X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 24.09.2021 р. № 3582/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення
щодо порядку застосування режиму звільнення від оподаткування податками, зборами або іншими обов’язковими в Україні платежамикоштів за проведення робіт по об’єкту, який фінансується коштами міжнародної технічної допомоги та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє таке.

Відповідно до наданої інформації, заявник планує придбання товарів та послуг, які є передумовою для підписання контрактів на проектування та будівництво в рамках реалізації проекту згідно з Рамковим договором між Урядом України та Урядом Французької Республіки щодо офіційної підтримки проекту з постачання питної води у м. Маріуполі, вчиненого 29 січня 2019 року в м. Києві та ратифікованого Законом України від 25 квітня 2019 року № 2710-VIII (далі – Рамковий договір).

Заявника цікавлять наступні питання:

1.Який порядок надання звільнень від податків та зборів, визначення осіб, товарів та послуг, відносно яких можуть застосовуватися податкові пільги?

2.Якими нормативними актами передбачено надання відповідних пільг?

3.Які податкові пільги доступні для іноземних та українських постачальників в рамках реалізації Проекту, зокрема звільнення від сплати податку на прибуток, ПДВ, та податку на доходи нерезидента з джерелом їх походження з України?

4. Чи планується відповідним міністерством чи відомством ініціювання внесення змін до податкового законодавства України з метою забезпечення реалізації ст. 10 Рамкового договору (щодо звільнень від податків та зборів)?

Щодо питань 1-4

Відповідно до п. 30.1 ст. 30 ПКУ податкова пільга - це передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов’язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених п. 30.2 цієї статті Кодексу.

Пунктом 3.1 ст. 3 ПКУ встановлено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування.

Якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору(п. 3.2 ст. 3 ПКУ).

Відповідно до ст. 2 Рамкового договору Французька Сторона надає Українській Стороні офіційну підтримку у формі Кредиту, спрямованого для фінансування інвестиційного проекту з постачання питної води у м. Маріуполі. Проект входить до пріоритетів Уряду України та дозволить місту Маріуполю поліпшити якість послуг, що мають життєво важливе значення для населення, шляхом підвищення якості питної води та зменшення її втрат. Проект також передбачає розробку Генерального плану по удосконаленню системи водопостачання та водовідведення м. Маріуполя до 2040 року.

Статтею 10 Рамкового договору встановлено, що наданий у межах Рамкового договору Кредит не може бути використаний для оплати будь-яких податків і зборів в Україні, а товари, роботи і послуги, придбані у Французьких Постачальників в рамках Контрактів, звільняються від будь-яких податків, митних зборів та будь-яких інших обов’язкових платежів, що стягуються на території України відповідно до національного законодавства України.

З метою спрямування коштів Кредиту на розвиток України Сторони погоджуються, що якщо для Контрактів, прийнятих до виконання в рамках цього Рамкового договору, поставка товарів, робіт та послуг, так само як і ввезення, вивезення, придбання, використання або отримання у розпорядження товарів і послуг, що сприяють виробництву таких товарів, оподатковуються податками, зборами, митними зборами або іншими обов’язковими в Україні платежами.Такі збори, незалежно від їх мети або характеру, сплачуються Суб’єктом з реалізації Проекту (комунальним підприємством, уповноваженим належним чином Маріупольською міською радою за погодженням з Міністерством з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України).

Крім того, погашення основної суми та сплата відсотків, комісійних, видатків та супутніх платежів, пов’язаних із виконанням цього Рамкового договору, здійснюється без нарахування будь-яких податків та зборів.

Таким чином, товари, роботи і послуги, придбані у Французьких Постачальників в рамках контрактів від реалізації інвестиційного проекту з постачання питної води у м. Маріуполі звільняються від оподаткуваннябудь-якими податками або подібними зборами, що стягуються на території України.

При цьому, Рамковою угодою не передбачено звільнення від оподаткування податком на прибуток підприємств прибутку від виконання контрактів, що фінансуються за вказаною Рамковою угодою.

Водночас, погашення основної суми кредиту, наданого у межах Рамкової угоди, та сплата відсотків звільняється від сплати податку з доходів із джерелом їх походження з України.

Що стосується оподаткування податком на додану вартість, то правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «а», «б» і «в» п. 185.1 ст. 185 ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з:

постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 ПКУ розташоване на митній території України;

ввезення товарів на митну територію України.

Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (п.п. 14.1.191 п. 14.1 ст. 14 ПКУ).

Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об’єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об’єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (п.п. 14.1.185 п. 14.1 ст. 14 ПКУ).

Відповідно до п.п. 14.1.244 п. 14.1 ст. 14 ПКУ під товарами розуміються матеріальні та нематеріальні активи, у тому числі земельні ділянки, земельні частки (паї), а також цінні папери та деривативи, що використовуються у будь-яких операціях, крім операцій з їх випуску (емісії) та погашення.

В цілях оподаткування операцій з переміщення майна та енергії через митний кордон України термін «товари» вживається у значенні, визначеному Митним кодексом України (далі – МКУ). Так, у розумінні МКУ, товари –це будь-які рухомі речі, у тому числі ті, на які законом поширено режим нерухомої речі (крім транспортних засобів комерційного призначення), валютні цінності, культурні цінності, а також електроенергія, що переміщується лініями електропередачі (п.п. 57 п. 1 ст. 4 МКУ).

Статтею 197 розділу Vта підрозділом 2 розділу XX ПКУ визначено переліки операцій, які звільняються (тимчасово звільняються) від оподаткування ПДВ.

Пунктом 197.11 ст. 197 ПКУ передбачено звільнення від оподаткування ПДВ, зокрема, операцій з:

постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів як міжнародної технічної допомоги (далі – МТД), яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку;

постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів, що фінансуються за рахунок МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку.

На сьогодні порядок отримання права на звільнення від оподаткування ПДВ операцій, що здійснюються у рамках проектів МТД, регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги» (далі − Порядок № 153).

Поряд з цим слід зазначити, що режим звільнення від оподаткування ПДВ поширюється не на осіб, а на операції.

Враховуючи викладене та зважаючи на норми ст. 10Рамкового договору та ст. 3 ПКУ, зокрема, за умови якщо товари, роботи і послуги придбані у Французьких Постачальників в рамках Контрактів, укладених у згідно з Рамковим договоромпроектів, то операції з постачання таких товарів/послуг (робіт) на митній території України та ввезення товарів на митну територію України звільняються від оподаткування ПДВ.

Щодо внесення змін до податкового законодавства з метою забезпечення реалізації ст. 10 Рамкової угоди, то відповідно до Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 375 (далі – Положення), Міністерство фінансів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову та бюджетну політику, державну політику зокрема у сфері бухгалтерського обліку та забезпечує формування і реалізацію єдиної державної податкової та митної політики.

Підпунктом 2 п. 4 Положення Мінфін відповідно до покладених на нього завданьрозробляє проекти законів та інших нормативно-правових актів з питань, що належать до його компетенції.

Таким чином, питання внесення змін до податкового законодавства, зокрема, в частині забезпечення реалізації ст. 10 Рамкової угоди щодо застосування звільнень від податків та зборів, відносяться до компетенції Міністерства фінансів України.

Відповідно п. 52.2 ст. 52 ПКУ податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.