X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 23.12.2021 р. № 4775/ІПК/99-00-21-03-02-06

Державна податкова служба України розглянула зверненняКомпаніїщодопорядку складання податкових накладних / розрахунків коригування за операціями з постачання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління і, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Компанія є оператором системи передачі (далі – ОСП) та надає послугиз диспетчерського (оперативно-технологічного) управління об’єднаною енергетичною системою (далі – ОЕС) України учасникам ринку електричної енергії. ОСП формує та надає учасникам ринку отримувачам послуг Акти приймання-передачі послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління щомісячно.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 ПКУ).

Статтею 5 ПКУ визначено, що поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 ПКУ.

У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ.

Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії  визначено  Законом України від 13 квітня 2017 року  № 2019-VIII «Про ринок електричної енергії»  (далі – Закон № 2019).

Згідно з частиною четвертою статті 33 Закону № 2019 оператор системи передачі надає послуги з передачі електричної енергії та послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління учасникам ринку на підставі договорів, укладених на основі типових договорів про надання послуг з

передачі електричної енергії та про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління.Порядок укладання таких договорів визначається кодексом системи передачі.

Кодекс системи передачі (далі – Кодекс СП)затверджено постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року № 309.

Згідно з пунктом 1.4 глави І розділу І Кодексу СП оперативно-технологічне управління ОЕС України - побудована за ієрархічною структурою система контролю параметрів та режимів роботи енергосистеми в цілому та обладнання кожного енергетичного об'єкта, що входить до її складу, у процесі виробництва, передачі та розподілу електричної енергії з метою управління цими процесами для підтримання заданих параметрів та режимів роботи шляхом реалізації комплексу дій, направлених на зміну технологічних режимів та/або оперативного стану обладнання енергооб'єктів, що складається з прийняття рішення, підготовки та надання оперативних команд та розпоряджень і контролю за їх виконанням.

Загальні принципи організації диспетчерського (оперативно-технологічного) управління визначено главою Ірозділу VIIКодексу СП, пунктом 1.1 якої встановлено, щошляхом диспетчерського (оперативно-технологічного) управління здійснюється управління режимами роботи ОЕС України з виробництва, передачі, розподілу та споживання електричної енергії для забезпечення здатності енергосистеми задовольняти сумарний попит на електричну енергію та потужність у кожний момент часу з дотриманням вимог енергетичної, техногенної та екологічної безпеки.

Порядок надання послуг здиспетчерського (оперативно-технологічного) управліннявстановлено розділом ХІ Кодексу СП, згідно з пунктом 1.2 глави 1 якого послуга з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління надається на договірних засадах на основі типових договорів згідно з порядком, визначеним Кодексом СП.Форма типового договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління (далі – Договір) наведена у додатку 5 доКодексу СП.

Згідно з главою 2 Договору розрахунковим періодом для послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління є календарний місяць.

Вартість послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління за розрахунковий період визначається як добуток обсягу наданої послуги на значення тарифу, що діє у визначений розрахунковий період. На вартість послуги нараховується податок на додану вартість відповідно до законодавства України (пункт 2.4 глави 2 Договору).

Розрахунок за надану послугу з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління здійснюється на умовах часткової попередньої оплати вартості послуги за поточний розрахунковий період згідно із системою платежів і розрахунків, передбаченою пунктом 2.5 глави 2 Договору.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 ПКУ розташоване на митній території України.

Правила формування податкових зобов’язань з ПДВ та складання податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних і їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) встановлено статтями 187, 201 та пунктом 44 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПКУ датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше (перша подія):

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно з пунктами 201.1, 201.7 та 201.10 статті 201 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлені ПКУ терміни. Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Пунктом 201.4 статті 201 ПКУпередбачено, що платники податку в разі здійснення постачання товарів/послуг, постачання яких має безперервний або ритмічний характер, покупцям– платникам податку,можутьскладатине пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведені податкові накладні на кожного платника податку, з яким постачання мають такий характер, з урахуванням усього обсягу постачання товарів/послуг відповідному платнику протягом періоду, за який складається така податкова накладна, протягом такого місяця.

У разі якщо станом на дату складення зазначених податкових накладних сума коштів, що надійшла на поточний рахунок продавця як оплата (передоплата) за товари/послуги, перевищує вартість поставлених товарів/послуг протягом місяця, таке перевищення вважається попередньою оплатою (авансом), на суму якої складається податкова накладна у загальному порядку не пізніше останнього дня такого місяця.

Для цілей пункту 201.4 статті 201 ПКУ ритмічним характером постачання вважається постачання товарів/послуг одному покупцю два та більше разів на місяць.

Відповідно до пункту 192.1 статті 192 ПКУ якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов'язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в ЄРПН.

Щодо питань 1-3

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ і вказаних вище нормативно-правових актів, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє, що з метою застосування норм пункту 201.4 статті 201 ПКУ постачання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління не може розглядатися як постачання, яке має безперервний або ритмічний характер, якщо періодичність оформлення документа, що засвідчує факт постачання таких послуг, визначається за місяць (або за довший період).

Таким чином, за операціями з постачання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управлінняОСП (Компанія) має визначати податкові зобов’язання та складати відповідні податкові накладні за загальними правилами на дату першої події, визначеної пунктом 187.1 статті 187 ПКУ (або на дату отримання коштів, або на дату оформлення належним чином  акту приймання-передачі послуг).

За наявності підстав, визначених пунктом 192.1 статті 192 ПКУ для коригування податкових зобов’язань, визначених за  операціями з постачання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, до таких податкових накладних складаються відповідні розрахунки коригування.

Відповідно до норм чинного законодавства (стаття 36 ПКУ) платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані ПКУ.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.