Державна податкова служба України розглянула звернення щодоправомірності оформлення (складання) міжнародної автодорожньої товарно-транспортної накладної типової форми CMR, та керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Як зазначено у зверненні Товариство імпортує товар, перевезення якого оформлено відповідно до міжнародних нормативних актів, зокрема міжнародної товарно-транспортної накладної типової форми CMR. При цьому, одержувачмає право надавати вказівки перевізнику переадресовувати частину вантажу новому одержувачу – Товариству. Зазначене здійснюється без оформлення будь-яких інших перевізних документів, зокрема ТТН. Оскільки на підтвердження транспортування товару CMR складається у трьох примірниках – для перевізника, відправника та першого одержувача, то у своєму екземплярі CMR першим одержувачем здійснено відмітку про нового одержувача (Товариство).
У зв’язку з чим, у Товариства виникли питання:
1. Чи буде вважатися отримана Товариством копія CMR, в якій вписано Товариство якновий одержувач, належно оформленим документом, що підтверджує факт постачання йому товару?
2. Чи можна вважати таку копію CMR документом, що підтверджує факт постачання Товариству товару?
Щодо питань 1, 2.
Загальні основи організації міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом викладено в Законі України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III, зі змінами (далі – Закон № 2344-III).
Статтею 53 Закону № 2344-III визначено перелік документів, які повинні мати перевізники при виконанні міжнародних перевезень вантажів.
Відповідно до ст. 1 Закону № 2344 товарно-транспортна накладна – єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов'язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.
Міжнародна автодорожня товарно-транспортна накладна типової форми CMR застосовується у міжнародних перевезеннях відповідно до Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів,яка затверджена Протоколом від 19.05.1956, зі змінами (далі ‒ Конвенція КДПВ).
Згідно зі ст. 6 Конвенції КДПВ вантажна накладна повинна містити такі реквізити: дату та місце її складання, ім'я та адресу відправника й перевізника, місце й дату прийняття вантажу до перевезення та місце його доставки, ім'я й адресу одержувача, кількість транспортних місць, найменування вантажу, платежі, пов'язані з перевезенням, відмітку одержувача про одержання вантажу тощо.Також в CMR може бути наведено будь-яку іншу інформацію, яку сторони вважають необхідної. CMR в обов'язковому порядку надається митним органам при здійсненні ними митного контролю та митного оформлення транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України.
Відповідно до вимог ст. 12 Конвенції КДПВ одержувач має право розпоряджатись вантажем з моменту складання вантажної накладної, якщо у вантажній накладній відправником зроблена відповідна позначка, а також надавати вказівки перевізнику, за умови зокрема, що нові інструкції перевізнику не призводять до розбивки вантажу (абзац с) п. 5 ст. 12 Конвенції КДПВ).
Відповідно до п. 1 Положення про Міністерство інфраструктури України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.06.2015 № 460, Міністерство інфраструктури України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері автомобільного транспорту.
Водночас повідомляємо, що згідно з п. 44.1 ст. 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Товарно-транспортні накладні відносяться до первинних документів.
Питання, порушені у зверненні товариства, стосуються порядку застосування первинних документів, та регулюються Законом України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996). Також слід зазначити, що відповідно до частини другої ст. 3 Закону № 996 бухгалтерський облік є обов’язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.
Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи – документи, які містять відомості про господарську операцію (статті 1 та 9 Закону № 996). Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Також слід зазначити, що порядок створення, прийняття і відображення у бухгалтерському обліку первинних документів підприємствами визначено Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за № 168/704, із змінами (далі – Положення № 88).
Так, згідно з п. 1.2 Положення № 88 господарські операції відображаються у бухгалтерському обліку методом їх суцільного і безперервного документування. Записи в облікових регістрах провадяться на підставі первинних документів, створених відповідно до вимог Положення № 88. При цьому, підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування обробки інформації на основі первинних документів можуть складатися зведені документи (п. 2.2 Положення № 88).
При цьому зазначаємо, що регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону № 996).
Отже, з питань оформлення (складання)товарно-транспортної накладної, у тому числі з внесення додаткових відміток до міжнародної автодорожньої товарно-транспортної накладної типової форми CMR,доцільно звернутися до Міністерства інфраструктури України та Міністерства фінансів України.
Відповідно п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |