X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 15.11.2021 р. № 4350/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення (далі – КП) щодо питань, пов’язаних з оподаткуванням податком на прибуток та ПДВ по операціях з дебіторською заборгованістю та безоплатною передачею приміщення на баланс міської ради або іншого комунального підприємства та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, рішенням сесії міської ради «Про припинення діяльності шляхом ліквідації комунального підприємства «» було розпочато процедуру ліквідації комунального підприємства.

У КП на балансі рахується довгострокова дебіторська заборгованість, яка виникла у періоді з 28.04.2009 по 28.11.2012, жодних позовів про її сплату не було, а також рахується дебіторська заборгованість за авансами, які виникли ще в 2011 році, термін позовної давності по яких минув.

На підприємстві в рядку 1103 балансу відображена готова продукція, яка була вироблена за період з 1990 року по 2014 рік, більшість з якої зважаючи на індивідуальність виготовлення під конкретного замовника втратила свою цінність.

КП є балансоутримувачем основного засобу: будівлі, яка рахується на підприємстві з певною балансовою вартістю. Дана будівля зводилась за рахунок коштів підприємства у 1970 році. Право власності оформлено на міську раду вже після 1991 року. При прийнятті рішення сесії міської ради про передачу приміщення їй назад у власність, як безоплатну передачу на інше комунальне підприємство.

        На підприємстві рахуються основні засоби, які були безоплатно передані на баланс КП від власника – міської ради відповідно до рішення сесії та товарно-матеріальні цінності, які закуплялися ще з 1957 року.

У платника виникли наступні питання:

  1. Хто повинен приймати рішення про списання довгострокової дебіторської заборгованості: виконавчий комітет, сесія чи ліквідаційна комісія та який порядок такого списання, чи виникають податкові зобов’язання ?
  2. Хто повинен приймати рішення про списання дебіторської заборгованості: виконавчий комітет, сесія чи ліквідаційна комісія та який порядок такого списання, чи виникають податкові зобов’язання ?
  3. Хто повинен приймати рішення про списання готової продукції: виконавчий комітет, сесія чи ліквідаційна комісія та який порядок такого списання, чи виникають податкові зобов’язання ?
  4. Чи виникають податкові зобов’язання з ПДВ? Якщо виникають, то які саме і відповідно до яких законодавчих актів ?
  5. В разі повернення основних засобів КП на баланс міської ради, або безоплатній передачі, чи виникають податкові зобов’язання з ПДВ ? Якщо виникають, то які саме і відповідно до яких законодавчих актів ?
  6. В разі безоплатної передачі КП іншому комунальному підприємству або власнику підприємства – міській раді основних засобів та товарно-матеріальних цінностей чи виникатимуть податкові зобов’язання з ПДВ ? Якщо так, то з якого обладнання, купленого після якого року ? Також, якщо так, то податкові зобов’язання рахувати від якої вартості: первісної, залишкової чи оціненої незалежним оцінювачем ?

До питань 1, 2, 3

Відповідно до п.п. 14.1.1721 п. 14.1 ст. 14 Кодексу індивідуальна податкова консультація – роз'яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій;

Контролюючі органи надають індивідуальні податкові консультації, інформаційно-довідкові послуги з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи (п.п. 191.1.28
п. 191.1 ст. 19 Кодексу).

Питання, що стосуються прийняття рішень щодо списання активів при ліквідації комунального підприємства не належить до компетенції ДПС.

При цьому повідомляємо, що згідно з п. 44.1 ст. 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Для обрахунку об'єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (п. 44.2 ст. 44 Кодексу).

Одночасно повідомляємо, що регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).

Водночас повідомляємо, що ознаки безнадійної заборгованості для цілей застосування положень Кодексу визначено п.п. 14.1.11 п. 14.1 ст. 14 Кодексу.

У разі відповідності заборгованості одній з ознак, наведених у п.п. 14.1.11
п. 14.1 ст. 14 Кодексу, зокрема, заборгованість за зобов'язаннями, щодо яких минув строк позовної давності, така заборгованість визнаватиметься безнадійною
(п.п. «а» п.п. 14.1.11 п. 14.1 ст. 14 Кодексу.

При цьому операції, за якими виникла така заборгованість повинні бути підтверджені первинними документами.

Щодо оподаткування ПДВ операції зі списання дебіторської заборгованості, безоплатної передачі основних засобів і товарно-матеріальних цінностей.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Згідно з п.п. «а» і «б» п. 185.1 ст. 185 Кодексу об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 Кодексу розташоване на митній території України, у тому числі операції з безоплатної передачі.

Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (п.п. 14.1.191 п. 14.1 ст. 14 Кодексу). При цьому продаж (реалізація) товарів – це будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів (п.п. 14.1.202 п. 14.1
ст. 14 Кодексу).

Відповідно до п.п. 14.1.13 п. 14.1 ст. 14 Кодексу під безоплатно наданими товарами розуміються товари, що надаються згідно з договорами дарування, іншими договорами, за якими не передбачається грошова або інша компенсація вартості таких товарів чи їх повернення, або без укладення таких договорів.

Пунктом 188.1 ст. 188 Кодексу визначено, що базою оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), за винятком:

товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню;

газу, який постачається для потреб населення;

електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії.

До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.

Правила формування податкових зобов’язань і податкового кредиту з ПДВ та складання податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних і їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) встановлено статтями 187, 198 і 201 Кодексу.

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 Кодексу датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно з пунктами 201.1, 201.7 та 201.10 ст. 201 Кодексу при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлені Кодексом терміни.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Пунктом 198.5 ст. 198 Кодексу визначено, що платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ст. 189 Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН в терміни, встановлені Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з ПДВ (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до
01 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в неоподатковуваних ПДВ операціях або в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених п. 189.9 ст. 189 Кодексу).

Згідно з п.п. 197.1.16 п. 197.1 ст. 197 Кодексу звільняються від оподаткування ПДВ операції з безоплатної передачі в державну власність чи комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст або у їх спільну власність об'єктів усіх форм власності, які перебувають на балансі одного платника податку і передаються на баланс іншого платника податку, якщо такі операції проводяться за рішенням Кабінету Міністрів України, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень.

Норми п.п. 197.1.16 п. 197.1 ст. 197 Кодексу поширюються також на операції з безоплатної передачі об'єктів з балансу юридичної особи будь-якої форми власності на баланс іншої юридичної особи, яка перебуває в державній або комунальній власності, що проводяться за рішенням органу державної влади України або органу місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень, та за рішенням юридичних осіб, у разі передачі основних засобів інфраструктури залізничного транспорту, незалежно від того, чи є суб'єкти операції платниками податку.

При цьому звільнення від оподаткування ПДВ, передбачене п. 197.1 ст. 197 Кодексу, не поширюється на операції з підакцизними товарами, зазначеними в розділі VI Кодексу (п. 197.5 ст. 197 Кодексу).

Отже, застосування зазначеного режиму звільнення від оподаткування ПДВ можливе за умови одночасного виконання таких вимог:

передача повинна здійснюватися на безоплатній основі;

операція повинна здійснюватися між двома платниками ПДВ або між двома юридичними особами;

передача повинна відбуватися виключно у державну чи комунальну власність;

операція повинна здійснюватися на підставі прийнятого відповідного рішення Уряду, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.

У разі недотримання таких вимог операція з передачі таких об’єктів  оподатковуватиметься ПДВ у загальновстановленому порядку.

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм Кодексу, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, повідомляємо, що наявної у зверненні інформації недостатньо для надання відповіді на питання 1 (у частині оподаткування ПДВ), а тому, у разі необхідності, КП має право повторно звернутися до контролюючого органу із відповідним зверненням, яке міститиме детальний опис (у тому числі інформацію щодо операції за якою виникала дебіторська заборгованість) та відповідні матеріали (у тому числі копії документів) щодо розглянутої ситуації.

Якщо КП здійснило перерахування попередньої оплати (авансу) за товари/послуги постачальнику товарів/послуг та сформувало податковий кредит на підставі зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної, складеної платником ПДВ - постачальником товарів/послуг на дату отримання вказаної вище попередньої оплати (авансу), але у межах строків позовної давності такі товари/послуги так і не були поставлені, то у податковому періоді, в якому відбувається списання дебіторської заборгованості, КП необхідно відкоригувати суму податкового кредиту у бік зменшення. При цьому у розглянутому випадку зменшення податкового кредиту здійснюватиметься на підставі бухгалтерської довідки.

У разі списання самостійно виготовленої готової продукції, яка втратила свою цінність і не може бути використана у господарській діяльності, КП зобов'язане нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ згідно з п. 198.5 ст. 198 Кодексу виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ст. 189 Кодексу, а саме виходячи з вартості товарів/послуг, придбаних з ПДВ (для товарів/послуг, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту) і використаних для виробництва такої готової продукції.

При цьому, у випадку, якщо особливості обліку та/або специфіка діяльності не дає можливості визначити таку вартість, донарахування податкових зобов'язань згідно з п. 198.5 ст. 198 Кодексу відбувається виходячи із звичайної ціни самостійно виготовленої готової продукції, у зв'язку із списанням якої здійснюється таке донарахування.

До питань 4 – 6

Операція КП з передачі, у тому числі на безоплатній основі, основних засобів, товарно-матеріальних цінностей буде об’єктом оподаткування ПДВ і оподатковуватиметься ПДВ у загальновстановленому порядку з нарахуванням податкових зобов’язань з ПДВ за ставкою 20 відсотків. База оподаткування ПДВ за такою операцією визначатиметься згідно з п. 188.1 ст. 188 Кодексу.

При цьому, за умови дотримання вимог, визначених п.п. 197.1.16 п. 197.1 ст. 197 Кодексу, операція КП з безоплатної передачі основних засобів, товарно-матеріальних цінностей іншій юридичній особі комунальної сфери власності на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування, підлягатиме звільненню від оподаткування ПДВ згідно з вказаним вище підпунктом Кодексу.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.