X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 22.10.2021 р. № 3981/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення
щодо визнання юридичних осіб пов’язанимипри сплаті процентів за кредитними договорами із Європейським банком реконструкції та розвитку (далі – ЄБРР) та Північно екологічної фінансової корпорації (далі – НЕФКО) та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) Кодексу, повідомляє.

Відповідно до наданої інформації,товариство отримало кредити від ЄБРР та НЕФКО, за які нараховує та сплачує проценти.

Виникли питання:

1. Чи підпадає ЄБРР та НЕФКО під визначення міжнародної фінансової організації, яка відповідно до міжнародних договорів України наділена привілеями та імунітетами?

2. Чи вважатиметься ЄБРР та НЕФКО пов’язаною особою в розумінні п.п. 14.1.159 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, якщо виконується умова 3,5 разового перевищення суми всіх кредитів над сумою власного капіталу?

3. Чи вважатимуться операції з ЄБРР та НЕФКО контрольованими у випадку якщо критерій 10 млн грн виконується для річного звітного періоду - 2020 року та не виконується за період з 01.01.2020 по 22.05.2020?

4. Чи підлягають операції з ЄБРР та НЕФКО декларуванню у Звіті про контрольовані операції?

Щодо питання 1

Угодою про заснування ЄБРР, до якої згідно з Указом Президента України від 14.07.1992 № 379 «Про членство України в Європейському банку реконструкції та розвитку»(далі – Угода) приєдналася Україна, визначено, що ЄБРР є міжнародною фінансовою установою, яка користується статусом, привілеями та імунітетом на території країни-члена для виконання своїх функцій.

Відповідно до ст. 44 Угоди для надання можливості Банку досягти своєї мети і виконати покладені на нього функції, на території кожної країни - члена Банку надаються статус, імунітети, привілеї і звільнення, передбачені главою VIIІ.

Статтею 49глави VIIІ Угоди встановлено, що настільки, наскільки це необхідно для досягнення мети і виконання функцій Банку, і з урахуванням положень цієї Угоди, усе майно та активи Банку вільні від будь-яких обмежень, регулювання, контролю і мораторіїв.

Крім того, ст.53 глави VIIІ Угоди, встановлено, що у рамках своєї офіційної діяльності ЄБРР, його активи, майно і доход звільняються від всіх прямих податків.

Згідно з Конвенцією про правовий статус, привілеї та імунітети міждержавних економічних організацій, діючих в певних галузях співробітництва, від 05.12.1980 року, ратифікованою Україною 29.06.1981, міжнародні організації, членами яких є держави, засновані відповідно до міжнародних угод з координації дій її членів по співпраці і кооперації в певних галузях економіки, науки і техніки, звільняються від прямих податків і інших обов’язкових платежів, що мають податковий характер, і зборів, як загальнодержавних, так і місцевих, за винятком платежів за комунальні та інші подібні види обслуговування (ст. I та ст. VII).

Тобто, ЄБРР є міжнародною фінансовою організацією, яка користується статусом, привілеями та імунітетом на території країни.

У преамбулі Рамкової угоди між Урядом України та Північною екологічною фінансовою корпорацією, ратифікованої Верховною Радою України 21.09.2010 (Закон України N 2533-VI), яка набула чинності 18.11.2010 (далі - Угода з НЕФКО) зазначено, що «НЕФКО є міжнародною фінансовою організацією, що утворена у 1990 році на підставі Угоди між Урядами Данії, Фінляндії, Ісландії, Норвегії і Швеції (далі - Північні країни) і діє відповідно до Угоди від 6 листопада 1998 року».

Абзацами другим та третім ст. 7 Угоди з НЕФКО встановлено, що фінансова та інвестиційна діяльність НЕФКО користується на території України режимом, який надається міжнародним фінансовим організаціям і є найбільш сприятливим для такої діяльності.

Зокрема, НЕФКО має вільний доступ до національного фінансового ринку України відповідно до законодавства України, а до його зобов’язань та цінних паперів застосовуються умови, зокрема стосовно правил утримання податків, ринкових правил, порядку ухвалення, принаймні не менш сприятливі, ніж ті, які надано іншим міжнародним фінансовим організаціям.

Таким чином, ЄБРР і НЕФКО є міжнародними фінансовими організаціями, які користуються статусом, привілеями та імунітетом на території країни – члена організації.

Щодо питання 2

Законом України від 16 січня 2020 року№ 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» внесені зміни, зокрема до абзацу одинадцятого п.п. «а»п.п. 14.1.159 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, які набрали чинності з 23.05.2021 року.

Згідно із зазначеними змінами пов’язаними особами визнаються юридичні особи, відносини між якими можуть впливати на умови або економічні результати їх діяльності чи діяльності осіб, яких вони представляють, з урахуванням таких критеріїв, зокрема:

сума всіх кредитів (позик), поворотної фінансової допомоги від однієї юридичної особи (крім банків та міжнародних фінансових організацій, які відповідно до міжнародних договорів України наділені привілеями та імунітетами, та суб’єктів господарювання, власником істотної участі у розмірі 75 і більше відсотків у яких є такі міжнародні фінансові організації) та/або кредитів (позик), поворотної фінансової допомоги від інших юридичних осіб, гарантованих однією юридичною особою (крім банків та міжнародних фінансових організацій, які відповідно до міжнародних договорів України наділені привілеями та імунітетами, та суб’єктів господарювання, власником істотної участі у розмірі 75 і більше відсотків у яких є такі міжнародні фінансові організації), стосовно іншої юридичної особи, перевищує суму власного капіталу більше ніж у 3,5 раза (для фінансових установ та компаній, що провадять виключно лізингову діяльність, - більше ніж у 10 разів). При цьому сума таких кредитів (позик), поворотної фінансової допомоги та власного капіталу визначається як середнє арифметичне значення (на початок та кінець звітного періоду). Положення цього абзацу не поширюються на суму кредитів (позик), залучених під державні гарантії (абзац одинадцятий п.п. «а»п.п. 14.1.159 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Оскільки, ЄБРР та НЕФКО є міжнародними фінансовими організаціями, які користуються статусом, привілеями та імунітетом на території країни – члена організації, то з 23.05.2020 норми абзацу одинадцятогоп.п. «а» п.п. 

14.1.159 п. 14.1 ст. 14 Кодексу на них не розповсюджуються.

Щодо питання 3 та 4

Підпунктом 39.2.1.6п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексувстановлено, що неконтрольовані операції - будь-які господарські операції, не передбачені підпунктами 39.2.1.1 і 39.2.1.5 підпункту 39.2.1 цього пункту, що здійснюються між непов’язаними особами.

При цьому, згідно з п.п. 39.2.1.7 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу господарські операції, передбачені підпунктами 39.2.1.1 (крім операцій, що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні) і 39.2.1.5 цього підпункту, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:

річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;

обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.

Оскільки на ЄБРР та НЕФКОне розповсюджується критерій пов’язаності, визначений абзацом одинадцятим п.п. «а»п.п. 14.1.159 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, то операції з такими установами не будуть вважатись контрольованими відповідно до п.п. «а»пп. 39.2.1.1 пп. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу.

Пунктом 52.2 ст. 52 Кодексу визначено, що індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.