Головне управління Державної податкової служби у Запорізькій області розглянуло звернення ФОП (далі - Підприємець) про надання індивідуальної податкової консультації з питань застосування реєстраторів розрахункових операцій, що надійшло листом та в порядку ст. 52 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (із змінами та доповненнями) (далі – ПКУ) повідомляє наступне.
Підприємець перебуває на спрощеній системі оподаткування, є платником єдиного податку другої групи. Здійснює реалізацію товарів / послуг.
За інформацією із баз даних ДПС основний вид діяльності згідно КВЕД 95.21 - ремонт електронної апаратури побутового призначення для приймання, записування, вiдтворювання звуку й зображення. Обсяг доходу за 2020 рік, за інформацією із баз даних ДПС, становив 1271 тис.грн. В своїй діяльності ФОП використовує з 27.11.2020 року програмний реєстратор розрахункових операцій (далі – ПРРО).
Відповідно до звернення Підприємець просить надати роз’яснення щодо використання ПРРО у разі надходження на розрахунковий рахунок ФОП безготівкових коштів, які були сплачені клієнтом за допомогою мобільного додатку Приват – 24.
Згідно із статтею 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень, та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до вимог статті 21 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (далі – Кодекс) посадові та службові особи контролюючих органів зобов'язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.
Підпунктом 14.1.172¹ пункту 14.1 статті 14 Кодексу визначено, що індивідуальна податкова консультація, це роз'яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій.
Згідно з пунктом 52.1 статті 52 Кодексу, за зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган, визначений підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, протягом 25 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення даним контролюючим органом.
Звернення платників податків на отримання індивідуальної податкової консультації у паперовій або електронній формі повинно містити:
найменування для юридичної особи або прізвище, ім'я, по батькові для фізичної особи, податкову адресу, а також номер засобу зв'язку та адресу електронної пошти, якщо такі наявні;
код згідно з ЄДРПОУ (для юридичних осіб) або реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб) або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті);
зазначення, в чому полягає практична необхідність отримання податкової консультації (наведення фактичних обставин);
підпис платника податків або кваліфікований електронний підпис;
дату звернення.
Оскільки Ваше звернення не містить конкретних прикладів, у Головного управління ДПС у Запорізькій області відсутня інформація для вичерпної відповіді по суті, тому надаємо відповідь, виходячи із загальних вимог чинного законодавства.
Правові засади застосування РРО/програмних РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначено Законом № 265, дія якого поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.
Встановлення вимог щодо незастосування РРО у інших законах, крім Податкового кодексу України, не допускається.
Згідно з ст. 2 Закону № 265 розрахункова операція – приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.
Отже, обов’язок суб’єкта господарювання застосовувати РРО/програмні РРО при отриманні оплати за товари (послуги) залежить не від форми оплати, а виникає відповідно до способу її здійснення.
Якщо оплату здійснено через банківські системи обслуговування за умови використання споживачем, як можливого способу оплати, лише реквізитів розрахункового рахунку у форматі IBAN Registry:2009, NEQ, ДСТУ-Н 7167:2010, або за рахунком-фактурою, що є аналогічною тим, що здійснені за допомогою відділень банківських установ (з розрахункового рахунку на розрахунковий рахунок без еквайрингу) та не потребують застосування РРО та/або програмних РРО, оскільки не мають ознак розрахункових операцій у розумінні Закону № 265.
У випадку якщо товар оплачується за допомогою реквізитів ЕПЗ, то кошти на рахунок підприємця будуть надходити від еквайра, а не з розрахункового рахунку держателя ЕПЗ. При цьому еквайр самостійно визначає порядок обліку торговців, з якими він має укладені договори.
Отже, якщо оплату за товар або надану послугу здійснено через банківські системи обслуговування за умови використання споживачем, як можливого способу оплати, лише реквізитів розрахункового рахунку у форматі IBAN Registry:2009, NEQ, ДСТУ-Н 7167:2010, то зазначений вид оплати не потребує застосування ПРРО, оскільки відсутні ознаки розрахункових операцій у розумінні Закону № 265.
При оплаті покупцем замовлення шляхом перерахування оплати за товар за реквізитами його картки, не залежно від способу здійснення такої операції, така операція буде вважатися розрахунковою у розумінні Закону № 265 і потребуватиме застосування РРО/програмного РРО та створення відповідного розрахункового документа,
Водночас повідомляємо, що відповідно до п. 52.2 ст. 52 ПКУ, індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |