X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У СУМСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 19.01.2022 р. № 47/ІПК/18-28-07-06-07

Головне управління ДПС у Сумській області розглянуло звернення фізичної особи-підприємця […] (далі за текстом - Підприємець) від […] (вх. […] від […]) про надання індивідуальної податкової консультації щодо необхідності застосування реєстратора розрахункових операцій та в порядку статті 52 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (з наступними змінами та доповненнями) (далі за текстом - Кодекс) повідомляє таке.

Відповідно до запиту, Підприємець перебуває на спрощеній системі оподаткування (платник єдиного податку третьої групи без ПДВ) та займається вирощуванням зернових сільськогосподарських культур на орендованих у населення земельних ділянках (паях).

Підприємець звертається з проханням надати роз’яснення щодо необхідності застосування реєстратора розрахункових операцій починаючи з 01 січня 2022 року при здійсненні продажу вирощеної сільськогосподарської продукції населенню, іншим суб’єктам господарювання за готівкові кошти та через розрахунковий рахунок.

Згідно з підпунктом 14.1.172¹ пункту 14.1 статті 14 Кодексу індивідуальна податкова консультація - роз’яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій.

При цьому наголошуємо, що контролюючий орган надає відповідь на звернення (листи, запити) платників податків відповідно до вимог чинного законодавства на дату отримання звернення.

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг в Україні визначає Закон України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (з наступними змінами та доповненнями) (далі за текстом - Закон № 265). Його дія поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

При цьому встановлення норм щодо незастосування реєстраторів розрахункових операцій у інших законах, крім Податкового кодексу України, не допускається (абзац другий преамбули Закону № 265).

Згідно приписів пункту 296.10 статті 296 Кодексу визначено, що реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій не застосовуються платниками єдиного податку першої групи.

Відповідно до визначень, наведених у статті 2 Закону № 265 розрахункова операція - це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Пунктами 1, 2 та 3 статті 3 Закону № 265 передбачено, що суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані:

1) проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;

2) надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти);

3) застосовувати реєстратори розрахункових операцій, що включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, та/або програмні реєстратори розрахункових операцій з додержанням встановленого порядку їх застосування.

Законодавство України ототожнює готівкові розрахункові операції з розрахунковими операціями, здійсненими за допомогою POS-терміналів та платіжних карток банківських установ, що проводяться суб’єктами господарювання всіх форм власності, у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.

Застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій залежить не від форми розрахункових операцій, а від способу їх здійснення. Наприклад, у разі проведення розрахунків шляхом внесення готівки через касу банку, реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій можуть не застосовуватися.

Згідно інформаційних баз даних державної податкової служби Підприємець перебуває на спрощеній системі оподаткування (платник єдиного податку за ставкою 5 відсотків) основним видом діяльності якого, відповідно до поданої заяви Підприємцем від 27.09.2021 року № 9279521133 визначено КВЕД _47.19 Iншi види роздрібної торгiвлi в неспецiалiзованих магазинах.

Крім того, Підприємцем декларується провадження діяльності за наступними назвами КВЕД: _69.10 - Дiяльнiсть у сфері права; _69.20 - Дiяльнiсть у сфері бухгалтерського облiку й аудиту; консультування з питань оподаткування; _63.99 - Надання iнших iнформацiйних послуг, н.в.i.у.; _70.22 - Консультування з питань комерційної дiяльностi й керування. Діяльність згідно КВЕД, що відноситься до сільськогосподарського товаровиробництва Підприємцем не декларується.

Згідно з повідомленням про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться дiяльнiсть (форма № 20-ОПП) від 04.10.2017 № 8193 Підприємцем орендується офіс за адресою: … Інформація, про інші об’єкти оподаткування Підприємця (зокрема оренди у населення земельних ділянок) в інформаційних базах ДПС відсутня. Відповідно до податкової декларації платника єдиного податку - фізичної особи - підприємця від 07.10.2021 № 9293282781 Підприємцем за 9 місяців 2021 року задекларовано обсяг доходу у розмірі 2 565 987,31 гривень.

Беручи до уваги, зазначений вид діяльності, наявні об’єкти оподаткування та суму отриманого доходу протягом календарного року, Підприємець не може скористатися пільгою передбаченою постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2000 року № 1336 «Про забезпечення реалізації статті 10 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій.

Здійснення Підприємцем розрахункових операцій у розумінні Закону № 265 повинно супроводжуватись обов’язковим застосуванням реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій.

Одночасно слід зазначити, що при здійсненні розрахунків у безготівковій формі через установу банку шляхом перерахування коштів із розрахункового рахунку на розрахунковий рахунок (IBAN, он-лайн банкінг) або безпосереднє внесення готівки через касу банку для подальшого перерахування на розрахунковий рахунок, а також платіжний термінал та/або ПТКС, який належить банку, застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій не є обов’язком при здійсненні діяльності Підприємцем. 

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.