Державна податкова служба України, керуючись ст.52 Податкового кодексу України (далі ‒ Кодекс) розглянула звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавстваі в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у зверненні повідомив, що надає телекомунікаційні послуги абонентам в Україні та постійно розробляє та впроваджує різні маркетингові акції та програми лояльності, проводить рекламні акції з безоплатним розповсюдженням товарів та послуг.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання визначення термінів «дарунок» і «виграш (приз)» та їх оподаткування.
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 якого об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Статтею 165 Кодексу встановлено перелік доходів, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, зокрема вартістьдарунків (а також призів переможцям та призерам спортивних змагань) – у частині, що не перевищує 25 відсотків однієї мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, за винятком грошових виплат у будь-якій сумі (п.п. 165.1.39 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).
Відповідно до п.п. 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу звільняються від оподаткування військовим збором доходи, що згідно з розділом IV Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у пунктах 3 і 4 п. 170.13 1 ст. 170 Кодексу.
Водночас доходи, яківключаються до загальногомісячного (річного) оподатковуваного доходу платникаподатку, визначено п. 164.2 ст. 164 Кодексу, зокрема:
дохід у виглядівиграшів, призів (п.п. 164.2.8 п. 164.2 ст. 164 Кодексу);
дохід у виглядівартостіотриманого у дарунок майна у межах, що оподатковується згідно з розділомIV Кодексу (п.п. 164.2.10 п. 164.2 ст. 164 Кодексу);
дохід, отриманий таким платником як додаткове благо (крім випадків, передбачених ст. 165 Кодексу), у вигляді вартості безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг), визначеної за правилами звичайної ціни.
Якщо додаткові блага надаються у негрошовій формі, сума податку об'єкта оподаткування обчислюється за правилами, визначеними п. 164.5 ст. 164 Кодексу (п.п. «е» п.п. 164.2.17 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
Згідно з п. 174.6 ст. 174 Кодексу доходи у вигляді дарунка, нараховані (виплачені, надані) платнику податку, зокрема юридичною особою, оподатковуються на загальних підставах, передбачених розділомIV Кодексу для оподаткування додаткового блага.
Оподаткування виграшів та призів врегульовано п. 170.6 ст. 170 Кодексу, відповідно до п.п. 170.6.3 якогооподаткуваннядоходів у виглядівиграшів та призів, інших, ніжвиграш (приз) у лотерею, здійснюється у загальному порядку, встановленому Кодексом для доходів, що остаточно оподатковуютьсяпід час їхнарахування за ставкою, визначеною в абзаціпершому п. 167.1 ст. 167 Кодексу.
Також, вказані доходи є об'єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 16 1підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
При цьому нормами п. 16 1підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу не передбаченозастосування для військовогозборукоефіцієнта, визначеного п. 164.5 ст. 164 Кодексу.
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичнихосібдо бюджету здійснюється у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу.
При цьомуподатковий агент, поняттяякого наведено у п.п. 14.1.180 п. 14.1ст. 14 Кодексу, що нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб і військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку 18 відс., визначену ст. 167 Кодексу, та ставку військового збору 1,5 відс., встановлену п.п. 1.3 п. 161підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу).
Враховуючи викладене, не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку вартість дарунків, наданих такому платнику юридичною особою, яка у розрахунку на місяць не перевищує 25 відс. однієї мінімальної заробітної плати, встановленої на 01 січня звітного податкового року.
Разом з тим, якщо вартість дарунків перевищує вказаний розмір, то дохід у вигляді суми такого перевищення включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків як додаткове благо і оподатковується податком на доходи фізичних осіб з урахуванням положень п. 164.5 ст. 164 Кодексу. При цьому вказана сума перевищення також є об’єктом оподаткування військовим збором без застосування коефіцієнту, визначеного п. 164.5 ст. 164 Кодексу.
Слід зауважити, що відповідно до п. 5.3 ст. 5 Кодексу інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Основні засади державного регулювання лотерейної сфери в Україні, створення сприятливих умов для розвитку лотерейного ринку встановлено Законом України від 06 вересня 2012 року № 5204-VI «Про державні лотереї в Україні» (далі – Закон № 5204).
Приз (виграш) – це кошти, майно, майнові чи немайнові права, які підлягають виплаті (видачі) учаснику у разі його виграшу в державну лотерею відповідно до оприлюднених умов її проведення (ст. 1 Закону № 5204).
Подарунок – це грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, які надають/одержують безоплатно або за ціною, нижчою мінімальної ринкової (Закон України від 14 жовтня 2014 року № 1700-VIІ «Про запобігання корупції»).
Таким чином, якщо умовами проведення рекламних заходів передбачено надання фізичним особам доходу у вигляді призів або заохочень, то уся сума (вартість) таких призів і заохочень оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах, тобто без застосування положень п.п. 165.1.39 п. 165.1 ст. 165 Кодексу.
Крім того, для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством (п.44.1 ст. 44 Кодексу).
Згідно із п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |