X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 21.10.2021 р. № 3966/ІПК/99-00-04-01-03-06

Державна податкова служба України на звернення Представництва щодо справляння плати за землю (далі – Плата), керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі − Кодекс), повідомляє.

Представництво поінформувало, що планує отримати у користування (оренду) земельні ділянки комунальної власності, які належать до земель історико-культурного призначення (далі – Ділянки), та має намір з’ясувати на майбутнє щодо виникнення у нього обов’язку із справляння Плати за Ділянки та розміру ставки.

Кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків. Договірні відносини між сторонами договору, повязані з орендою землі, регулюються Земельним та Цивільним кодексами України, Законом України «Про оренду землі», а також договором.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об’єктом оподаткування – земельна ділянка, надана в оренду. Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, умовами якого встановлюється відсотковий розмір (ставка) орендної Плати (ст. 288 Кодексу).

Розмір орендної Плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території (п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Кодексу), не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п.п. 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 Кодексу) та може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у п.п. 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 Кодексу, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах (п.п. 288.5.3 п. 288.5 ст. 288 Кодексу).

Відповідно до вимог ст. 125 Земельного кодексу України та ст. 6 Закону України «Про оренду землі» право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації у встановленому законодавством порядку та виникає з моменту державної реєстрації цього права.

Таким чином, обов’язок з орендної Плати за Ділянки виникне у Представництва після укладання договорів оренди земельних ділянок із встановленням відсоткового розміру орендної Плати та державної реєстрації прав оренди.

Водночас використання земельних ділянок без належного оформлення прав є порушенням норм земельного законодавства, зокрема в частині невиконання принципу платного використання таких земельних ділянок.

Орган місцевого самоврядування, керуючись нормами ст. 377 Цивільного кодексу України, ст.ст. 120, 125, 126 та 206 Земельного кодексу України, може порушити питання про компенсацію завданої шкоди (ст.ст. 1166, 1167 Цивільного кодексу України) землекористувачами (юридичними та фізичними особами), які використовують земельні ділянки без належним чином оформлених документів на право користування земельними ділянками, у формі неотриманої орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності.

Оскільки до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить здійснення контролю за дотриманням земельного законодавства та справляння Плати (ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»), то Представництву доцільно звернутися до органу місцевого самоврядування за місцезнаходженням Ділянок щодо оформлення документів із землеустрою та набуття ним права оренди Ділянками.

Податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).