X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС В ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 10.12.2021 р. № 4626/ІПК/15-32-18-04-05

Головне управління ДПС в Одеській області,керуючись ст. 52 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами (далі - Кодекс), розглянуло запитпро надання індивідуальної податкової консультації щодо оподаткування  процентів по фінансовому кредиту, отриманого від нерезидента, та у межах компетенції повідомляє.

Відповідно до інформації, наведеної у зверненні, Товариством укладено довгостроковий договір  з надання фінансового кредиту з резидентом  Болгарії. При цьому у Товариства виникає питання  щодо розміру  податку, який він повинен сплатити при виплаті процентів за цим кредитом згідно з Конвенцією між Урядом України і Урядом Республіки Болгарії  про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень.

Слід зазначити, що до звернення Товариства не надано будь- яких первинних документів, фіксуючих факт здійснення господарської  операції, тому відповідь надається  з урахуванням викладеної у зверненні інформації.

Особливості оподаткування нерезидентів передбачені п. 141.4 ст. 141 Кодексу.  Для цілей цього пункту під доходами, отриманими нерезидентом із джерелом їх походження з України, розуміються, зокрема, проценти за позиками, які сплачуються резидентом на користь нерезидента (пп. "а" пп. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу).

Згідно з пп.141.4.2 п.141.4 ст.141 Кодексу у разі здійснення резидентом або іншим нерезидентом, який провадить господарську діяльність через постійне представництво на території України на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримується податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.4 - 141.4.6 та 141.4.11 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, який сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності. Вимоги цього абзацу не застосовуються до доходів нерезидентів, що отримуються ними через їх постійні представництва на території України.

Підпунктом 141.4.11 пункту 141.4 статті 141 Кодексу  передбачено, що доходи нерезидентів у вигляді процентів за позиками або фінансовими кредитами, наданими резидентам, оподатковуються за ставкою в розмірі 5 відсотків у джерела виплати таких доходів та за рахунок таких доходів з одночасно дотриманням таких умов:

а) кошти, надані нерезидентом за позикою або фінансовим кредитом, залучені ним шляхом розміщення іноземних боргових цінних паперів на іноземній фондовій біржі, що входить до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України;

б) кошти, надані нерезидентом за позикою або фінансовим кредитом, залучені з метою надання (прямо або опосередковано) резиденту позики або фінансового кредиту;

в) нерезидент, якому виплачуються проценти, та/або уповноважена ним особа (якщо проценти виплачуються через таку особу) не є резидентами юрисдикцій, які на дату розміщення нерезидентом іноземних боргових цінних паперів включені до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 цього Кодексу.

У разі невиконання умов, передбачених п.п. «а» «б» «в».п.п.141.4.11 п.141.1 статті.141 Кодексу застосовується ставка  згідно  п.п.141.4.2 п.141.4 ст.141 Кодексу, тобто 15%.

Статтею 3 Кодексу передбачено, якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.

Конвенція між Урядом України і Урядом Республіки Болгарія про  уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень від 20.11.1995 (далі - Конвенція), ратифікована Верховною Радою України 23.04.1996, набрала чинності 03.10.1997.

               Пунктом 1 статті 11 Конвенції встановлено, що проценти, що виникають в одній Договірній Державі (Україні), і сплачуються резиденту другої Договірної Держави (Болгарії ) можуть оподатковуватись у цій другій Державі (Болгарії) .

Однак, відповідно до п. 2 ст. 11 Конвенції, такі проценти можуть також оподатковуватись у тій Договірній Державі, в якій вони виникають, і відповідно до законодавства цієї Держави (Україні), але якщо одержувач фактично має право на проценти, податок, що стягується, не повинен перевищувати 10 процентів від загальної суми процентів. Компетентні органи Договірних Держав за взаємною згодою встановлюють спосіб застосування такого обмеження.

Порядок застосування міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування стосовно повного або часткового звільнення від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження з України встановлено ст. 103 Кодексу.

Згідно з п. 103.2 ст. 103 Кодексу особа (податковий агент) має право самостійно застосувати звільнення від оподаткування або зменшену ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України на час виплати доходу нерезиденту, якщо такий нерезидент є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу і є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України.

Бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу для цілей застосування пониженої ставки податку згідно з правилами міжнародного договору України до дивідендів, процентів, роялті, винагород тощо нерезидента, отриманих із джерел в Україні (якщо відповідна умова передбачена міжнародним договором), вважається особа, що має право на отримання таких доходів та є вигодоотримувачем щодо них (має право фактично розпоряджатися таким доходом).

           При цьому бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу не є юридична або фізична особа, навіть якщо така особа має право на отримання доходу, але є агентом, номінальним утримувачем (номінальним власником) або виконує лише посередницькі функції щодо такого доходу, про що, зокрема, можуть свідчити такі ознаки:

         - зазначена особа не має достатньо повноважень або у випадку, підтвердженому фактами та обставинами, не має права користуватися та розпоряджатися таким доходом, та/або зазначена особа передає отриманий дохід або переважну його частину на користь іншої особи незалежно від способу оформлення такої передачі та зазначена особа не виконує суттєвих функцій, не використовує значні активи та не несе суттєві ризики в операції з такої передачі, та/або зазначена особа не має відповідних ресурсів (кваліфікованого персоналу, основних засобів у володінні або користуванні, достатнього власного капіталу тощо), необхідних для фактичного виконання функцій, використання активів та управління ризиками, пов'язаних з отриманням відповідного виду доходу, які лише формально покладаються (використовуються, приймаються) на зазначену особу у зв'язку із здійсненням операції з такої передачі.

            Якщо нерезидент - безпосередній отримувач доходу з джерелом походження з України не є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) такого доходу, під час виплати такого доходу застосовуються положення міжнародного договору України з країною, резидентом якої є відповідний бенефіціарний (фактичний) отримувач (власник) такого доходу. У випадку, передбаченому цим абзацом, обов'язок доведення того, що нерезидент є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) такого доходу покладається на такого нерезидента або на нерезидента, який звертається із заявою до контролюючого органу про повернення зайво утриманого податку (п. 103.3 ст. 103 Кодексу).

Другою умовою застосування пониженої ставки є подання нерезидентом, з урахуванням особливостей, передбачених пунктами 103.5 і 103.6 статті 103 Кодексу, особі (податковому агенту), яка виплачує йому доходи, довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України (далі - довідка), а також інших документів, якщо це передбачено міжнародним договором України (п.103.4. ст.103 Кодексу)

Таким чином, згідно податкового законодавства України проценти, що сплачуються резидентом України нерезиденту, який є резидентом Болгарії,  підлягають оподаткуванню в Україні  за ставками 15% або 5%від їх суми та за їх рахунок відповідно пп. 141.4.1, пп.141.4.11 п. 141.4 ст. 141 Кодексу або 10%відповідно до положень п.2 статті 11 Конвенції з урахуванням   порядку її застосування, встановленого ст.103 Кодеку.

Водночас зазначаємо, що індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).