Державна податкова служба України розглянула звернення щодо обліку та оподаткування іноземної компанії як платника податку на прибутокта, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Товариство у зверненні зазначає, що є власником об’єктів нерухомості в Україні, які здаються ним в оперативну оренду резидентам України, перебуває на податковому обліку в контролюючому органу за місцезнаходженням нерухомості за реєстраційним (обліковим) номером платника податків. Товариство включено до Реєстру платників податків – нерезидентів, як іноземна компанія. Не має на території України ні акредитованих, ні таких, що не пройшли акредитацію відокремлених підрозділів, у тому числі постійних представництв.
У зв’язку з отриманням листа від контролюючого органу, в якому запропоновано надати документи для реєстрації та взяття на облік нерезидентів (іноземних юридичних компаній, організацій) які здійснюють свою діяльність через відокремлені підрозділи, в тому числі постійні представництва, відповідно до вимог Кодексу, у Товариства виникають питання:
1.Чи вважається діяльність Товариства в Україні такою, що здійснюється нерезидентом через відокремлені підрозділи, в тому числі постійні представництва?
2.Чи потрібно Товариству, як зазначено в листі контролюючого органу, надати документи необхідні для реєстрації та взяття на облік нерезидентів (іноземних юридичних компаній, організацій), які здійснюють свою діяльність через відокремлені підрозділи в тому числі постійні представництва?
3.Чи потрібно Товариству реєструвати постійне представництво у розумінні терміну «постійне представництво», визначення якого наведене у п.п.14.1.193 п. 14.1 ст.14 Кодексу як податкова концепція, визначення якої передбачається вимогами міжнародного оподаткування, і який застосовується в першу чергу для цілей корпоративного оподаткування (оподаткуванням податком на прибуток підприємств) нерезидента в України. Якщо так, то відповідно до якого саме критерію з наведених у п.п. 14.1.193 п. 14.1 ст.14 Кодексу?
4.Чи потрібно Товариству реєструватися як платник податку на прибуток підприємств. Якщо так, то з якої причини з наведених у пункті 5.1 розділу VПорядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 № 1562/20300 (далі – Порядок № 1588)?
5.У разі заповнення форми 1-ОПН нерезидентом, який не має відокремленого підрозділу в Україні і не є платником податку на прибуток, чи треба наводити дані про особу, яка відповідальна за ведення бухгалтерського та /або податкового обліку у розділі VIIIзазначеної форми?
6. Чи може довірена особа Товариства з питань, пов’язаних з нерухомістю, що належить Довірителю, підписувати форми, які необхідно надавати у контролюючий орган для обліку платників податків (1-ОПН,
20-ОПП і т. ін.)?
Щодо питань 1, 2, 3, 4.
Згідно з п.п. «а» п.п. 14.1.122 п. 14.1 ст. 14 Кодексунерезиденти – це, зокрема, іноземні компанії, організації, утворені відповідно до законодавства інших держав, їх зареєстровані (акредитовані або легалізовані) відповідно до законодавства України філії, представництва та інші відокремлені підрозділи з місцезнаходженням на території України.
Відповідно до п.п. 14.1.193 п. 14.1 ст. 14 Кодексу постійне представництво – постійне місце діяльності, через яке повністю або частково проводиться господарська діяльність нерезидента в Україні, зокрема: місце управління; філія; офіс; фабрика; майстерня; установка або споруда для розвідки природних ресурсів; шахта, нафтова/газова свердловина, кар’єр чи будь-яке інше місце видобутку природних ресурсів; склад або приміщення, що використовується для доставки товарів, сервер.
Господарська діяльність – діяльність особи, що пов’язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь- яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами (п.п. 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Отже нерезидент, який здійснює господарську діяльність на території України, повинен створити постійне представництво.
Згідно з п. 60 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Кодексу нерезиденти (іноземні компанії, організації), які станом на 1 січня 2021 року не перебувають на обліку в контролюючих органах зобов’язані протягом трьох місяців подати документи для взяття їх на облік у порядку, встановленому у наступних випадках:
якщо такі нерезиденти належно акредитували (зареєстрували, легалізували) на території України відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва (тобто здійснили такі дії до 1 січня 2021 року);
якщо такі нерезиденти здійснюють господарську діяльність на території України.
Із звернення вбачається, що іноземною компанією ТОВ «ЛокіІнт» здається в оперативну оренду власне майно, що свідчить про ознаки здійснення господарської діяльності.
Пунктом 64.5 ст. 64 Кодексу визначено, що нерезиденти (іноземні юридичні компанії, організації) зобов’язані стати на облік у контролюючих органах якщо вони, зокрема, здійснюють в Україні діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва.
Згідно з п.п. 133.2.2 п. 133.2 ст. 133 Кодексу (в редакції, чинній з 01.01.2021) платниками податку на прибуток визначаються нерезиденти, які здійснюють господарську діяльність на території України через постійне представництво та/або отримують доходи із джерелом походження з України, та інші нерезиденти, на яких покладено обов’язок сплачувати податок у порядку, встановленому розділом ІІІ Кодексу.
Встановлено, що станом на 01.01.2021 постійне представництво
Товариства перебувало на обліку в контролюючому органі, було включено до Реєстру платників податків – нерезидентів з ознакою платника податку на прибуток. Постійне представництво не було акредитоване як відокремлений підрозділ нерезидента та обліковувалось за правилами пункту 5.4 розділу V Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 № 1562/20300 (у редакції, що була чинною станом на 01.01.2021).
Враховуючи вищезазначене, іноземна компанія повинна стати на облік в контролюючому органі як нерезидент, який здійснює в Україні діяльність через постійне представництво.
Підстави і перелік документів, які подаються нерезидентами до контролюючих органів для взяття на облік визначені п. 64.5 ст. 64 розділу ІІ Кодексу.
Постійні представництва нерезидентів, які були зареєстровані платниками податку на прибуток підприємств у періодах до 1 січня 2021 року, залишаються платниками цього податку до реєстрації як платниками податку на прибуток підприємств відповідних нерезидентів.
Зняття ознаки платника податку на прибуток стосовно відокремленого підрозділу нерезидента проводиться після реєстрації нерезидента платником податку на прибуток. Подання відокремленим підрозділом заяви про зняття такої ознаки не вимагається. Зняття ознаки платника податку на прибуток з відокремленого підрозділу проводиться контролюючим органом одночасно із внесенням ознаки платника податку на прибуток щодо відповідної іноземної компанії.
Після зняття ознаки платника податку на прибуток постійне представництво нерезидента, яке не акредитоване як відокремлений підрозділ, може бути зняте з обліку як платник податків в контролюючому органі за заявою.
Щодо питань 5, 6.
Пунктом 66.4 ст. 66 Кодексу визначено, що платники податків – юридичні особи та їх відокремлені підрозділи зобов'язані подати контролюючому органу відомості стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юридичної особи, її відокремлених підрозділів, у 10-денний строк з дня взяття на облік чи виникнення змін у облікових даних платників податків, шляхом подання заяви.
У такому випадку, згідно з розділом ІХ Порядку, зокрема, подається заява нерезидента (для іноземної юридичної компанії, організації або її відокремленого підрозділу) за формою № 1-ОПН (далі – заява за ф. № 1-ОПН) з позначкою «Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку».
Отже, інформація про головного бухгалтера оновлюється на підставі заяви за ф. № 1-ОПН з позначкою «Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку.
Якщо посада головного бухгалтера є вакантною, то в заяві за ф. № 1-ОПН про взяття на облік платника податків має бути вказана інформація про особу, яка виконує обов’язки головного бухгалтера, наприклад, керівника. Після призначення головного бухгалтера слід подати заяву за ф. № 1-ОПН з новими даними.
Щодо керівника іноземної компанії у розділі VIIIзаяви за ф. № 1-ОПНвідповідно до документів, які додаються до заяви, зазначаються дані про:
керівника – згідно з витягом із відповідного бізнес-реєстру, виданого в країні реєстрації іноземної компанії;
представника – згідно з документом, яким підтверджуються повноваження представника, якщо таким документом представнику делегований повний обсяг прав та обов’язків керівника платника податків для всіх випадків, визначених Кодексом.
В той же час повідомляємо, що платник податків не позбавлений права делегувати право підпису електронних документів іншими особами у відповідності до розділу ІІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |