Державна податкова служба України, керуючись ст.52 Податкового кодексу України (далі ‒ Кодекс)розглянула Ваше звернення …щодо практичного застосування норм чинного законодавстваі в межах компетенції повідомляє.
У зверненні зазначено, що громадянин Німеччини, який є працівником Організації з безпеки та співробітництва в Європі (далі – ОБСЄ) у складі Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ в Україні, має дипломатичну картку і отримує від ОБСЄ грошові виплати (на проживання і харчування, надбавку за роботу в небезпечних умовах).
У зв’язку з зазначеним виникло питання щодо оподаткування податком на доходи фізичних осіб зазначених грошових виплат та стосовно застосування відповідних міжнародних договорів.
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом ІV Кодексу, відповідно до п. 162.1 ст. 162 якого платником податку на доходи фізичних осіб є, зокрема, фізична особа – нерезидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.
Згідно з п.п. 163.2.1 п. 163.2 ст. 163 Кодексу об’єктом оподаткування нерезидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід з джерела його походження в Україні.
Доходи, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу встановлено п. 164.2 ст. 164 Кодексу.
Згідно з п. 167.1 ст. 167 Кодексу ставка податку становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пунктах 167.2 - 167.5 цієї статті).
Водночас ст. 165 Кодексу встановленовичерпнийперелікдоходів, які не включаються до загальногомісячного (річного) оподатковуваного доходу платникаподатку.
Разом з тим відповідно до п. 3.2 ст. 3 Кодексу якщоміжнародним договором, згода на обов’язковістьякогонадана Верховною Радою України, встановленоінші правила, ніжті, щопередбаченіцим Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
Положення Угоди між Україною і Федеративною Республікою Німеччина про уникнення подвійного оподаткування стосовно податків на доход і майно (далі – Угода), яка ратифікована Верховною Радою України 22.11.1995 і є чинною в українсько-німецьких податкових відносинах з 04.10.1996, застосовуються «до осіб, які є резидентами однієї або обох Договірних Держав» (ст. 1 Угоди) і поширюються на існуючі податки, одним з яких, зокрема в Україні, є «прибутковий податок з громадян» (ст. 2 Угоди).
У розумінні Угоди термін«особа» означає будь-яку фізичну особу і компанію (п. 1 ст. 3 Угоди). Критерії для визначення резиденції осіб, на яких поширюються положення Угоди, встановлені ст. 4 (Резиденція) Угоди.
Відповідними статтями Угоди встановлені правила оподаткування певних видів доходів, отриманих особами, які підпадають під дію Угоди і є податковими резидентами України чи Федеративної Республікї Німеччина, відповідно до основної мети цієї Угоди – уникнення подвійного оподаткування одного і того ж доходу в руках однієї й тієї ж особи більше, ніж однією договірною державою.
При цьому, ст. 27 (Дипломатичні та консульські привілеї) Угоди передбачено таке:
1. Ніщо в цій Угоді не зачіпає податкових привілеїв, наданих членам дипломатичних місій, консульських постів або міжнародних організацій за загальними нормами міжнародного права або на підставі положень спеціальних угод.
2. Незважаючи на положення статті 4, фізична особа, яка є членом дипломатичної місії або консульського поста Договірної Держави, що розташований в другій Договірній Державі або в третій Державі, вважається для цілей цієї Угоди резидентом Держави, яка посилає, якщо:
a) згідно з міжнародним правом, вона не підлягає оподаткуванню в Державі, яка одержує, стосовно доходу із джерел за межами цієї Держави, і
b) вона відповідає в Державі, яка посилає, за ті ж самі зобов'язання стосовно податків на її сукупним доход також, як і резиденти цієї Держави».
Статтею 5 Меморандуму про взаєморозуміння між Урядом України та Організацією з безпеки та співробітництва в Європі (ОБСЄ) про розміщення спеціальної моніторингової місії ОБСЄ, ратифікованим Верховною РадоюУкраїни 29.05.2014, який набрав чинності 13.06.2014 (далі – Меморандум), визначено привілеї та імунітети Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ в України (далі – Місія) та її персоналу щодо діяльності, пов’язаної з виконанням ними офіційних функцій.
Зокрема, п. 2 ст. 5 Меморандуму передбачено, що «Місія та її члени, які є посадовими особами ОБСЄ, користуються на території України таким самим статусом, правами, привілеями та імунітетами, які надаються Урядом дипломатичним представництвам і дипломатичним агентам, акредитованим в Україні, відповідно до Віденської конвенції про дипломатичні зносини
1961 року».
Віденська конвенція про дипломатичні зносини1961 року (яка набрала чинності для України 12.07.1964, далі – Віденська конвенція) є міжнародним договором в галузі дипломатичного права, яким визначаються привілеї та імунітети, що надаються дипломатичним представництвам та дипломатичним агентам (глава дипломатичного представництва або член дипломатичного персоналу представництва), зокрема низка податкових привілеїв для дипломатів.
Так, відповідно до ст. 34 Віденської конвенції «дипломатичний агент звільняється від усіх податків, зборів і мит, особистих і майнових, державних, районних і муніципальних, за винятком:
a) непрямих податків, які зазвичай включаються в ціну товарів або обслуговування;
b) зборів і податків на приватне нерухоме майно, що знаходиться на території держави перебування, якщо він не володіє ним від імені акредитуючої держави для цілей представництва;
c) податків на спадок і мит на спадкоємство, що стягуються державою перебування, з вилученнями, передбаченими в пункті 4 статті 39;
d) зборів і податків на приватний дохід, джерело якого знаходиться в державі перебування, і податків на капіталовкладення в комерційні підприємства в державі перебування;
e) зборів, що стягуються за конкретні види обслуговування;
f) реєстраційних, судових і реєстрових мит, іпотечних зборів і гербового збору відносно нерухомого майна, з вилученнями, передбаченими в статті 23».
З урахуванням зазначеного, згідно з положеннями ст. 27 Угоди до доходів фізичної особи, яка (у розумінні Угоди) є резидентом Німеччини, має дипломатичний статус і є членом міжнародної організації (ОБСЄ), не застосовуються правила оподаткування, встановлені відповідними статтями Угоди (щодо податку на доходи фізичних осіб), якщо такі доходи одержані цією особою безпосередньо від здійснення в Україні дипломатичної чи прирівняної до неї міжнародним договором (Меморандумом) іншоїдіяльності, які звільняються від оподаткування згідно з нормами міжнародного права (Віденської конвенції).
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |