Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодооподаткування доходу, отриманого платником податку у вигляді гранту,і в межах компетенції повідомляє.
Платник податків, якомуза договором з науковим інститутом, що працює на території Федеративної Республіки Німеччина, надавався індивідуальний грант на провадження наукової діяльності в Україні, просить надати роз’яснення щодо оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором зазначеного доходу.
Дохід, отриманий з джерел за межами України, - будь-який дохід, отриманий резидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності за межами митної території України, включаючи,зокрема інші доходи від будь-яких видів діяльності за межами митної території України або територій, непідконтрольних контролюючим органам (п.п. 14.1.55п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Відповідно до п.п. 14.1.2771п. 14.1 ст. 14 Кодексу бюджетний грант –це цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України.
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом ІV Кодексу, згідно з п. 162.1 ст. 162 якого платником податку на доходи фізичних осіб є, зокрема фізична особа – резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи.
Порядок оподаткування бюджетного гранту встановлений п. 170.7 1 ст. 170 Кодексу.
Підпунктом 170.71.1 п. 170.71 ст. 170 Кодексу визначено, що не оподатковується та не включається до загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку дохід у вигляді бюджетного гранту під час його нарахування (виплати, надання) на користь платника податків.
Згідно з п.п. 170.71.2 п. 170.71 ст. 170 Кодексу податковим агентом платника податку під час нарахування (виплати, надання) на його користь доходу у вигляді бюджетного гранту є надавач такого гранту.
Водночас, оподаткуванняіноземнихдоходіввстановлено п. 170.11 ст. 170 Кодексу.
У разіякщоджереловиплат будь-якихоподатковуванихдоходів є іноземним, сума такого доходу включається до загальногорічногооподатковуваного доходу платникаподатку - отримувача, якийзобов'язаний подати річнуподатковудекларацію, та оподатковується за ставкою, визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу, крімдоходів, визначенихп.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу, що оподатковуються за ставкою, визначеною п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу, крім прибутку від операцій з інвестиційними активами, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.2 ст. 170 Кодексу, та крім прибутку контрольованих іноземних компаній, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.13 ст. 170 Кодексу (п.п. 170.11.1 п. 170.11 ст. 170 Кодексу).
У разі якщо згідно з нормами міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, платник податку може зменшити суму річного податкового зобов'язання на суму податків, сплачених за кордоном, він визначає суму такого зменшення за зазначеними підставами у річній податковій декларації (п.п. 170.11.2 п. 170.11 ст. 170 Кодексу).
Під час нарахування (отримання) доходів, отриманих у вигляді валютних цінностей або інших активів (вартість яких виражена в іноземній валюті або міжнародних розрахункових одиницях), такі доходи перераховуються у гривні за валютним курсом Національного банку України, що діє на момент нарахування (отримання) таких доходів (п. 164.4 ст. 164 Кодексу).
Згідно з п. 167.1 ст. 167 Кодексу ставка податку становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у п.п. 167.2 - 167.5 цієї статті).
Також вказані доходи є об'єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Ставка військового збору становить 1,5 відс. об'єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1.3 п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу, згідно з п.п. 168.2.1 п. 168.2 якої платник податку, що отримує, зокрема, іноземні доходи, зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок (військовий збір) з таких доходів.
Разом з тим, якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору (п. 3.2 ст. 3 Кодексу).
Положення Угоди між Україною і Федеративною Республікою Німеччина про уникнення подвійного оподаткування стосовно податків на доход і майно, яка ратифікована Верховною Радою України 22.11.1995 та набула чинності 04.10.1996 (далі – Угода), поширюються на „осіб, які є резидентами однієї або обох Договірних Держав” (ст. 1 Угоди).
У розумінні Угоди термін „особа” означає будь-яку фізичну особу і компанію (п.1 ст. 3 (Загальні визначення) Угоди). Критерії для визначення резиденції осіб, на яких поширюються положення Угоди, встановлені ст. 4 (Резиденція) Угоди.
Відповідно до п. 1 ст. 2 (Податки, на які поширюється Угода) Угоди її положення „застосовуються до податків на доход і на майно, що стягуються від імені Договірної Держави”. У п. 3 ст. 2 Угоди зазначено, що існуючими податками, на які поширюється Угода в Україні є, зокрема, „податок на прибуток підприємств” та „прибутковий податок з громадян”.
Слід зауважити, що у зверненні недостатньо інформації, яка б дозволяли ідентифікувати предмет запиту, зокрема, щодо осіб, які є, з боку України, стороною договору, відповідно до якого науковим інститутом Німеччини надається науковий грант на провадження наукової діяльності (відповідна наукова установа України чи фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність; стосовно статусу (ролі) фізичної особи у здійсненні цієї діяльності (в якості надавача індивідуальних послуг/робіт або, можливо, як працівника (представника) наукової установи України, з якою німецькою стороною укладено відповідний договір), а також щодо характеру самого договору (цивільно-правовий договір про надання послуг/виконання робіт чи, можливо, договір найму). Відсутність зазначеної інформації, відповідно, унеможливлює надання конкретної відповіді на питання щодо застосування певних положень міжнародного договору.
Проте, якщо класифікувати доходи у вигляді наукового гранту такими, що отримані в межах відповідних договірних відносин між науковою установою - резидентом Німеччини та фізичною особою - резидентом України, то у загальному порядку в контексті Угоди оподаткування доходів фізичної особи - резидента України/Німеччини, яка виконує роботу та/чи надає послуги певного характеру, за що отримує відповідний дохід (винагороду) із джерелом його походження з Німеччини/України, регулюються положеннями, які стосуються оподаткування доходів від надання незалежних особистих (індивідуальних) послуг (ст. 14 Угоди) та залежних особистих послуг у зв’язку з роботою за наймом (ст. 15 Угоди).
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |