X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 17.12.2021 р. № 4698/ІПК/99-00-09-03-02-06

Державна податкова служба України, відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула звернення Товариства стосовно надання індивідуальної податкової консультації щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства і, в межах компетенції, повідомляє таке.

Товариство зазначило, що займається оптовою торгівлею алкогольними напоями, має відповідну ліцензію на оптову торгівлю алкогольними напоями,  не здійснює роздрібну торгівлю алкогольними напоями та не має ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями.

На підставі укладених договорів поставки здійснює оптовий продаж алкогольних напоїв багатьом суб’єктам господарювання (як юридичним особам, так і фізичним особам - підприємцям) і не в змозі (і ні яким нормативним документом не зобов'язано) контролювати яким чином вони їх використовують, і так само не може контролювати сплату нимиакцизного

податку з роздрібної реалізації підакцизних товарів (роздрібного акцизного податку). Тобто Товариство (маючи тільки ліцензію на оптову торгівлю алкогольними напоями, та не маючи ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями) під час реалізації алкогольних напоїв суб’єктам господарювання, які не є громадянами, але відповідно до визначення роздрібної торгівлі у ст. 1 Закону № 481 теоретично можуть бути віднесені до кінцевих споживачів, може зазнати значних збитків у вигляді нарахованого Товариству контролюючими органами акцизного податку з роздрібної реалізації алкогольних напоїв, у випадку якщо такі покупці - суб’єкти господарювання (які не мають ліцензій ані на роздрібну ані на оптову торгівлю алкогольними напоями) будуть визнані контролюючими органами кінцевими споживачами, і можливо передали придбані алкогольні напої своїм працівниками (громадянам) для споживання.

Враховуючи зазначене Товариство запитує:

1. Чи може бути в розумінні терміну роздрібної торгівлі (ст. 1 Закону № 481) «іншим кінцевим споживачем» суб’єкт господарювання, який придбав алкогольні напої у суб’єкта господарювання (який має ліцензію на оптову торгівлю алкогольними напоями)?

2. Чи може бути визнано суб’єктом господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів суб’єкта господарювання, який не здійснює реалізацію алкогольних напоїв безпосередньо громадянам, і у якого відсутня ліцензія на роздрібну торгівлю алкогольними напоями (в наявності тільки ліцензія на оптову торгівлю)?

3. Чи є роздрібною торгівлею реалізація алкогольних напоїв суб’єктом господарювання - продавцем (який має тільки ліцензію на оптову торгівлю алкогольними напоями) відповідно до укладеного договору поставки та оформлених накладних та ТТН, суб’єкту господарювання - покупцю, який не має ліцензій ані на роздрібну ані на оптову торгівлю алкогольними напоями?

4. Чи має бути нарахований та сплачений акцизний податок за ставкою 5% (за операціями з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів) суб’єктом господарювання - продавцем, який маючи ліцензію на оптову торгівлю алкогольними напоями відповідно до укладеного договору поставки та оформлених накладних та ТТН, відвантажив алкогольні напої суб’єкту господарювання - покупцю, який не маєліцензій ані на роздрібну ані на оптову торгівлю алкогольними напоями?

До запитань 1 та 2.

Порядок ліцензування виробництва, оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями регулюється Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481).

Згідно із абзацом дванадцятим ст. 1 Закону № 481оптова торгівля – діяльність по придбанню і відповідному перетворенню товарів для наступної їх реалізації суб'єктам господарювання (у тому числі іноземним суб’єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) роздрібної торгівлі, іншим суб’єктам господарювання  (у тому числі іноземним суб’єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва).

Частиною двадцятою статті 15 Закону № 481 визначено, що роздрібна торгівля зокрема алкогольними напоями (крім столових вин) може здійснюватися суб'єктами господарювання (у тому числі іноземними суб'єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Роздрібна торгівля - діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб’єктах господарювання  (у тому числі іноземних суб’єктах господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) громадського харчування (абзац тринадцятий ст. 1 Закону № 481).

Відповідно до вимог частини першої статті 15 Закону № 481 оптова торгівля на території України зокрема алкогольними напоями здійснюється за наявності у суб'єктів господарювання (у тому числі іноземних суб’єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності ліцензії на оптову торгівлю алкогольними напоями.

Згідно з приписами статті 15 Закону № 481 у заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку.

У додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями суб'єктом господарювання (у тому числі іноземним суб'єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) зазначається адреса місця торгівлі і вказуються перелік електронних контрольно-касових апаратів та інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери книг обліку розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі.

Відповідно до абз.14  ст.  1 Закону № 481 місце торгівлі - місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів та пива - без обмеження площі, для алкогольних напоїв, крім пива, - торговельною площею не менше 20 кв. метрів, обладнане реєстраторами розрахункових операцій (незалежно від їх кількості) або де є книги обліку розрахункових операцій (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів.

Отже, продажалкогольних напоїв за договорами поставки із суб’єктом господарювання має здійснюватися за наявності у Товариства ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями та з дотриманням інших вимог,які передбачені Законом № 481для цього виду діяльності.

До запитань 3 та 4.

Відповідно до п.п. 212.1.11 п. 212.1 ст. 212 Кодексу платником акцизного податку є особа - суб’єкт господарювання роздрібної торгівлі, яка здійснює реалізацію підакцизних товарів.

Об’єктом оподаткування акцизним податком є, зокрема, операції з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (п.п. 213.1.9 п. 213.1 ст. 213 Кодексу).

Відповідно до п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу реалізація суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів це - продаж пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших об’єктах громадського харчування.

Згідно із п.п. 214.1.4 п. 214.1 ст. 214 Кодексу базою оподаткування є вартість (з податком на додану вартість та без урахування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів) підакцизних товарів, що реалізовані відповідно до п.п. 213.1.9 п. 213.1 ст. 213 Кодексу.
     Пунктом 216.9 ст. 216 Кодексу встановлено, що датою виникнення податкових зобов’язань щодо реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів є дата здійснення розрахункової операції відповідно до Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 265), для безготівкових розрахунків – дата оформлення розрахункового документа на суму проведеної операції, який підтверджує факт продажу, а у разі реалізації товарів фізичними особами - підприємцями, які сплачують єдиний податок, – дата надходження оплати за проданий товар.

Згідно з абзацом шостим ст. 2 Закону № 265 розрахункова операція – приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Згідно з п.п. 14.1.202 п. 14.1 ст. 14 Кодексу продаж (реалізація) товарів – будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів.

Водночас, як зазначено у зверненні Товариства, при передачі придбаних алкогольних напоїв покупцем - суб’єктом господарювання своїм працівникам (громадянам) для споживання безоплатно,  право власності на них переходить до споживача, розрахункова операція не проводиться і база оподаткування акцизним податком з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів відсутня і, відповідно, податкове зобов’язання з акцизного податку не нараховується

Тому такі операції розглядаються як операції з продажу і можуть здійснюватися лише за наявності ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями.

При здійсненні реалізації алкогольних напоїв Товариству, маючи ліцензію на право оптової торгівлі алкогольними напоями, необхідно ідентифікувати покупців щодо наявності/відсутності у них ліцензії на право оптової/роздрібної торгівлі алкогольними напоями.

Це може бути здійснено в Переліку суб'єктів господарювання, яким видано ліцензії на право оптової/роздрібної торгівлі підакцизними товарами, оприлюдненому на офіційному вебпорталі ДПС, а також шляхом пред'явлення Товариству покупцем вказаних ліцензій при придбанні алкогольних напоїв, укладанні договорів поставки та оформленні накладних та ТТН.

Таким чином, за наявності у покупця вказаних ліцензій необхідно вважати, що алкогольні напої придбаваються для наступної їх реалізації. За таких умов реалізація алкогольних напоїв Товариством не підлягає оподаткуванню акцизним податком з роздрібної торгівлі підакцизними товарами.

Слід зазначити, що до звернення Товариства не надано будь-яких документів, щодо фактів здійснення господарських операцій, умов купівлі та використання алкогольних напоїв, відповідно надати змістовну відповідь на порушені питання не видається можливим.

Інформуємо, що пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.