Державна податкова служба України розглянула звернення
ТОВ «ЕПІКО» (далі – Товариство) від 07.12.2021 № 374 про надання індивідуальної податкової консультації (далі – звернення) та в порядку статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.
Товариство перебуває на загальній системі оподаткування та здійснює діяльність у сфері торгівлі.
Товариство має зареєстровані реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО) зареєстровані на стаціонарні об’єкти. РРО та або програмні РРО (далі – РРО/ПРРО) на пересувні об’єкти торгівлі не реєструвались.
У зверненні Товариством використанні наступні скорочення, зокрема
(в контексті звернення): суб’єкт підприємницької діяльності (далі – СПД), кінцевий споживач (далі – КС).
Відповідно до звернення, Товариство просить надати роз’яснення щодо проведення розрахунків та розрахункових операцій за товари з відтермінуванням оплати, відповідно наданої у зверненні схеми роботи.
Щодо запропонованої схеми роботи повідомляємо, що компетенція контролюючих органів, повноваження і обов’язки їх посадових осіб, під час адміністрування податків та зборів, визначені Кодексом.
Відповідно до підпункту 19 1.1.28 пункту 19 1.1 статті 19 1 Кодексу до функцій контролюючих органів, зокрема, належить надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкові послуги з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Тобто, ДПС не уповноважена підтверджувати або спростовувати розуміння СГ податкового та іншого законодавства та/або організовувати його господарську діяльність, а є лише контролюючим органом, який здійснює контроль за дотриманням СГ вимог податкового та іншого законодавства.
Також, відповідно до звернення та компетенції ДПС, Товариство просить надати відповіді на наступні питання (в контексті звернення):
1.1 Так, як розрахункова операція в готівковій формі відбувається, як погашення суми (частини суми) заборгованості (кредиту), що виникла після отримання таким СПД продукції від ТОВ раніше, зафіксована належним чином оформленими та зареєстрованими видатковою та податковою накладними, то фіскальний чек має містить в собі інформацію про реквізити первинного документу (номер та дату видаткової накладної), що свідчить про відвантаження товару, згідно якого ця заборгованість (кредит) виникла?
1.2 Такий чек не повинен дублювати номенклатуру, ціни, вартість та розмір податків з раніше відвантаженої продукції, згідно належним чином оформлений первинних документів, а замість найменувань товарів містить номенклатуру одиницю «оплата заборгованості за раніше поставлений товар», а також, в обов’язковому порядку містить інформацію про реквізити первинного документу (номер та дата видаткової накладної), згідно якому така заборгованість виникла?
1.3 Якщо СПД здійснює погашення заборгованості за декількома видатковими накладними одночасно, в тому числі й частково, чи зобов’язаний Торговий представник сформувати належним чином оформлений та надати особі, що здійснює оплату, окремий фіскальний чек на відповідні суми, по кожній з видаткових накладних, на підставі яких відбувається погашення заборгованості (кредиту)?
2.1 Так, як розрахункова операція в готівковій формі відбувається, як погашення суми заборгованості (кредиту), що виникла після отримання таким КС продукції від ТОВ раніше, та була зафіксована належним чином наданим такому КС фіскальним чеком, що містить повну інформацію (номенклатуру, ціни, вартість товарів, види та розмір податків), то фіскальний чек, який надається КС при отриманні від нього готівкових коштів у рахунок погашення заборгованості, має містити в собі реквізити фіскального чеку на підставі якого така заборгованість виникла, а саме – фіскальний номер чеку та дату його формування?
2.2 Такий чек, що надається КС, як підтвердження оплати раніше отриманої продукції, не повинен дублювати номенклатуру, ціни, вартість та податки з продукції раніше зазначених у фіскальному чеку, що супроводжував передачу продукції від ТОВ до КС, а вміщувати назву номенклатурної одиниці «оплата заборгованості за товар» та містити інформацію про номер та дату фіскального чеку РРО за яким така заборгованість виникла?
У відповідь на питання 1.1 та 1.2 запиту повідомляємо, що правові засади застосування РРО та/або ПРРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені Законом України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265).
Відповідно до визначень, наведених у статті 2 Закону № 265, розрахункова операція – це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.
Пунктами 1 та 2 статті 3 Закону № 265 передбачено, що суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу, зобов’язані:
1) проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу ПРРО зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;
2) надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений ПРРО операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).
З метою виконання вимог Закону № 265, наказом Міністерства фінансів України № 13 від 21.01.2021 затверджене Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів (далі – Положення).
Обов'язкові реквізити, що мають містити розрахункові документи, визначені пунктом 2 розділу ІІ Положення.
Пунктом 5 розділу І Положення передбачено, що розрахункові документи, що створюються РРО або ПРРО в паперовій та/або електронній формі, можуть містити додаткові дані про проміжний підрахунок загальної суми за чеком, суму здачі та інші дані, зокрема інформацію, яка визначена технічними вимогами, в тому числі, до спеціалізованих реєстраторів розрахункових операцій.
Тобто, у разі отримання Товариством належних йому готівкових коштів в рахунок погашення заборгованості за раніше поставлений товар, розрахунковий документ, створений у відповідності до вимог Закону України № 265 та Положення, повинен містити в собі реквізити первинного документу (видаткова накладна, податкова накладна, фіскальний чек РРО/ПРРО із зазначенням способу оплати «В КРЕДИТ») підтверджуючий наявність такої заборгованості у контрагента – СПД. Такий розрахунковий документ може не дублювати інформацію (номенклатуру товарів та їх ціну), наведену в первинному документі на раніше відвантажену продукцію, але в обов’язковому порядку має містити назву операції «Погашення заборгованості» та/або «Погашення заборгованості за раніше поставлений товар», передбачену пунктом 2 розділу ІІ Положення «вид операції» (рядок 14).
Щодо питання 1.3 повідомляємо, що відповідно до Стандартів бухгалтерського обліку, затверджених наказом Мінфіну від 30.11.2001 № 559, розроблених на виконання Закону України від 16.07.1999 № 996-ХІV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996) із змінами та доповненнями кожна господарська операція є окремим правочином.
Також, всі господарські операції суб’єктів господарювання можуть бути здійснені лише на підставі первинних документів та повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.
Таким чином, окремий фіскальний чек на відповідні отримані суми погашення заборгованості, має видаватись до повного погашення заборгованості по кожній операції, по кожній з видаткових накладних окремо, як первинних документів, на підставі яких така заборгованість (кредит) виникла.
Щодо питання 2.1 та 2.2 та в доповнення до відповідей на питання 1.1 та 1.2, які за своєю суттю є однотипними та поєднаними, ДПС вважає за необхідне надати відповідь Товариству на зазначенні питання одночасно.
Відповідно до визначень, наведених у підпункті 14.1.212 пункту 14.1
статті 14 Кодексу, реалізація підакцизних товарів (продукції) – це будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі пальним та зберігання пального, забезпечення їх високої якості та захисту здоров’я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом пального на території України визначено Законом України від 19 грудня 1995 № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального»
(далі – Закон № 481).
Відповідно до визначень, наведених у статті 1 Закону № 481:
оптова торгівля – це діяльність по придбанню і відповідному перетворенню товарів для наступної їх реалізації суб’єктам господарювання (у тому числі іноземним суб’єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) роздрібної торгівлі, іншим суб’єктам господарювання (у тому числі іноземним суб’єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва);
роздрібна торгівля – це діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб’єктах господарювання (у тому числі іноземних суб’єктах господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) громадського харчування.
Статтею 15 Закону № 481 визначено, що оптова торгівля алкогольними напоями здійснюються суб'єктами господарювання всіх форм власності за наявності ліцензії на оптову торгівлю. Експорт алкогольних напоїв здійснюється суб'єктами господарювання всіх форм власності на підставі ліцензії на виробництво або ліцензії на оптову торгівлю.
У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку.
У додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями суб’єктом господарювання (у тому числі іноземним суб’єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) зазначається адреса місця торгівлі і вказуються перелік електронних контрольно-касових апаратів та інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери книг обліку розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі.
Згідно із статтею 2 Закону № 265 місце проведення розрахунків - місце, де здійснюються розрахунки із покупцем за продані товари (надані послуги) та зберігаються отримані за реалізовані товари (надані послуги) готівкові кошти, а також місце отримання покупцем попередньо оплачених товарів (послуг) із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо.
Відповідно до статті 1 Закону № 481 місце торгівлі - місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів та пива - без обмеження площі, для алкогольних напоїв, крім пива, - торговельною площею не менше 20 кв. метрів, обладнане реєстраторами розрахункових операцій (незалежно від їх кількості) або де є книги обліку розрахункових операцій (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів.
Крім цього, продавці повинні забезпечити дотримання вимог статті 153 Закону № 481 щодо заборони продажу алкогольних напоїв особами, які не досягли 18 років.
Отже, роздрібна торгівля алкогольними напоями повинна здійснюватися відповідно до отриманих ліцензій на роздрібну торгівлю, із застосуванням РРО та/або ПРРО зазначених у цих ліцензіях, з врахуванням обмежень щодо реалізації алкогольної продукції встановлених Законом № 481.
Тобто, реалізація алкогольних напоїв замовнику, що були замовлені попередньо із відстроченням платежу, разом із створеним на РРО та/або ПРРО в стаціонарному об’єкті розрахунковим документом та зазначенням у ньому форми оплати «кредит/післяплата/відстрочення платежу», може здійснюватися при умові дотримання вимог Закону № 481 та Закону № 265.
У разі отримання Товариством належних йому готівкових коштів, в рахунок погашення заборгованості за раніше поставлену продукцію, розрахунковий документ, створений у відповідності до вимог Закону України № 265 та Положення, повинен містити в собі інформацію про первинний розрахунковий документ (фіскальний чек з РРО) підтверджуючий наявність такої заборгованості у КС відповідно укладеного з ним договору. Такий розрахунковий документ може не дублювати інформацію, зазначену у первинному документі, створеному в розрізі номенклатури, ціни та загальної вартості товарів і належних до сплати податків і зборів (фіскальний чек з РРО) за раніше відвантажену продукцію.
У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію та діє в межах законодавства яке було чинним на момент надання такої консультації.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |