Головне управління ДПС у Київській області розглянуло звернення ФОП (далі – Підприємець) _____ _____ про надання індивідуальної податкової консультації щодо застосування програмного реєстратора розрахункових операцій (далі - ПРРО), та в порядку статті 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) повідомляє.
Відповідно запиту, Підприємець перебуває на спрощеній системі оподаткування (платник єдиного податку 2 групи), здійснює діяльність у сфері надання перукарських послуг та продажу супутніх товарів із використанням ПРРО по місцю провадження господарської діяльності.
Також, Підприємець планує надавати послуги по підвищенню професійної кваліфікації в записах та/або живих трансляціях за допомогою мережі Інтернет, які будуть оплачуватись за повною вартістю за допомогою банківського програмного застосунку LiqPay та звертається з проханням надати роз’яснення чи потрібно цю операцію фіксувати через ПРРО з видачею фіскальних чеків:
Правові засади застосування РРО та/або ПРРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені Законом України від 06 липня 1995 року №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265).
Відповідно до преамбули цього Закону, встановлення норм щодо незастосування РРО та/або ПРРО у інших законах, крім Кодексу, не допускається.
Відповідно до визначень, наведених у статті 2 Закону № 265, розрахункова операція – це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.
Обов’язок застосування РРО та/або ПРРО залежить не від форми розрахункових операцій та/або наявності того чи іншого зареєстрованого КВЕД, а виникає виключно за наявності обставин, що супроводжують господарські операції суб’єкта господарювання, які чітко визначенні законодавством, в тому числі, нормами його прямої дій, які встановлюють винятки із загальних правил.
Пунктами 1 та 2 статті 3 Закону № 265 передбачено, що суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов'язані:
1) проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні РРО зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;
2) надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов'язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний РРО операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).
Законодавство України ототожнює готівкові розрахункові операції з розрахунковими операціями, здійсненими за допомогою POS-терміналів та платіжних карток банківських установ, що проводяться суб'єктами господарювання всіх форм власності, у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.
Застосування РРО та/або ПРРО залежить не від форми розрахункових операцій, а від способу їх здійснення. Наприклад, у разі здійснення розрахунків шляхом внесення готівки через касу банку, РРО та/або ПРРО може не застосовуватись.
Відповідно до пункту 14 статті 9 Закону № 265 РРО та/або ПРРО та розрахункові книжки не застосовуються при здійсненні розрахунків за послуги у разі проведення таких розрахунків виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів.
Звертаємо увагу, що дія пункту 14 статті 9 Закону № 265 розповсюджується на суб'єктів господарювання які проводять діяльність виключно у сфері послуг та здійснюють розрахунки виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів.
Відповідно до податкової декларації платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця _____ в 2020 році був перевищений граничний обсяг доходу встановлений Кодексом.
Тобто, здійснення Підприємцем розрахункових операцій у розумінні Закону № 265 супроводжується обов’язком щодо застосовування РРО та/або ПРРО з першого числа першого місяця кварталу, наступного за виникненням перевищення граничного обсягу доходу встановленого Кодексом, та має бути продовжений в усіх наступних податкових періодах протягом реєстрації, як платника єдиного податку.
При здійсненні розрахунків виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів, виключно за послуги, РРО та/або ПРРО може не застосовуватись.
З метою дотримання Вами вимог законодавства та недопущення його порушень у майбутньому, пропонуємо звернутися до Національного банку України з питанням про віднесення Вашого способу отримання оплати за послуги, як такого, що здійснений з використанням банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів.
Звертаємо увагу, що у разі здійснення розрахункових операцій, у розумінні Закону № 265, у сфері торгівлі та послуг одночасно, Ви зобов’язані застосовувати РРО та/або ПРРО зі створенням та видачею відповідного розрахункового документа (чек РРО та/або ПРРО).
Враховуючи викладене та як відповідь на питання повідомляємо.
Щодо першого питання.
Зобов’язання сформувати та видати (направити електрону копію) фіскальний чек споживачу, як відповідний розрахунковий документ, виникає в момент отримання коштів (виписки про рух коштів на рахунку), як оплати за послугу, та може бути виконане до моменту безпосереднього надання такої послуги, але не пізніше цього.
У випадках отримання оплати за послуги в позаробочий час (вихідні та/чи святкові дні), РРО та/або ПРРО слід застосовувати не пізніше наступного робочого дня саме суб’єкта господарювання, під час опрацювання ним виписки про рух коштів на рахунку, як інформації про розрахункові операції здійсненні дистанційно, з дотриманням хронології здійснення таких операцій.
Щодо другого питання.
Обов’язок щодо видачі споживачу послуги відповідного розрахункового документу (чек з РРО та/або ПРРО) повинен бути виконаний шляхом надання безпосередньо споживачу створеного у паперовій формі та/або електронній формі
(у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний РРО операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).
Таким чином, у випадку неможливості видати розрахунковий документ споживачу у паперовій формі (вкласти в поштове відправлення), Ви, як продавець, маєте повідомити про це споживача та забезпечити надсилання електронного розрахункового документа на наданий споживачем абонентський номер або адресу електронної пошти.
У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію та діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |