X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 22.09.2021 р. № 3507/ІПК/99-00-18-04-03-06

Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства, надіслане Головним управлінням ДПС у м. Києві листом, щодо окремих питань оподаткування операцій з отримання безповоротної фінансової підтримки у формі грантів для участі у грантовій акселераційній програмі та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

Товариство поінформувало, що є платником єдиного податку третьої групи зі ставкою 5 відсотків та в якості Стартапу уклало договір з Фондом розвитку інновацій (далі – Фонд) про надання фінансової підтримки у формі гранту для оплати послуг Акселератора (Громадська спілка) з навчання згідно акселераційної програми.

Посилаючись на норми чинного законодавства, Товариство просить надати роз’яснення:

1. Чи відносяться грошові кошти, отримані Товариством від Фонду, до коштів, що надійшли від державного цільового фонду?

2. Чи відносяться грошові кошти, отримані від Фонду, до бюджетного гранду?

3. Чи є Фонд податковим агентом платника податку під час нарахування (виплати) Товариству доходу у вигляді бюджетного гранту?

4. Чи включається до доходу Товариства сума грошових коштів, отриманих від Фонду? Чи повинно Товариство сплачувати/утримувати обов’язкові платежі/збори під час оплати послуг Акселератору?

Щодо першого та другого питань

Фонд створено за розпорядженням Кабінету Міністрів України                          від 07 листопада 2018 року № 895-р «Про утворення Фонду розвитку інновацій», заснований на державній власності, засновник – Міністерство Фінансів України. Фонд розвитку інновацій внесений до Реєстру неприбуткових установ та організацій, здійснює свою діяльність з метою розвитку та стимулювання інноваційної діяльності в Україні.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12 грудня 2018 року № 1110 зі змінами затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті Міністерству фінансів для забезпечення функціонування Фонду розвитку інновацій, керуючись вимогами якої та з метою виконання покладених завдань Фонд, зокрема, надає на конкурсних засадах гранти або інші види фінансування та/або технічну допомогу суб’єктам господарювання - резидентам України, що розробляють та впроваджують інноваційні проєкти, визначені за результатами конкурсу, за рахунок коштів Фонду та за рахунок залучених на безповоротній та безоплатній основі коштів від третіх осіб, для розробки, впровадження та випуску на ринок інноваційного продукту.

Положенням про грантову програму Фонду для участі Стартапів в акселераційних програмах передбачено, що акредитований акселератор – це зареєстрована у встановленому порядку юридична особа, що надає послуги з навчання Стартапів та затверджена рішенням Наглядової ради Фонду як така, що відповідає критеріям, що визначені у цьому Положенні.

Згідно з умовами стандартного Договору про надання гранту на участь в акселераційній програмі (далі – Договір) Фонд надає фінансову підтримку Стартапу у формі гранту для отримання послуг акредитованого акселератора з навчання відповідно до акселераційної програми.

За Договором Стартап зобов’язується використати грант виключно на оплату послуг (за винятком сплати/утримання обов’язкових платежів та зборів), а акредитований акселератор обов’язується надати послуги у повному обсязі.

Законом України від 04 листопада 2020 року № 962-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо державної підтримки культури, туризму та креативних індустрій» (далі – Закон № 962), який набрав чинності  з 23.12.2020, були внесені зміни до Кодексу, зокрема, щодо визначення бюджетних грантів та коригування фінансового результату до оподаткування за операціями з отримання та використання таких грантів.

Так, згідно з підпунктом 14.1.2771 пункту 14.1 статті 14 Кодексу бюджетний грант – це цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України.

Відповідно, для застосування положень, запроваджених Законом № 962, щодо особливостей оподаткування бюджетних грантів необхідно одночасне дотримання умов щодо відповідності цільової допомоги у вигляді коштів або майна, наданої платнику податку, умовам наведеного вище визначення бюджетного гранту, зокрема цільове спрямування, безоплатність, безповоротність, за рахунок бюджетних коштів або коштів міжнародної технічної допомоги для реалізації чітко визначеної програми або проекту тощо, а також за умови надання такої цільової допомоги особою, включеною до переліку надавачів бюджетних грантів.

Щодо третього питання

Відповідно до вимог підпункту 170.71.2 пункту 170.71  статті 170 Кодексу податковим агентом платника податку (фізичної особи) під час нарахування (виплати, надання) на його користь доходу у вигляді бюджетного гранту є надавач такого гранту.

Податкові агенти – надавачі бюджетних грантів у податковому розрахунку, подання якого передбачено підпунктом «б» пункту 176.2 статті 176 Кодексу, відображають (за звітний квартал) суму нарахованих (виплачених) у звітному податковому періоді доходів у вигляді бюджетних грантів. При цьому у податковому розрахунку зазначаються відомості про укладені договори з надання бюджетних грантів та їх умови, у тому числі строк виконання договору, реєстраційний номер облікової картки фізичної особи - платника податку, яка одержала бюджетний грант, або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті). Також зазначається інформація про факт використання платником податку бюджетного гранту або його частини за цільовим призначенням або порушення платником податків умов договору про цільове використання бюджетного гранту, про повне або часткове повернення платником податку бюджетного гранту на користь податкового агента-надавача бюджетного гранту (у разі такого повернення).

Щодо четвертого питання

Відповідно до підпункту 2 пункту 292.1 статті 292 Кодексу доходом юридичної особи – платника єдиного податку третьої групи є будь-який дохід, включаючи дохід представництв, філій, відділень такої юридичної особи, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній пунктом 292.3 статті 292 Кодексу.

Дохід обліковується згідно з Національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку та/або іншими нормативно-правовими актами Міністерства фінансів України з питань бухгалтерського обліку.

Згідно з підпунктами 4 та 12 пункту 292.11 статті 292 Кодексу до складу доходу платника єдиного податку третьої групи не включаються суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм, та суми коштів і вартість майна, отриманих платником єдиного податку (юридичною особою) у вигляді бюджетного гранту, за умови його цільового використання.

У разі нецільового використання наданого бюджетного гранту платник єдиного податку (юридична особа) зобов'язаний збільшити податкові зобов'язання за наслідками податкового періоду, на який припадає таке порушення, на суму єдиного податку за ставкою, передбаченою пунктом 293.5 статті 293 Кодексу.

Отже, у разі отримання юридичною особою – платником єдиного податку третьої групи суми коштів у вигляді гранту з бюджетів або державних цільових фондів (у тому числі в межах державних або місцевих програм), така сума коштів не включається до складу доходу платника єдиного податку третьої групи (юридичної особи) за умови цільового використання.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу І Кодексу).

Правові основи оподаткування податком на додану вартість (далі – ПДВ) встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V Кодексу визначено, що об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V Кодексу розташоване на митній території України.

Згідно з інформаційною базою ДПС Товариство, Акселератор і Фонд не є платниками податку на додану вартість.

Враховуючи викладене, оскільки Фонд не є платником ПДВ, то при перерахуванні Фондом коштів (у вигляді грантів) суб’єктам господарювання податкових наслідків з ПДВ у Фонду не виникає.

Додатково повідомляємо, що відповідно до пункту 528 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).