Державна податкова служба України відповідно до статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула звернення Платника 1 про надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування норм податкового законодавства щодо оподаткування акцизним податком і повідомляє таке.
У зверненні Платник 1 зазначає, що відповідно до ухвали слідчого судді Жовтневого районного суду міста Дніпропетровська від … у справі № ….. їй передано активи з метою збереження або збереження їхньої економічної вартості, у тому числі з метою реалізації тютюнової продукції (тютюн, тютюновий пил тощо) та іншої продукції (листи рослинного походження, відходи виробництва тощо) у картонних ящиках у кількості 677 шт. (тютюнова жилка – 66 ящиків, тютюнова суміш – 124 ящики, тютюновий пил – 232 ящики, відходи виробництва (папір сигаретний з фільтром) – 7 ящиків, пакування для тютюнових виробів (картонні пачки) – 2 ящики, не тютюнові матеріали (листи рослинного походження) – 15 ящиків, тютюнова суміш – 163 ящики, не тютюнові матеріали – 68 ящиків) середньою вагою 120 кг кожен, які знаходяться на відповідальному зберіганні у Платника 2 та були вилучені ….. у процесі проведення обшуку приміщень за адресою: ….. (далі – Активи).
Зазначені Активи планується передати для реалізації юридичній особі, відібраній у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 09 серпня 2017 року № 558 «Про відбір на конкурсних засадах юридичних осіб, які здійснюють реалізацію арештованих активів», відповідно до Порядку № 719.
Платник 1 запитує:
Щодо питання 1
Тютюнові вироби – сигарети з фільтром або без фільтру, цигарки, сигари, сигарили, а також люльковий, нюхальний, смоктальний, жувальний тютюн, махорка та інші вироби з тютюну чи його замінників для куріння, нюхання, смоктання чи жування (підпункт 14.1.252 пункту 14.1 статті 14 Кодексу та абзац одинадцятий статті 1 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-BP «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481/95-ВР)).
Підакцизні товари (продукція) – товари за кодами згідно з УКТ ЗЕД, на які Кодексом встановлено ставки акцизного податку (підпункт 14.1.145 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).
Перелік підакцизних товарів, їх коди згідно з УКТ ЗЕД та ставки акцизного податку визначено пунктом 215.3 статті 215 та пунктом 17 підрозділу 5 розділу ХХ Перехідних положень Кодексу. Зокрема, на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну встановлено ставку акцизного податку, зокрема:
Код товару (продукції) згідно УКТ ЗЕД |
Опис товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД |
Одиницявиміру |
Ставки податку |
|||
з 01 січня 2021 року по 31 грудня 2021 року |
з 01 січня 2022 року по 31 грудня 2022 року |
з 01 січня 2023 року по 31 грудня 2023 |
з 01 січня 2024 року по 31 грудня 2024 року |
|||
2401 |
ТютюновасировинаТютюновівідходи |
гривень за 1 кілограм (нетто) |
1367,71 |
1641,26 |
1969,51 |
2363,4 |
2403 (крім 2403 99 90 10 - тютюновміснівироби для електричногонагрівання (ТВЕН) за допомогоюпідігрівача з електроннимуправлінням) |
Тютюн та замінники тютюну, інші, промисловоговиробництва; тютюн «гомогенізований»або«відновлений»; тютюновіекстракти та есенції |
гривень за 1 кілограм (нетто) |
1367,71 |
1641,26 |
1969,51 |
2363,40 |
Платниками акцизного податку є, зокрема, але не виключно:
особа, яка реалізує конфісковані підакцизні товари (продукцію), підакцизні товари (продукцію), визнані безхазяйними, підакцизні товари (продукцію), за якими не звернувся власник до кінця строку зберігання, та підакцизні товари (продукцію), що за правом успадкування чи на інших законних підставах переходять у власність держави, якщо ці товари (продукція) підлягають реалізації (продажу) в установленому законодавством порядку (підпункт 212.1.4 пункту 212.1 статті 212 Кодексу);
особа – суб’єкт господарювання роздрібної торгівлі, яка здійснює реалізацію підакцизних товарів (підпункт 212.1.11 пункту 212.1 статті 212 Кодексу).
Об’єктами оподаткування є операції, зокрема, але не виключно, з реалізації конфіскованих підакцизних товарів (продукції), підакцизних товарів (продукції), визнаних безхазяйними, підакцизних товарів (продукції), за якими не звернувся власник до кінця строку зберігання, та підакцизних товарів (продукції), що за правом успадкування чи на інших законних підставах переходять у власність держави (підпункт 213.1.4 пункту 213.1 статті 213 Кодексу).
Платники податку, визначені пунктом 212.1 статті 212 Кодексу (крім імпортерів підакцизних товарів, зазначених у підпунктах 215.3.4, 215.3.5, 215.3.51, 215.3.52, 215.3.6, 215.3.7, 215.3.8 пункту 215.3 статті 215 Кодексу), подають щомісяця не пізніше 20 числа наступного звітного (податкового) періоду контролюючому органу за місцем реєстрації декларацію з акцизного податку за формою, затвердженою у порядку, встановленому статтею 46 Кодексу (пункт 223.2 статті 223 Кодексу).
При цьому у разі реалізації тютюнової сировини суб’єктам господарювання, які не є виробниками тютюнових виробів та/або тютюново-ферментаційними заводами, із суб’єктів, що здійснили таку реалізацію, справляється штраф у розмірі 200 відсотків вартості реалізованої тютюнової сировини. Реалізована таким чином сировина підлягає конфіскації та знищенню (пункт 221.5 статті 221 Кодексу).
Класифікація товарів згідно з УКТ ЗЕД, тобто визначення їх кодів, здійснюється відповідно до Митного тарифу України, встановленого Законом України від 04 червня 2020 року № 674-IX «Про митний тариф України», з урахуванням визначальних для класифікації характеристик товару.
Так, класифікація тютюнової сировини та відходів, тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну здійснюється за їх фізико-хімічними показниками (на підставі висновків компетентних експертних установ, відповідних документів, де наведено, зокрема, склад і призначення товару) для з’ясування обставин, що мають визначення коду товару та прийняття рішення про визначення коду товарів за УКТ ЗЕД.
З метою забезпечення єдиного тлумачення і застосування УКТ ЗЕД в Україні запроваджено Пояснення до УКТ ЗЕД, затверджені наказом Держмитслужби від 14.07.2020 № 256 «Про затвердження Пояснень до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності».
Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до підпункту 39 пункту 4 Положення про Державну митну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 року № 227, Держмитслужба відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, тобто питання щодо класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД не належить до компетенції ДПС.
У зверненні Платника 1 не наведено кодів УКТ ЗЕД щодо Активів: тютюнової продукції (тютюн, тютюновий пил, інше) та іншої продукції (листи рослинного походження, відходи виробництва, інше), відповідно до яких може належати до підакцизних товарів, а тому надати більш ґрунтовну відповідь неможливо.
Отже, для встановлення належності Активів до підакцизної продукції згідно з УКТ ЗЕД та визначення їх коду УКТ ЗЕД пропонуємо звернутися до Державної митної служби України.
Щодо питання 2
Підпунктом 14.1.36 підпункту 14.1 статті 14 Кодексу визначено, що господарська діяльність – це діяльність особи, що пов’язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Реалізація підакцизних товарів (продукції) – це будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (підпункт 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).
Разом з цим основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров’я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України визначені Законом № 481/95-ВР.
Оптова торгівля – це діяльність по придбанню і відповідному перетворенню товарів для наступної їх реалізації суб’єктам господарювання (у тому числі іноземним суб’єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) роздрібної торгівлі, іншим суб’єктам господарювання (у тому числі іноземним суб’єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва (абзац дванадцятий статті 1 Закону № 481/95-ВР)).
Роздрібна торгівля – це діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб’єктах господарювання (у тому числі іноземних суб’єктах господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) громадського харчування (абзац тринадцятий статті 1 Закону № 481/95-ВР).
Статтею 15 Закону № 481/95-ВР встановлено, що оптова торгівля на території України алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, здійснюється за наявності у суб’єктів господарювання (у тому числі іноземних суб’єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності ліцензії на оптову торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах.
Роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб’єктами господарювання (у тому числі іноземними суб’єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
За здійснення оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, без наявності ліцензій (крім випадків, передбачених Законом № 481/95-ВР) до суб’єктів господарювання (у тому числі іноземних суб’єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів – 200 відсотків вартості отриманої партії товару, але не менше 17000 гривень (абзац сьомий частини другої статті 17 Закону № 481/95-ВР).
Враховуючи викладене вище, суб’єкту господарювання в разі здійснення ним торгівлі тютюновими виробами (сигарети з фільтром або без фільтру, цигарки, сигари, сигарили, а також люльковий, нюхальний, смоктальний, жувальний тютюн, махорка та інші вироби з тютюну чи його замінників для куріння, нюхання, смоктання чи жування), на які розповсюджується дія Закону № 481/95-ВР, на митній території України необхідно отримати відповідну ліцензію на провадження одного із зазначених у Законі № 481/95-ВР видів діяльності протягом визначеного строку.
Слід вказати, що на тютюнову сировину та тютюнові відходи, які мають код товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД 2401 та є підакцизними, дія Закону № 481/95-ВР у частині ліцензування не поширюється.
Щодо питання 3
Питання щодо права Платника 1 передати на реалізацію Активи відповідно до Порядку № 719 лежить поза межами повноважень ДПС.
Слід вказати, що відповідно до підпункту 4 пункту 1 Порядку обліку, зберігання, оцінки конфіскованого та іншого майна, що переходить у власність держави, і розпорядження ним, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 1998 року № 1340 (далі – Порядок № 1340), дія цього Порядку поширюється, зокрема, на товари з обмеженим терміном зберігання, вилучені правоохоронними органами або затримані митницями як предмети порушення митних правил.
Тютюнові вироби, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, спирт етиловий, алкогольні напої, обладнання для промислового виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, прилади для незаконного виготовлення спирту етилового, алкогольних напоїв, виробнича, транспортна, споживча тара (упаковка), етикетки, корки, засоби закупорки, марки акцизного податку (у тому числі підроблені) зберігаються органами, що здійснили їх вилучення, у місцях зберігання, відомості про місцезнаходження яких внесені до Єдиного державного реєстру місць зберігання, а така продукція, що перебуває під митним контролем, у встановлених законом випадках може також зберігатися на складах митниць (абзац другий пункту 3 Порядку № 1340).
Обладнання для промислового виробництва сигарет та цигарок зберігається органами, що здійснили їх вилучення, або суб’єктами господарювання (за їх згодою), відомості про яких внесено до Єдиного державного реєстру обладнання для промислового виробництва сигарет та цигарок відповідно до Закону № 481/95-ВР (абзац третій пункту 3 Порядку № 1340).
При цьому спирт етиловий та алкогольні напої, прилади для незаконного виготовлення спирту етилового, алкогольних напоїв, виробнича, транспортна, споживча тара (упаковка), етикетки, корки, засоби закупорки, марки акцизного податку (у тому числі підроблені) та тютюнові вироби, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, обладнання для промислового виробництва сигарет та цигарок, папір цигарковий (товарна позиція 4813 згідно з УКТЗЕД, крім товарної підкатегорії 4813 10 00 00), фільтри для промислового виробництва сигарет: фільтропалочкиацетатні (товарна підкатегорія 5601 22 90 00 згідно з УКТЗЕД) (далі – папір цигарковий і фільтри) підлягають знищенню. Обладнання для промислового виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв підлягає реалізації. У разі нереалізації такого обладнання воно підлягає знищенню (утилізації) (підпункт 13 пункту 9 Порядку № 1340).
Знищення спирту етилового, алкогольних напоїв, приладів для незаконного виготовлення спирту етилового, алкогольних напоїв, обладнання для промислового виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв (у разі його нереалізації), виробничої, транспортної, споживчої тари (упаковки), етикеток, корків, засобів закупорки, марок акцизного податку (у тому числі підроблених), тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, обладнання для промислового виробництва сигарет та цигарок, паперу цигаркового і фільтрів здійснюється у порядку, встановленому абзацом третім пункту 16 Порядку № 1340.
Разом з тим місце зберігання – місце, яке використовується для зберігання спирту, або приміщення, яке використовується для зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, відомості про місцезнаходження якого внесені до Єдиного державного реєстру місць зберігання (абзац двадцять перший статті 1 Закону № 481/95-ВР).
Єдиний державний реєстр місць зберігання(Єдиний реєстр) – перелік місць зберігання, який ведеться податковими органами і містить визначені цим Законом відомості про місцезнаходження місць зберігання та відомості про заявників (абзац двадцять другий статті 1Закону № 481/95-ВР).
Єдиний державний реєстр обладнання для промислового виробництва сигарет та цигарок (далі – Єдиний реєстр обладнання) – перелік технологічного обладнання для промислового виробництва сигарет та цигарок, що містить визначені Законом № 481/95-ВР відомості про таке обладнання, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику (абзацом тридцять сьомий статті 1 Закону № 481/95-ВР).
Відомості про обладнання для промислового виробництва сигарет та цигарок включаються до Єдиного реєстру обладнання на підставі відомостей, що надаються суб’єктами господарювання (у тому числі іноземними суб’єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику (частина друга статті 2 1 Закону № 481/95-ВР).
Відповідно до частини другої статті 17 Закону № 481/95-ВР до суб’єктів господарювання (у тому числі іноземних суб’єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі:
зберігання спирту або алкогольних напоїв, або тютюнових виробів у місцях зберігання, не внесених до Єдиного реєстру, – 100 відсотків вартості товару, який знаходиться в такому місці зберігання, але не менше 17000 гривень (абзац шістнадцятий частини другої статті 17 Закону № 481/95-ВР);
зберігання та/або використання на митній території України обладнання для промислового виробництва сигарет та цигарок, не внесеного до Єдиного реєстру обладнання, – 150000 гривень (абзац двадцять шостий частини другої статті 17 Закону № 481/95-ВР).
У зверненні Платника 1 зазначено, що Активи передано на відповідальне зберігання Платнику 2, яке за інформацією на вебпорталі ДПС (tax.gov.ua/dovidniki—reestri—perelil/reestri/82860.html) станом на 25.10.2021 відсутнє в Єдиному державному реєстрі місць зберігання.
Отже, у разі віднесення Активів, які перебувають на відповідальному зберіганні у Платника 2, до тютюнових виробів, до нього можуть бути застосовані фінансові санкції, передбачені абзацом шістнадцятим частини другої статті 17 Закону № 481/95-ВР.
Поряд з цим інформуємо, що пунктом 528 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 розділу ІІ Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |