Державна податкова служба України розглянула звернення щодо питання порядку направлення повідомлення про укладення контракту на здійснення контрольованих операцій з сировинними товарами та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Відповідно до наданої інформації, платник здійснює зовнішньоекономічні операції з нерезидентами, в тому числі країни яких знаходяться в юрисдикціях, включених до переліку Постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 № 1045 «Про затвердження переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим п.п. 39.2.1.2 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПКУ», а також організаційно-правові форми яких включені до переліку Постанови Кабінету Міністрів України від 04.07.2017 № 480. У 2020 році товариство уклало низку форвардних договорів на поставку олії рафінованої та нерафінованоїз датою поставки у 2021 році.
У заявника виникли питання:
1.Чи є можливим для товариства подати повідомлення про укладання форвардного контракту для контрактів, укладених у 2020 році з датою поставки у 2021 році, у зв’язку з тим, що у 2020 році повідомлення для олії соняшникової не передбачалось?
2.Якщо подане повідомлення про укладання форвардного контракту для контрактів, укладених у 2020 році з датою поставки у 2021 році протягом 2021 року із порушенням строків, визначених п.п. 39.3.3.3 та 39.3.3.5 п.п. 39.3.3 п. 39.3 ст. 39 ПКУ, не матиме юридичної сили, яким іншим чином товариство може обгрунтувати використання методу «порівняльної неконтрольованої ціни» з аналізом цін в межах дати укладення відповідних форвардних договорів у 2020 році з датами поставки товару у 2021 році?
Щодо питання 1
Відповідно до абзаців першого та другого п.п. 39.3.3.4 п.п. 39.3.3 п. 39.3 ст. 39 ПКУ для контрольованих операцій з сировинними товарами встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки» здійснюється за методом порівняльної неконтрольованої ціни.
Для цілей п.п. 39.3.3.4 п.п. 39.3.3 п. 39.3 ст. 39 ПКУ під сировинними товарами розуміються товари, для яких непов’язані особи у якості орієнтира (еталона) для встановлення ціни неконтрольованих операцій використовують котирувальні ціни. Перелік сировинних товарів визначається Кабінетом Міністрів України.
Перелік сировинних товарів затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1221 (далі – Перелік № 1221), яка набула чинності з 01 січня 2021 року.
Згідно з п.п. 39.3.3.5 п.п. 39.3.3 п. 39.3 ст. 39 ПКУ платник податків, що здійснює контрольовані операції із сировинними товарами, повідомляє центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, про укладення відповідного договору (контракту) за формою та в порядку, передбаченими п.п. 39.3.3.3 п.п. 39.3.3 п. 39.3 ст. 39 ПКУ.
Направлення платником такого повідомлення є підтвердженням того, що узгодження суттєвих умов договору (контракту), зокрема характеристик та ціни товарів, обсягу, умов постачання, оплати та відповідальності, здійснювалося сторонами контрольованої операції на момент укладення такої угоди.
Якщо інформація, зазначена у повідомленні, узгоджується із фактичною поведінкою сторін або з іншими фактами контрольованої операції, порівняння ціни контрольованої операції з котирувальними цінами проводиться на найближчу дату до дати ціноутворення, узгодженої сторонами контрольованої операції.
Форма Повідомлення про укладання форвардного, ф’ючерсного контракту або контракту на здійснення операцій з сировинними товарами (далі – Повідомлення) та Порядок подання Повідомлення затверджені наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2020 № 840 «Про затвердження форми та Порядку подання Повідомлення про укладання форвардного, ф’ючерсного контракту або контракту на здійснення операцій з сировинними товарами» (далі – Порядок № 840).
Пунктом 3 Порядку № 840 визначено, що платник податків повідомляє центральний орган виконавчої влади, що реалізує податкову та митну політику, про здійснення контрольованої операції на підставі форвардного, ф’ючерсного контракту або контракту на здійснення операцій з сировинними товарами шляхом надання Повідомлення протягом 10 робочих днів з дня укладення відповідного контракту.
При здійсненні контрольованих операцій із сировинними товарами, направлення платником такого Повідомлення є підтвердженням того, що узгодження суттєвих умов договору (контракту), зокрема характеристик та ціни товарів, обсягу, умов постачання, оплати та відповідальності, здійснювалося сторонами контрольованої операції на момент укладення такої угоди (п. 4 Порядку № 840).
Згідно з підпуктами 6 – 8 Порядку № 840 Повідомлення направляється засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» зі змінами та доповненнями та від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги» зі змінами та доповненнями.
У разі укладання декількох форвардних, ф’ючерсних контрактів або контрактів на здійснення операцій з сировинними товарами платники податків подають Повідомлення щодо кожного контракту окремо.
Прийняття (реєстрація) Повідомлення центральним органом виконавчої влади, що реалізує податкову та митну політику, здійснюється відповідно до Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557 зі змінами та доповненнями.
Електронну форму Повідомлення оприлюднено на офіційному вебпорталі ДПС в рубриці Електронна звітність/Платникам податків про електронну звітність/Інформаційно-аналітичне забезпечення/Реєстр форм електронних документів.
Таким чином, платник податку повідомляє центральний орган виконавчої влади, що реалізує податкову та митну політику, про здійснення контрольованої операції на підставі форвардного, ф'ючерсного контракту або контракту на здійснення операцій з сировинними товарами шляхом надання Повідомлення протягом 10 робочих днів з дня укладення відповідного контракту.
При цьому зазначаємо, що необхідною складовою для виконання вимоги щодо направлення платником податку повідомлення про укладення договору (контракту) на здійснення операцій із сировинними товарами, які підпадають під визначення контрольованих, є затверджений Кабінетом Міністрів України Перелік № 1221.
Враховуючи те, що Перелік № 1221 набув чинності з 01.01.2021, платник податку повідомляє про укладення відповідного договору (контракту) на здійснення операцій з сировинними товарами, які підпадають під визначення контрольованих, починаючи з 01 січня 2021 року.
З вказаного питання надано роз’яснення в Узагальнюючій податковій консультації щодо застосування окремих положень статті 39 Податкового кодексу України, у тому числі під час коригування фінансового результату до оподаткування на підставі підпунктів 140.5.4, 140.5.51 та 140.5.6 пункту 140.5 статті 140 цього Кодексу, затвердженій наказом Міністерства фінансів України від 14.05.2021 № 266.
Таким чином, для операцій з сировинними товарами, які на момент заключення форвардного контракту (в 2020 році) не були включені до переліку сировинних товарів, якийзатверджується Кабінетом Міністрів України, не зважаючи на те, що поставка буде відбуватися у 2021 році, Повідомлення не подається.
Щодо питання 2
Відповідно до п.п. 39.1.4 п. 39.1 ст. 39 ПКУ встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» проводиться за методами, визначеними пунктом 39.3 цієї статті.
Підпунктом 39.3.3.4 п.п. 39.3.3 п. 39.3 ст. 39 ПКУ встановлено, що для контрольованих операцій з сировинними товарами встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки» здійснюється за методом порівняльної неконтрольованої ціни.
Для цілей п.п. 39.3.3.4 п.п. 39.3.3 п. 39.3 ст. 39 ПКУ перелік сировинних товарів визначається Кабінетом Міністрів України.
Оскільки,у 2020 році олія не була включена до цього переліку, то такі операції не будуть розглядатись як операції із сировинними товарами.
Підпунктом 39.3.2.1п.п. 39.3.2 п. 39.3 ст. 39 ПКУ встановлено, що відповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» визначається за допомогою застосування методу трансфертного ціноутворення, який є найбільш доцільним до фактів та обставин здійснення контрольованої операції, крім випадків, коли цим Кодексом визначені вимоги щодо обов’язковості застосування конкретного методу встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки» для контрольованих операцій певного виду.
Отже, платник податку, що здійснює контрольовані операції, для підтвердженнясуми доходів та витрат за цінами, визначеними за принципом «витягнутої руки» відповідно до процедури, встановленої ст. 39 Кодексу, може використати будь-який метод, визначений п. 39.3 ст. 39 Кодексу.
Відповідно п. 52.2 ст. 52 ПКУ податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |