Державна податкова служба України в доповнення до індивідуальної податкової консультації від 06.08.2021 № 2974/ІПК/99-00-21-02-02-06, наданої на звернення комунального некомерційного підприємства «_____» щодо окремих питань оподаткування неприбуткових організацій, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах повноважень повідомляє.
Згідно із запитом підприємство, що є закладом охорони здоров’я, внесене до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр), та майно якого є власністю міської об’єднаної територіальної громади і засновником якого виступає відповідний орган місцевого самоврядування, планує здійснити операції з реалізації зданих у вигляді брухту і відходів дорогоцінних металів у зв’язку з ліквідацією об’єкта основних засобів (обладнання).
Одним із питань, що розглядалось у зверненні, було питання, чи є перерахування підприємством відповідно до п. 42 частини першої ст. 64 Бюджетного кодексу України (далі – БКУ) до місцевого бюджету частини коштів, отриманих таким підприємством за здані у вигляді брухту і відходів дорогоцінні метали, розподілом доходу (прибутку) між підприємством та засновником (органом місцевого самоврядування)? Чи є проведення таких операцій підставою для втрати статусу неприбуткової організації?
Правові основи і принципи державного регулювання видобутку, виробництва, використання, зберігання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контролю за операціями з ними визначає Закон України від 18 листопада 1997 року № 637/97-ВР «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними» (далі – Закон № 637/97-ВР).
Методичні рекомендації щодо обліку дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння, виробів з них та матеріалів, що їх містять, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 15.09.2015 № 780.
Згідно з п. 42 частини першої ст. 64 БКУ до доходів загального фонду бюджетів місцевого самоврядування належать 80 відсотків коштів, отриманих підприємствами, установами та організаціями, що утримуються за рахунок бюджетів місцевого самоврядування, за здані у вигляді брухту і відходів золото, платину, метали платинової групи, дорогоцінне каміння, і 50 відсотків коштів, отриманих цими підприємствами, установами та організаціями за здане у вигляді брухту і відходів срібло.
Це положення БКУ є чітко визначеним для безумовного його виконання підприємствами, установами та організаціями, що утримуються за рахунок бюджетів місцевого самоврядування.
Відповідно до пункту 133.4 ст. 133 Кодексу не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Так, підпунктом 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу визначено, що неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає вимогам, що перелічені у зазначеному підпункті.
Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).
Перелік юридичних осіб, які можуть бути віднесені до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам пункту 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток, встановлено підпунктом 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Обов’язковими умовами для неприбуткових організацій є, зокрема, використання своїх доходів (прибутків) виключно на фінансування видатків на своє утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених їх установчими документами, а також заборона розподілу доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів таких організацій, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб.
Таким чином, спрямування комунальними некомерційними підприємствами охорони здоров’я, а також установами та організаціями, що утримуються за рахунок бюджетів місцевого самоврядування, до відповідних місцевих бюджетів частини коштів за здані у вигляді брухту і відходів дорогоцінні метали, отриманих такими підприємствами, установами та організаціями, не є розподілом доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників) таких підприємств, установ та організацій, а отже такі підприємства, установи та організації можуть перебувати у статусі неприбуткових організацій.
При цьому такими підприємствами, установами та організаціями мають дотримуватися інші вимоги, встановлені підпунктами 133.4.1 та 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу, щодо перебування їх у Реєстрі, а також умови, що брухт і відходи із вмістом дорогоцінних металів є складовими деталей, вузлів, виробів та матеріалів, що перебували на балансі таких підприємств, установ та організацій у складі майна та стали непридатними чи втратили експлуатаційну цінність.
Викладена позиція підтверджується листом Міністерства фінансів України, що отримано ДПС на відповідний запит.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |