Державна податкова служба України розглянула запит Товариства з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство) щодо порядку оподаткування грантових коштів Європейського Банку Реконструкції та розвитку (далі – ЄБРР) та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Товариство поінформувало, що є платником єдиного податку третьої групи зі ставкою 5 відс. та планує прийняти участь у тендері, який був оголошений Лондонським офісом ЄБРР, на отримання грантових коштів у рамках надання міжнародної Технічної допомоги з урахуванням положень Договору між Урядом України та ЄБРР про співробітництво та діяльність Постійного Представництва ЄБРР в Україні. Товариство готує конкурсну пропозицію щодо надання консультаційних послуг Міністерству інфраструктури України стосовно удосконалення інституційного забезпечення в сфері державно-приватного партнерства з залученням провідних міжнародних експертів – резидентів Великої Британії та Франції. У разі перемоги в тендері, Товариство повинно буде укласти контракти з міжнародними експертами-нерезидентами на надання ними послуг, передбачених відповідним проєктом Технічної допомоги, а також здійснити компенсацію їх витрат на проживання та купівлю авіаквитків.
Товариство просить надати роз’яснення з наступних питань, з обов’язковим посиланням на відповідні норми законодавства:
Щодо першого та третього питань
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (п. 1.1 ст. 1 розд. І Кодексу).
Підпунктом 14.1.277¹ п.14.1 ст. 14 Кодексу визначено, що бюджетний грант − це цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної Технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України.
Відповідно до п. 30.1 ст. 1 Кодексу податкова пільга – це передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов'язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених п. 30.2 ст. 30 Кодексу.
Статтею 3 розд. І Кодексу визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування. При цьому, якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
Особливості застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності визначено гл. 1 розд. XIV Кодексу.
Згідно пп. 4 та 12 п. 292.11 ст. 292 Кодексу суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм і суми коштів та вартість майна, отриманих платником податку - юридичною особою у вигляді бюджетного гранту, за умови його цільового використання до складу доходу, платника єдиного податку, не включаються.
У разі нецільового використання наданого бюджетного гранту платник податку - юридична особа зобов'язаний збільшити податкові зобов'язання за наслідками податкового періоду, на який припадає таке порушення, на суму єдиного податку за ставкою, передбаченою п. 293.5 ст. 293 Кодексу.
Враховуючи зазначене, суми коштів, отримані Товариством у рамках міжнародної Технічної допомоги, що здійснюється з урахуванням положень Договору між Урядом України та ЄБРР про співробітництво та діяльність Постійного Представництва ЄБРР в Україні, не включаються до складу доходу платника єдиного податку третьої групи у разі дотримання ним норм Кодексу, умов міжнародних договорів та цільового використання коштів.
При цьому, згідно з п.п. 2 п. 292.1 ст. 292 Кодексу доходом платника єдиного податку - юридичної особи є будь-який дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ст. 292 Кодексу.
Платники єдиного податку - юридичні особи, які відповідають критеріям, визначеним п.п. 3 п. 291.4 ст. 291 Кодексу, ведуть спрощений бухгалтерський облік доходів та витрат з метою обрахунку об'єкта оподаткування за методикою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (п. 44.2 ст. 44 Кодексу).
Форма податкової декларації платника єдиного податку третьої групи (юридичні особи) не містить показники для обрахунку понесених витрат.
Щодо другого питання
Угодою про заснування ЄБРР, до якої згідно з Указом Президента України від 14 липня 1992 року № 379 «Про членство України в Європейському банку реконструкції та розвитку» приєдналася Україна, визначено, що ЄБРР є міжнародною фінансовою установою, яка користується статусом, привілеями та імунітетом на території країни-члена для виконання своїх функцій.
Відповідно до п. 3 ст. 53 Рамкової угоди з ЄБРР товари, ввезені ЄБРР, необхідні для виконання його офіційної діяльності, звільняються від усіх ввізних мит і податків і від усіх заборон і обмежень стосовно імпорту. Подібним чином, товари, що вивозяться ЄБРР і необхідні для виконання його офіційної діяльності, звільняються від усіх мит і податків, зв'язаних з експортом, і від усіх заборон і обмежень стосовно експорту.
Згідно з розд. 8.01 ст. 8 Договору з ЄБРР визначено, що усі імпортовані та вироблені в Україні обладнання, матеріали, роботи та послуги, включаючи консультаційні послуги, які використовуються для надання Технічної допомоги або для грантового співфінансування і фінансуються за рахунок Грантових коштів, звільняються від будь-яких податків і зборів або обов'язкових платежів, що стягуються Україною або на території України.
Крім того, за умови дотримання положень, визначених у розд. 8.01 Договору з ЄБРР, всі платежі підрядникам за контрактами надання Технічної допомоги звільняються від будь-яких податків або будь-яких інших зборів чи обов'язкових платежів, що стягуються Україною або на території України, такою мірою, якою ці платежі фінансуються за рахунок Грантових коштів (розд. 8.02 ст. 8 Договору з ЄБРР).
Відповідно до розд. 8.03 ст. 8 Договору з ЄБРР вартість послуг, що надаються в рамках Технічної допомоги, та вартість усіх Грантових коштів звільняються від податку на прибуток підприємств, що стягується Україною або на території України, та не становитимуть, чи вважатимуться такими, що становлять, оподатковувану вигоду або оподатковуваний дохід організації, яка може одержати прямі або непрямі вигоди від такої Технічної допомоги або Грантових коштів.
Отже, в рамках міжнародної допомоги від оподаткування податком на прибуток звільняється вартість робіт та послуг, що надаються в рамках Технічної допомоги та фінансуються за рахунок грантових коштів, та вартість усіх Грантових коштів, які не становитимуть, чи вважатимуться такими, що становлять, оподатковувану вигоду або оподатковуваний дохід організації, яка може одержати прямі або непрямі вигоди від такої Технічної допомоги або Грантових коштів.
Процедуру залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, в тому числі державної реєстрації, моніторингу проектів (програм), акредитації виконавців (юридичних осіб - нерезидентів), реєстрації представництва донорської установи в Україні регламентовано порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги» (далі – Порядок).
Порядок визначає процедуру залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, в тому числі державної реєстрації, моніторингу проектів (програм), акредитації виконавців (юридичних осіб - нерезидентів), реєстрації представництва донорської установи в Україні (п. 1 Порядку № 153).
Відповідно до пункту 2 Порядку № 153 виконавцем проекту є будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з партнером з розвитку або уповноваженою партнером з розвитку особою та забезпечує реалізацію проекту (програми), у тому числі на платній основі; субпідрядник – будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з виконавцем або реципієнтом, забезпечує реалізацію проекту (програми) в частині або в цілому та проводить процедури закупівлі за рахунок коштів міжнародної технічної допомоги в рамках проекту (програми).
Проекти (програми) підлягають обов’язковій державній реєстрації, яка є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України (пп. 11, 12 Порядку № 153).
Пунктом 23 Порядку № 153 визначено, що виконавець та субпідрядник, що реалізують право на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України (крім договорів, пов’язаних із виконанням робіт з підготовки до зняття і зняття енергоблоків Чорнобильської АЕС з експлуатації та перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему), щомісяця до 20 числа складає та подає в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження за формою згідно з додатком 8 до Порядку № 153. У разі, коли виконавцем є юридична особа - нерезидент, що не перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження подається в письмовому та електронному вигляді органові ДПС за адресою акредитації такої особи на території України та в копії Секретаріатові Кабінету Міністрів України.
Таким чином, оскільки усі роботи та послуги, включаючи консультаційні послуги, які використовуються для надання Технічної допомоги або для грантового співфінансування і фінансуються за рахунок Грантових коштів, звільняються від будь-яких податків і зборів або обов'язкових платежів, що стягуються Україною або на території України, то платежі міжнародним консультантам-нерезидентам України за контрактами, укладеними з ними для виконання проєкту технічної допомоги, що фінансуватиметься за рахунок грантових коштів ЄБРР, не підлягають оподаткуванню податком на доходи нерезидента з джерелом їх походження з України.
Одночасно повідомляємо, що для надання більш детальної відповіді недостатньо інформації, зокрема щодо статусу консультантів-нерезидентів (фізичні або юридичні особи).
Оподаткування доходів фізичних осіб регулюється розд. IV Кодексу, згідно з п.п. 162.1.2 п. 162.1 ст. 162 якого передбачено, що платником податку на доходи фізичних осіб є фізична особа - нерезидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.
Підпунктом 163.2.2 п. 163.2 ст. 163 Кодексу передбачено, що об’єктом оподаткування нерезидента є доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання).
Порядок оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, визначено
п. 170.10 ст. 170 Кодексу, відповідно до п.п. 170.10.1 якого доходи з джерелом їх походження в Україні, що нараховуються (виплачуються, надаються) на користь нерезидентів, оподатковуються за правилами та ставками, визначеними для резидентів (з урахуванням особливостей, визначених деякими нормами розд. IV Кодексу для нерезидентів).
У разі якщо доходи з джерелом їх походження в Україні виплачуються нерезиденту резидентом – юридичною особою, такий резидент вважається податковим агентом нерезидента щодо таких доходів. Під час укладення договору з нерезидентом, умови якого передбачають отримання таким нерезидентом доходу з джерелом його походження в Україні, резидент зобов'язаний зазначити в договорі ставку податку, що буде застосована до таких доходів (п.п. 170.10.3 п. 170.10 ст. 170 Кодексу).
Статтею 165 Кодексу визначено кінцевий перелік доходів, які не включаються до загального (місячного) річного оподатковуваного доходу платника податків.
Водночас доходи, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків передбачено п. 164.2 ст. 164 Кодексу, зокрема:
суми винагород та інших виплат, нарахованих (виплачених) платнику податку відповідно до умов цивільно-правового договору (п.п. 164.2.2 п. 164.2 ст. 164 Кодексу);
інший дохід, крім зазначених у ст. 165 Кодексу (п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу);
дохід, отриманий платником податку як додаткове благо (крім випадків, передбачених ст. 165 Кодексу) у вигляді вартості безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг), визначеної за правилами звичайної ціни (п.п. «е» п.п. 164.2.17
п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
Підпунктом 164.5 ст. 164 Кодексу встановлено, що під час нарахування (надання) доходів у будь-якій негрошовій формі базою оподаткування є вартість такого доходу, розрахована за звичайними цінами, правила визначення яких встановлено Кодексом, помножена на коефіцієнт, який обчислюється за такою формулою: К = 100 : (100 - Сп), де К – коефіцієнт; Сп – ставка податку, визначена для таких доходів на момент їх нарахування.
Ставка податку становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику податків (крім випадків, визначених у пп. 167.2 - 167.5 ст. 167 Кодексу) (п. 167.1 ст. 167 Кодексу).
Також, згідно з п.п. 1.2 п. 161 підрозд. 10 розд. XX Кодексу вказані доходи є об'єктом оподаткування військовим збором.
Ставка військового збору становить 1,5 відс. об'єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозд. 10 розд. XX Кодексу (п.п. 1.3 п. 16 1 підрозд. 10 розд. XX Кодексу).
При цьому нормами п. 16 1 підрозд. 10 розд. XX Кодексу не передбачено застосування для військового збору коефіцієнта, визначеного п. 164.5 ст. 164 Кодексу.
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу.
Враховуючи викладене, доходи, які виплачуються юридичною особою – резидентом на користь фізичних осіб – нерезидентів оподатковуються податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах.
Разом з тим відповідно до положень п. 3.2 ст. 3 Кодексу, якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
Додатково повідомляємо, що відповідно до п. 528 підрозд. 10 розд. XX Перехідних положень Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |