X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 24.12.2021 р. № 4791/ІПК/99-00-09-03-02-06

Державна податкова служба України відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) розглянула звернення Товариствапро надання індивідуальної податкової консультації і повідомляє наступне.

Товариство повідомляє, що здійснює оптову торгівлю твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами.

У зв’язку з відмовою у прийнятті акцизних накладних від 08.09.2021 та 09.09.2021 (причина відмови – відсутність у отримувача пального ліцензії на зберігання пального) Товариство запитує:

1. Яким чином Товариство може здійснити реєстрацію акцизних накладних від 08.09.2021 та від 09.09.2021, якщо у суб’єкта господарювання, який придбав паливно-мастильні матеріали, відсутня на момент реалізації товару ліцензія на зберігання пального, і якою нормою чинного законодавства України існує заборона у прийнятті з боку ДПС України для реалізації таких акцизних накладних?

2. Чи заборонено Товариству здійснювати реалізацію паливно-мастильних матеріалів, якщо суб’єкт господарювання не включений в реєстр суб’єктів, якому видавалась ліцензія на зберігання пального та/або оптової (роздрібної) торгівлі пальним (прошу вказати норму чинного законодавства України, де існує дана заборона)?

3. Чи зобов’язане Товариство вимагати у господарюючого суб’єкта, якому поставляє паливно-мастильні матеріали, надавати копію ліцензії на зберігання пального та/або оптової (роздрібної) торгівлі пальним (прошу вказати норму чинного законодавства України, де існує даний обов’язок постачальника та покупця)?

4. Чи є причина неприйняття акцизної накладної з боку ДПС України з причин порушення вимог ст. 15 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481 «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481), а саме: суб’єкт господарювання – платник акцизного податку, який отримує пальне за зазначеним напрямом використання, повинен мати ліцензію на зберігання пального, для Товариства як поважна причина несвоєчасності реєстрації акцизної накладної?

5. Як повинно діяти Товариство в разі неприйняття акцизної накладної з боку ДПС України з причин порушення вимог ст. 15 Закону № 481 (а саме: суб’єкт господарювання – платник акцизного податку, який отримує пальне за зазначеним напрямом використання, повинен мати ліцензію на зберігання пального) не сплачувати штрафні санкції, які передбачені пунктом 120 2.1 статті 120 2 Податкового кодексу України?

6. Як повинно діяти Товариство в разі неприйняття акцизної накладної з боку ДПС України з причин порушення вимог ст. 15 Закону № 481 (а саме: суб’єкт господарювання – платник акцизного податку, який отримує пальне за зазначеним напрямом використання, повинен мати ліцензію на зберігання пального), щоб уникнути наступного неприйняття акцизних накладних з боку ДПС України та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 120 2.1 статті 120 2 Податкового кодексу України?

7. Яким чином Товариство може здійснити реєстрацію акцизних накладних, якщо суб’єкт господарювання, який придбав паливно-мастильні матеріали, відмовляється від отримання ліцензії на зберігання пального та/або ліцензії на право оптової (роздрібної) торгівлі пальним?

Щодо питання 1.

Законом України від 23 листопада 2018 року № 2628-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» з 01 липня 2019 року запроваджено цілісну систему контролю за виробництвом та обігом пального та спирту етилового, зокрема, систему електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, ліцензування діяльності суб’єктів господарювання, які здійснюють виробництво, зберігання, оптову та роздрібну торгівлю пальним. Запроваджені елементи системи контролю за виробництвом та обігом пального є взаємоузгодженими між собою та комплексно вирішують питання належного контролю за обігом пального.

Закон № 481 визначає основні засади державної політики щодо регулювання виробництва та обігу пального, зокрема, отримання суб'єктами господарювання ліцензій на право здійснення діяльності з пальним ( а саме – виробництва пального, оптової та роздрібної торгівлі пальним, зберігання пального).

У ст. 1 Закону № 481 надано такі визначення:

зберігання пального – діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик;

оптова торгівля пальним – діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб'єктам господарювання (у тому числі іноземним суб'єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам;

роздрібна торгівля пальним – діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції / автогазозаправної станції / газонаповнювальної станції / газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки;

місце зберігання пального – місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування;

місце оптової торгівлі пальним – місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для здійснення оптової торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування;

місце роздрібної торгівлі пальним – місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування.

Згідно зі ст. 15 Закону № 481 оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб'єктами господарювання (у тому числі іноземними суб'єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності за наявності ліцензії.

Статтею 15 Закону № 481 також визначено випадки, що ліцензія на право зберігання пальногоне отримується на місця зберігання пального, що використовуються:

підприємствами, установами та організаціями, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету;

підприємствами, установами та організаціями системи державного резерву;

суб'єктами господарювання (у тому числі іноземними суб'єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) для зберігання пального, яке споживається для власних виробничо-технологічних потреб виключно на нафто- та газовидобувних майданчиках, бурових платформах і яке не реалізується через місця роздрібної торгівлі.

Таким чином, Законом № 481 передбачено отримання ліцензій на здійснення певних видів діяльності з пальним, зокрема, але не виключно, на зберігання пального у місцях його зберігання.

В формі акцизної накладної, яка затверджена наказом Міністерства фінансів від 27.11.2020 № 729 «Про затвердження форм заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового» передбачено зазначення у призначених для цього полях:

або реквізитів акцизного складу / акцизного складу пересувного;

або адреси місця зберігання пального, яке не є акцизним складом, на якому суб’єкт господарювання – неплатник податку зберігає пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки.

Оскільки зберігання пального може здійснюватися суб’єктами господарювання тільки за наявності відповідної ліцензії, а Товариство в акцизній накладній, складеній на операції з реалізації пального суб’єкту господарювання – неплатникуакцизного податку, зазначило адресу місця зберігання пального, отримувачем пального може бути тільки суб’єкт господарювання, у якого наявна ліцензія на право зберігання пального.

Щодо питань2 – 3, 6 – 7.

Згідно з частиною третьою ст. 5 Господарського кодексу України суб’єкти господарювання та інші учасники відносин у сфері господарювання здійснюють свою діяльність у межах встановленого правового господарського порядку, додержуючись вимог законодавства.

Актуальна інформація щодо суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії на право зберігання пального та/або оптової (роздрібної) торгівлі пальним розміщена офіційному вебпорталі ДПС (https://www.tax.gov.ua/ Головна/ Реєстри / Єдиний державний реєстр суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним).

Для уникнення випадків відмови у реєстрації акцизної накладної з причини відсутності у отримувача пального ліцензії на право здійснення діяльності з пальним та можливого порушення визначених Кодексом термінів реєстрації акцизних накладних Товариство при укладанні угод на реалізацію пального, при відвантаженні пального отримувачам може скористатися розміщеною на офіційному вебпорталі ДПС інформацією щодо суб'єктів господарювання, які отримали ліцензії на право ліцензії на право зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.

Звертаємо увагу, що при направленні акцизних накладних на реєстрацію до Єдиного реєстру акцизних накладних здійснюється перевірка таких накладних, щодо, зокрема, але не виключно, виконання норм Закону № 481 стосовно наявності відповідної ліцензії на здійснення діяльності з пальним:

у особи, що реалізує пальне – при реєстрації першого примірника акцизної накладної;

у платника акцизного податку – отримувача пального – при реєстрації другого примірника акцизної накладної;

у суб’єкта господарювання – не платника акцизного податку, який отримує пальне на зазначену в акцизній накладній адресу зберігання пального – при реєстрації акцизної накладної, яка складається у одному примірнику.

Отже, у разі відсутності ліцензії буде відмовлено у реєстрації:

першого примірника акцизної накладної – у платника акцизного податку – особи, що реалізує пальне;

другого примірника акцизної накладної – у платника акцизного податку – отримувача пального;

акцизної накладної, яка складається у одному примірнику – у суб’єкта господарювання – не платника акцизного податку, який отримує пальне на зазначену в акцизній накладній адресу зберігання пального.

До питань 4 – 5.

Штрафні санкції за порушення порядку реєстрації акцизних накладних та розрахунків коригування до таких акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних встановлено ст. 120 2 Кодексу.

Загальні умови притягнення до фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (в т.ч. обставини, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення таких правопорушень) визначено ст. 112 Кодексу.

Відповідно до п. 231.6 ст. 231 Кодексу штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію акцизних накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на період існування технічної помилки, не застосовуються.

Отже, несвоєчасна реєстрація реєстрації акцизної накладної у зв’язку з відсутністю у отримувача пального ліцензії на право зберігання пального не є поважною причиною незастосування штрафних санкцій за порушення порядку реєстрації акцизних накладних та розрахунків коригування до таких акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних, встановленихст. 1202 Кодексу, та несплати суб’єктом господарювання таких штрафних санкцій.

Звертаємо увагу, що згідно з п. 521 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію акцизних накладних/розрахунків коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних не застосовуються.

Поряд з цим інформуємо, що пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію.