Державна податкова служба України відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула звернення Товариства, про надання індивідуальної податкової консультації і повідомляє наступне.
Товариство повідомляє, щоосновним видом діяльності Товариства, яке належить до міжнародної групи ____є виробництвом тютюнових виробів.
Ситуація № 1.
Товариство отримало від ДПС марки акцизного податку для маркування сигарет, сплативши до бюджету за це акцизний податок у сумі 10 000 гривень..
Після чого, Товариство виробило Сигарети та реалізувало їх покупцеві-резиденту України. Податкове зобов’язання Товариства з акцизного податку з реалізації вироблених в Україні Сигарет склало 15 000 гривень.
Згодом з’ясовується, що ці Сигарети мають певні недоліки, які унеможливлюють їх подальшу реалізацію на території України, про що покупець повідомляє Товариство. Відповідно, сторони погоджують повне повернення Сигарет для усунення Товариством виявлених недоліків.
Тобто, у підсумку цих двох операцій – реалізації Сигарет та їх повернення, загальна сума задекларованого Товариством акцизного податку складатиме 0 гривень, хоча сплачений акцизний податок складає фактично 15 000 гривень.
Далі, для усунення виявлених недоліків Товариство вирішує розібрати пачки Сигарет з тим, щоб використати їх у якості сировини для виробництва новихСигарет,що допускається відповідною технологією (стандарти, регламенти,
рецептурою тощо), але за умови певної переробки.
Ситуація № 2.
В рамках зовнішньоекономічного договору на поставку Сигарет, укладеного між Товариством та покупцем-нерезидентом України, Товариство виробило Сигарети у погодженій кількості, дотримуючись діючих на момент такого виробництва вимог країни покупця до маркування Сигарет та медичного попередження (інформації про шкідливий вплив вживання на здоров’я людини), що мають міститись на пачці.
Наступного місяця, до дати запланованої поставки (тобто експорту) Сигарет покупцеві, останній повідомляє Товариство про те, що Сигарети містять недоліки, що перешкоджають реалізації цих Сигарет на митній території країни покупця; або дивлячись, що попит на Сигарети різко погіршується порівняно з попереднім періодом, покупець розуміє, що не зможе їх більше реалізовувати у раніше запланованих (замовлених) обсягах. Відповідно, покупець відмовляється купувати (приймати) у Компанії вироблені Сигарети.
Проте, Товариство має можливість в рамках переробки, дотримуючись відповідних технологій (стандартів, регламентів, рецептур, тощо, як для українського ринку, так і для ринку країн покупця або інших експортних ринків), перетворити Сигарети, від яких відмовився покупець, на тютюнову сировину з повною втратою останніми ознак продукту (Сигарет) для подальшого використання у виробництві інших (нових) Сигарет.
Товариство запитує:
1.3.а. Чи для цілей вказаного відшкодування Товариству все ж таки необхідно вирівнювати пошкоджені марки акцизного, які зриваються в рамках переробки Сигарет з недоліками, та наклеювати їх на окремому аркуші паперу відповідно до п. 26 Положення № 1251?
1.4. Має право у порядку, встановленому ст. 43 Кодексу, подати до ДПС заяву про повернення надміру сплачених грошових зобов’язань у сумі доплати, фактично здійсненій Товариством на день подання декларації акцизного податку (йдеться про різницю між сумою податкового зобов’язання за такою декларацією та вже сплаченим мінімальним акцизним податковим зобов’язанням; для цілей прикладу вище мова йде про повернення надміру сплачених грошових зобов’язань у сумі 5 000 гривень)?
2. Чи вірно ми розуміємо, що в Ситуації № 2 операції Товариства з переробки Сигарет, від яких відмовився покупець-нерезидент, для їх використання у якості сировини для виробництва нових (інших) Сигарет не матиме для Товариства податкових наслідків з акцизного податку в силу звільнення за п.п. 213.3.5п. 213.3. ст. 213 Кодексу та приписом п. 216.6 ст. 216 Кодексу?
Щодо питання 1.
Відповідно доп.п. 17.1.10 п. 17.1 ст. 17 Кодексу, платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому Кодексом.
Пунктом 43.2 статті 43 Кодексу передбачено, що у разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов'язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або на єдиний рахунок, або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.
Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми (п. 43.3 ст. 43 Кодексу).
Згідно з п. 217.5 ст. 217 Кодексу у разі повного або часткового повернення покупцем підакцизних товарів (продукції), вироблених (виготовлених) на митній території України, продавцю для усунення недоліків товару (продукції) або його знищення (переробки) у зв'язку з неможливістю усунення таких недоліків, платник податку - продавець проводить коригування податкових зобов'язань зі сплати акцизного податку у звітному періоді, у якому відбулося таке повернення.
Сума коригування обчислюється платником податку із застосуванням максимальних роздрібних цін, ставок акцизного податку з урахуванням мінімального податкового зобов'язання зі сплати акцизного податку, які діяли на дату виникнення податкового зобов'язання щодо таких товарів (продукції).
Сума коригування зазначається в декларації з акцизного податку за звітний період, у якому відбулось таке повернення.
У разі подальшої реалізації цих товарів (продукції) зобов'язання з акцизного податку обчислюються у загальному порядку.
Порядок приймання та знищення пошкоджених у процесі виробництва марок акцизного податку визначено пунктами 25, 26 та 27 Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1251 (далі – Положення № 1251).
Пунктом 25 Положення передбачено, що марки, не використані для маркування товарів у зв'язку з пошкодженням, приймаються від покупців марок для утилізації з відшкодуванням фактично сплачених сум податку відповідно до Положення. Плата за марки поверненню не підлягає.
Сплачена сума акцизного податку відшкодовується покупцям марок або за їх бажанням зараховується в рахунок майбутніх платежів.
Відповідно до п. 26 Положення № 1251, пошкоджені марки наклеюються на окремому аркуші паперу формату А3 (290 х 420 міліметрів) у такій спосіб, щоб чітко було видно центральну частину марки, окремі частини розірваних марок повинні бути з'єднані, а загальна частина кожної поверненої імпортером (замовником, виробником) марки повинна становити не менш як 60 відсотків початкового розміру.
Покупець марок подає засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" реєстр пошкоджених марок, зазначаючи їх серію та номер.
Оформлені належним чином пошкоджені марки повертаються їх продавцю разом із заявою платника про повернення сплаченої суми акцизного податку або про зарахування її в рахунок майбутніх платежів.
У разі неможливості вирівнювання марок, пошкоджених автоматом з наклеювання марок, і наклеювання їх на окремому аркуші паперу на підприємстві-виробнику утворюється комісія, яка складає акт про списання таких марок. В акті обов'язково зазначається фактична кількість пошкоджених автоматом марок. До складу зазначеної комісії входять представник територіального органу ДПС за місцезнаходженням виробника (голова комісії) і представник відповідної місцевої держадміністрації. Акт списання вноситься представником територіального органу ДПС до електронної бази марок.
Аналогічний порядок знищення марок поширюється і на партії неякісної продукції, що повертається підприємству-виробнику.
Плата за марки поверненню не підлягає (п. 27 Положення № 1251).
При цьому, Порядкомзаповнення та подання декларації акцизного податку затвердженимнаказом Міністерства фінансів України від 23.01.2015 № 14 «Про затвердження форми декларації акцизного податку та Порядку заповнення та подання декларації акцизного податку» (із змінами та доповненнями) зареєстровано в Міністерстві юстиції України30 січня 2015 р. за № 105/26550, визначено, що:
в рядках Б9 та Б10розділу Б декларації акцизного податку зазначаються суми зменшення (коригування) податкових зобов’язань на суму, обчислену з повернених тютюнових виробів, тютюну а промислових замінників тютюну, тютюнової сировини, тютюнових відходів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах платнику податку, що раніше були: реалізовані - рядок Б9.1, ввезені - рядокБ10.1.
Враховуючи зазначене,для повернення сплаченої суми акцизного податку або зарахування її в рахунок майбутніх платежів необхідно:
Щодо питання 2.
Відповідно до п. 213.1 ст. 213Податкового кодексу України (далі- Кодекс) об'єктом оподаткування є операції, зокрема з:
реалізації вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції);
реалізації та/або передачі в межах одного підприємства підакцизних товарів (продукції) з метою власного споживання, промислової переробки, своїм працівникам, а також здійснення внесків підакцизними товарами (продукцією) до статутного капіталу.
Згідно зп.п. 213.2.1 п. 213.2 ст. 213 Кодексуоперації з вивезення (експорту) підакцизних товарів (продукції) платником податку за межі митної території Українине підлягають оподаткуванню.
Операції з підакцизними товарами, які звільняються від оподаткування, зокрема реалізації та/або передачі в межах одного підприємства підакцизних товарів (продукції), вироблених на митній території України, що використовуються як сировина для виробництва підакцизних товарів (продукції) (п.п. 213.3.5 п. 213.3. ст. 213 Кодексу).
Статтею 1 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон№ 481) визначено: сировина - предмети праці та природні компоненти, які підлягають подальшій переробці.
Відповідно до Пояснень до Українського класифікатора товарів зовнішньоекономічної діяльності, затверджених наказом Державної митної служби України від 14.07.2020 № 256, до товарної позиції 2401 віднесено «Тютюнова сировина; тютюнові відходи».
До цієї товарної позиції включається, зокрематютюнова сировина у вигляді цілих рослин чи листків у природньому стані або у вигляді сушених чи ферментованих листків, цілих чи з відділеною середньою жилкою, обрізаних чи необрізаних, роздавлених чи розрубаних (включаючи шматочки визначеної форми, але не тютюн, готовий для куріння).
До цієї товарної позиції включаються також тютюнові листи, купажовані, з відділеною середньою жилкою і зволожені (соусовані) рідиною відповідного складу переважно для того, щоб перешкоджати пліснявінню і висиханню, а також для збереження аромату.
Показники тютюну неферментованого визначені в ГОСТ 8073-77, а ферментованого – в ГОСТ 8072-77.
При передачі в межах одного підприємства тютюнових виробів (по яких покупець за зовнішньоекономічним договором відмовився їх отримувати) для переробки у тютюнову сировину, яка відповідаєГОСТу 8072-77, та яку використовує дляподальшого виготовлення нових тютюнових виробів, то такі операції звільняються від оподаткування (п.п. 213.3.5 п. 213.3. ст. 213 Кодексу), в подальшому операції з реалізації таких нових тютюнових виробівє об’єктом оподаткування акцизним податком (п. 213.1 ст. 213 Кодексу), або не є об’єктом оподаткування акцизним податком при вивезенні (експорті) підакцизних товарів (продукції) платником податку за межі митної території України(п.п. 213.2.1п. 213.2 ст. 213 Кодексу).
При цьому зазначаємо, що відповідно до п.44.3 ст. 44 Кодексу платники податків зобов'язані забезпечити зберігання документів, визначених пунктом 44.1 цієї статті, а також документів, пов'язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених законодавством термінів, але не менш як 1095 днів (2555 днів - для документів та інформації, необхідної для здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статей 39 та 39 2 цього Кодексу) з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а в разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності та документів, пов'язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, - не менш як 1095 днів з дня здійснення відповідної господарської операції (для відповідних дозвільних документів - не менш як 1095 днів з дня завершення терміну їх дії).
Заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань або про їх відшкодування у випадках, передбачених цим Кодексом, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, що настає за днем виникнення такої переплати або отримання права на таке відшкодування (п. 102.5 ст. 102 Кодексу).
Пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |