 3 063,84 грн/т, та конденсату – 6 417 грн/т (п. 3.3 Протоколу). При цьому документальне підтвердження виконання Товариством таких особливих умов відсутнє.

Разом з тим, визначення у 2011 році основних техніко-економічних показників розробки ділянки надр Товариства (п. 2.13.1 Протоколу) виконано для ціни реалізації (без ПДВ та ренти) газу у розмірі 1 934,70 грн/тис куб метрів та конденсату – 2 282, 28 грн/тис куб метрів. При цьому співвідношення між ціною та ставками плати за користування надрами для видобування корисних копалин без урахування диференціації за глибинами промислової розробки, які у 2011 році були встановлені у абсолютному значенні (з 2012 року у відсотках від вартості товарної продукції гірничого підприємства за одиницю видобутих корисних копалин), становить 1,95 відсотка, у той час як станом на сьогодні Товариство за користування ділянкою надр сплачує 29 та 14 відсотків від вартості товарної продукції гірничого підприємства за одиницю видобутих корисних копалин з урахуванням диференціації за глибинами промислової розробки, а також використовує податкову преференцію надану надрокористувачам, які видобувають обсяги природного газу, із нових свердловин з покладів, які повністю або частково залягають на глибині понад 5000 метрів, у вигляді ставки Рентної плати у розмірі 6 відсотків від вартості товарної продукції Товариства, умови для застосування якої відсутні у Кондиціях Протоколу.

Водночас Протоколом встановлено, що витрати, понесені Товариством на виконання ГЕО, за поданими матеріалами такої ГЕО будуть відшкодовані на протязі 3-х років. Слід зауважити, що метою застосування коефіцієнтів визначено саме відшкодування, понесених надрокористувачами витрат на виконання ГЕО та Експертизи, у тому числі повторної.

З огляду на викладене, затверджені Протоколом Кондиції не відповідають поточним реаліям та умовам для застосування Товариством коефіцієнтів, передбачених п. 252.22 ст. 252 Кодексу.

Таким чином, Товариству з метою коректного визначення фінансово-економічних кондицій, які застосовуються для обчислення податкових зобов’язань з Рентної плати необхідно уточнити та затвердити всі параметри Кондицій, у тому числі за процедурою повторної Експертизи з метою підрахування запасів та ГЕО Кондицій як сукупності граничних вимог до якості та кількості мінеральної сировини в надрах, гірничогеологічних умов залягання, гірничотехнічних та інших умов розробки продуктивних покладів, дотримання яких під час підрахунку забезпечує найбільш повний й економічно ефективний видобуток і використання наявних запасів та ресурсів корисних копалин, що суттєво змінилися за період виконання останньої ГЕО запасів ділянки надр Товариства від їх затвердження у 2009 році.

Індивідуальна податкова консультація відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.