Державна податкова служба України розглянула звернення представництва щодо складання та подання звітності та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Оскільки нерезидент – платник податку на прибуток підприємств повинен визначати оподатковуваний прибуток свого постійного представництва на підставі фінансової звітності, у платника виникають питання щодо:
подання фінансової звітності та її форм до контролюючих органів;
процедури отримання КЕП для посадових осіб нерезидента;
подання нерезидентом податкової декларації з податку на прибуток підприємств в паперовому вигляді;
отримання нерезидентом окремого електронного кабінету;
перенесення залишків переплати податку на прибуток підприємств.
Щодо подання нерезидентом фінансової звітностіта її форм до контролюючих органів
Положеннями п. 46.2 ст. 46 Кодексу передбачено обов’язок подання платником податку на прибуток підприємств разом з відповідною податковою декларацією квартальної або річної фінансової звітності у порядку, передбаченому для подання податкової декларації з урахуванням вимог ст. 137 Кодексу.
Фінансова звітність або звіт про фінансовий стан (баланс) та звіт про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіт про фінансові результати) є додатком до податкової декларації з податку на прибуток підприємств та її невід’ємною частиною.
Відповідно до п.п. 133.2.2 п. 133.2 ст. 133 Кодексу нерезиденти, які здійснюють господарську діяльність на території України через постійне представництво та/або отримують доходи із джерелом походження з України, та інші нерезиденти, на яких покладено обов’язок сплачувати податок у порядку, встановленому розділом III «Податок на прибуток підприємств» Кодексу, є платниками податку на прибуток.
Пунктом 60 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу встановлено, що нерезиденти (іноземні компанії, організації), які здійснюють господарську діяльність на території України та/або які належно акредитували (зареєстрували, легалізували) на території України відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, і станом на 01.01.2021 не перебувають на обліку в контролюючих органах, зобов’язані протягом трьох місяців подати до контролюючих органів документи для взяття їх на облік у порядку, встановленому
п. 64.5 ст. 64 Кодексу.
Постійні представництва нерезидентів, які були зареєстровані платниками податків (у тому числі податку на прибуток підприємств) у періодах до 01.01.2021, залишаються платниками таких податків відповідно до вимог Кодексу до реєстрації як платники податків (у тому числі податку на прибуток підприємств) відповідних нерезидентів.
Отже, після взяття на облік нерезидента платником податку на прибуток підприємств обов’язок визначати податкові зобов’язання, подавати податкову (фінансову) звітність з податку на прибуток підприємств, утримувати податок з доходів із джерелом їх походження з України покладається на такого нерезидента.
Враховуючи, що нерезидент – платник податку на прибуток підприємств визначатиме оподатковуваний прибуток свого постійного представництва окремо, то і фінансова звітність має відображати результати діяльності нерезидента через таке постійне представництво за відповідний звітний (податковий) період.При цьому, у разі якщо постійне представництво має місце обліку інше ніж нерезидент, то подання фінансової звітності здійснюється нерезидентом за місцем облікутакого постійного представництва.
При визначенні обов’язку подання нерезидентами –платниками податкуна прибуток підприємств форм фінансової звітності до контролюючого органу в електронній формі слід застосовувати критерії, визначені частиною другою ст. 2 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996).
Зокрема, малими є підприємства, які не відповідають критеріям для мікропідприємств та показники яких на дату складання річної фінансової звітності за рік, що передує звітному, відповідають щонайменше двом із таких критеріїв: балансова вартість активів – до 4 мільйонів євро; чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) – до 8 мільйонів євро; середня кількість працівників – до 50 осіб.
Загальні вимоги до фінансової звітності визначені Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 07.02.2013 № 73 (далі – НП(С)БО).
Пунктами 1 та 2 розділу II НП(С)БО встановлено, що фінансова звітність складається з: балансу (звіту про фінансовий стан), звіту про фінансові результати (звіту про сукупний дохід), звіту про рух грошових коштів, звіту про власний капітал і приміток до фінансової звітності.
Для мікропідприємств, малих підприємств, які визнані такими відповідно до Закону № 996, непідприємницьких товариств, представництв іноземних суб’єктів господарської діяльності та підприємств, які ведуть спрощений бухгалтерський облік доходів та витрат відповідно до податкового законодавства, встановлюється скорочена за показниками фінансова звітність у складі балансу і звіту про фінансові результати, форма і порядок складання яких визначаються Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 25 «Спрощена фінансова звітність», затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 25.02.2000
№ 39.
Щодо процедури отримання КЕП для посадової особи нерезидента
Згідно з Регламентом Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг Інформаційно-довідкового департаменту ДПС (зі змінами)кваліфікований надавач електронних довірчих послуг ІДД ДПСнадає електронні довірчі послуги (далі – ЕДП) юридичним особам – нерезидентам, які перебувають на обліку у контролюючому органі.
Для отримання ЕДП у Надавача юридичній особі – нерезиденту необхідно надати наступні документи:
заповнена та підписана Реєстраційна картка для юридичної особи встановленого зразка, у двох примірниках;
додаток до Реєстраційної картки (в разі одночасного отримання ЕДП для більш ніж однієї особи), у двох примірниках;
витяг з відповідного реєстру, виданого в країні реєстрації іноземної компанії, організації або оригінал установчого документа такої юридичної особи або копія такого документа, який нотаріально засвідчений відповідно до законодавства. Установчі документи та витяги, складені іноземною мовою подаються з відміткою консульської служби про легалізацію або з проставленим апостилем, якщо інше не передбачено міжнародним договором разом із нотаріально засвідченим перекладом на українську мову (надаються виключно для ознайомлення);
засвідчені копії** документів, що підтверджують належність заявника (окрім керівника) до юридичної особи – нерезидента та його повноваження (наказ/витяг з наказу про призначення на посаду, або трудовий договір (за необхідності із нотаріально засвідченим перекладом на українську мову);
оригінал та засвідчена копія* довідки за формою № 34-ОПП про взяття на облік платника податків, відомості щодо якого не підлягають включенню в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
оригінал та засвідчена копія* дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства або службової картки (за наявності таких осіб);
оригінал та засвідчена копія* паспорта громадянина України (копії 1-2 сторінок (3-6 за наявності відміток), або копія з обох сторін безконтактного електронного носія (у випадку наявності паспорта громадянина України виготовленого у формі ID-картки), або паспорта громадянина України для виїзду за кордон з відміткою про постійне місце проживання в іноземній державі. За наявності відображення паспорта громадянина України/ паспорта громадянина України для виїзду за кордон в застосунку «Дія», версії не нижче 2.0, копія одного з документів надається за допомогою функції «Шерінг» застосунку «Дія»;
оригінал та засвідчена копія* паспортного документа іноземця із нотаріально засвідченим перекладом на українську мову або інший документ, що посвідчує особу іноземця або особу без громадянства відповідно до Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» (для фізичних осіб – іноземців або осіб без громадянства);
унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності);
оригінал та засвідчена копія* документа про зміну прізвища заявника, виданого відповідним державним органом (якщо в поданих документах є невідповідність прізвища);
засвідчена копія* реєстраційного номеру облікової картки платника податків (ідентифікаційного номера). За наявності у паспорті громадянина України реєстраційного номера облікової картки платника податків, замість копії картки платника податків, може бути подана копія сторінки паспорта громадянина України з відповідною відміткою. Якщо через релігійні переконання фізична особа відмовилась від реєстраційного номеру облікової картки платника податків, додатково подається копія сторінки паспорту з відміткою про таку відмову. За наявності відображення паспорта громадянина України/ паспорта громадянина України для виїзду за кордон в застосунку «Дія», версії не нижче 2.0, копія облікової картки платника податків надається за допомогою функції «Шерінг» застосунку «Дія».
*- відмітка про засвідчення копії документа складається зі слів «Згідно з оригіналом», особистого підпису, ініціалів та прізвища, дати засвідчення копії.
**- відмітка про засвідчення копії документа складається зі слів «Згідно з оригіналом», назви посади співробітника відповідального за виготовлення, засвідчення та видавання копій, його особистого підпису, ініціалів та прізвища, дати засвідчення та скріплюється відбитком печатки (за наявності).
Після того, як платник заповнив реєстраційні заяви, зібрав необхідні документи для реєстрації та отримання ЕДП, необхідно звернутись до будь-якого відокремленого пункту реєстрації (далі – ВПР) Надавача за вказаною адресою на офіційному інформаційному ресурсі acskidd.gov.ua (далі – Сайт), здійснивши попередній запис до обраного ВПР Надавача за допомогою засобів телефонного зв’язку починаючи з 8 год. 15 хв. (режим роботи ВПР та засоби зв’язку опубліковані на Сайті у розділі «Контакти». Звертаємо Вашу увагу на те, що попередній запис здійснюється протягом дня на наступний робочий день (рекомендований час попереднього запису з 8 год. 15 хв. до 9 год. 00 хв.).
Відповідно до частини першої ст. 12 Закону України від 05 жовтня 2017 року
№ 2155-ХІІІ «Про електронні довірчі послуги» (далі – Закон № 2155) користувачі ЕДП мають право, зокрема, на вільний вибір надавача ЕДП, перелік кваліфікованих надавачів ЕДП розміщено у розділі «Довірчі послуги», «Реєстр надавачів» інформаційного ресурсу Центрального засвідчувального органу Міністерства цифрової трансформації України (https://czo.gov.ua).
Щодо подання нерезидентом податкової декларації з податку на прибуток підприємств в паперовому вигляді
Згідно з п. 49.3 ст. 49 Кодексу податкова декларація подається за вибором платника податків, якщо інше не передбачено Кодексом, в один із таких способів:
а) особисто платником податків або уповноваженою на це особою;
б) надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
в) засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.
Водночас, у разі якщо платник податку належать до великих та середніх підприємств, податкові декларації подають контролюючому органу в електронній формі з дотриманням вимог Закону України від 22 травня 2003 року № 851-IV«Про електронні документи та електронний документообіг» (далі – Закон № 851) та
Закону № 2155 (п. 49.4 ст. 49 Кодексу).
Щодо отримання нерезидентом окремого електронного кабінету платника податку на прибуток підприємств
Відповідно до п. 421.5 ст. 421 Кодексу платник податків стає користувачем електронного кабінету та набуває право подавати звітність в електронній формі і вести листування засобами електронного зв’язку в електронній формі після проходження в електронному кабінеті електронної ідентифікації онлайн з використанням кваліфікованого електронного підпису з дотриманням вимог законів України №№ 851, 2155 або тих сервісів ідентифікації, використання яких дозволяється методологом електронного кабінету.
Порядок функціонування інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний кабінет» визначається наказом Міністерства фінансів України
від 14.07.2017 № 637 «Про затвердження Порядку функціонування Електронного кабінету», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 01.08.2017 за № 942/30810 (зі змінами).
Доступ до приватної частини Електронного кабінету надається після проходження користувачем електронної ідентифікації онлайн з використанням кваліфікованого електронного підпису будь-якого акредитованого центру сертифікації ключів – кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, через Інтегровану систему електронної ідентифікації – id.gov.ua (MobileID та BankID) або з використанням мобільного застосунку «ДІЯ» наступним категоріям користувачів:
посадові особи, які за даними ЄДР є керівниками підприємств, установ, організацій;
засновники та посадові особи, які за даними ЄДР мають право підпису від імені підприємств, установ, організацій;
головні бухгалтери (бухгалтери), які за даними ДПС мають право підпису від імені підприємств, установ, організацій;
посадові особи підприємств, установ, організацій, яким надано право підпису окремих категорій документів (податкових накладних тощо).
Керівник платника податків визначає, змінює перелік уповноважених осіб платника податків, які наділяються правом підписання, подання, отримання ними документів та інформації через електронний кабінет від імені платника податків, та визначає їхні повноваження (п. 42.6 ст. 42 Кодексу).
Крім того, повідомляємо що приватна частина Електронного кабінету (особистий кабінет) є індивідуальною персоніфікованою вебсторінкою користувача, яка забезпечує надання платнику податків послуг, перелік яких визначено п. 42 1.2
ст. 42 1 Кодексу.
Ведення окремого електронного кабінету платника податку на прибуток нерезидента чинними нормативно-правовими актами не передбачено.
Щодо перенесення надміру сплачених грошових зобов’язань
Починаючи з 01.01.2021 платниками податку на прибуток підприємств визнаються нерезиденти, які здійснюють господарську діяльність на території України через постійне представництво та/або отримують доходи із джерелом походження з України, та інші нерезиденти, на яких покладено обов’язок сплачувати податок.
Після взяття на облік іноземної компанії (організації) як платника податку на прибуток підприємств, її постійне представництво знімається зобліку.
При цьому, Кодексом не передбачено перенесення надміру сплачених грошових зобов’язань до інтегрованої картки нерезидента з інтегрованої картки її представництва.
Водночас представництво має право на повернення з бюджету його помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань (у тому числі з податку на прибуток підприємств) у порядку, встановленому ст. 43 Кодексу.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |