X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 25.01.2022 р. № 135/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення
щодо застосування
положень п.п. 39².4.1 п. 39².4 ст. 39² Податкового кодексу України (далі – Кодекс), якою встановлюються умови для звільнення від оподаткування доходів (прибутку) контрольованих іноземних компаній, та керуючись ст. 52 Кодексу,повідомляє.

Як вбачається із звернення, Товариство є засновником в компанії, яка  зареєстрована вКитайській Народній Республіці, а саме – у спеціальному адміністративному районі Гонконзі, із часткою в статутному капіталі такої іноземної юридичної особи у розмірі 46 відсотків. Крім того, другим засновником даної іноземної компанії є фізична особа – громадянин України з часткою в статутному капіталі у розмірі 46 відсотків.

При цьому, іноземна компанія, яка зареєстрована у Гонконзі, планує
у 2022 році здійснювати діяльність, за результатами якої очікуються доходи, з яких пасивні будуть складати менше 50 відсотків.

Товариство зазначає, що з урахуванням положень ст. 392 Кодексу іноземна юридична особа, яка зареєстрована у Гонконзі, з 01.01.2022 визнається контрольованою іноземною компанією (далі – КІК).

У зв’язку із зазначеним, у Товариства виникли такі питання:

1. Чи можна вважати договором про обмін податковою інформацією для цілей норми, визначеної п.п. 39².4.1 п. 39².4 ст. 39² Кодексу, Конвенцію про взаємну адміністративну допомогу у податкових справах, яку ратифіковано Законом України від 17 грудня 2008 року № 677-VІІ (далі – Конвенція), зі змінами, внесеними відповідним Протоколом, ратифікованим Законом України від 11 січня 2013 року № 21-VІ?

2. Чи підлягає звільненню від оподаткування на підставі п.п. 39².4.1 п. 39².4 ст. 39² Кодексу прибуток КІК, зареєстрованої в Гонконзі, частина пасивних доходів якої менше 50 відс., та з врахуванням діючої Конвенції між Україною та Гонконгом?

Щодо питань 1, 2.

Відповідно до п.п. 392.1.1 п. 392.1 ст. 392Кодексу контрольованою іноземною компанією визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи резидента України або юридичної особи резидента України відповідно до правил, визначених цим Кодексом.

Пунктом 392.2 ст. 392 Кодексу визначено особливості оподаткування прибутку КІК. Так, об’єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії, що обчислюється відповідно до правил, визначених цією статтею.

При цьому, норми ст. 392 Кодексу передбачають перелік умов, у разі дотримання яких скоригований прибуток КІК не включається до бази оподаткування контролюючої особи.

Так, згідно з п.п. 392.4.1 п.392.4 ст. 392 Кодексу скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі додержання таких умов:

а) між Україною та іноземною юрисдикцією місцезнаходження (реєстрації) контрольованої іноземної компанії є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування або про обмін податковою інформацією та

б) виконується будь-яка з таких умов:

контрольована іноземна компанія фактично сплачує податок на прибуток за ефективною ставкою, що є не меншою за базову (основну) ставку податку на прибуток підприємств в Україні, визначену п. 136.1 ст. 136 Кодексу, або є меншою за таку ставку не більше ніж на п'ять відсоткових пунктів, або

частка пасивних доходів контрольованої іноземної компанії становить не більше 50 відсотків загальної суми доходів контрольованої іноземної компанії із всіх джерел.

У разі якщо частка пасивних доходів контрольованої іноземної компанії становить більше 50 відсотків загальної суми доходів контрольованої іноземної компанії із всіх джерел, для цілей застосування цієї статті такі доходи визнаються активними, за умови що контрольована іноземна компанія:

фактично виконує суттєві функції, несе ризики та використовує активи в операціях, що призводять до отримання відповідних активних доходів;

має необхідні ресурси для виконання зазначених функцій, управління ризиками та використання активів (кваліфікований персонал, основні фонди у власності або користуванні, достатній власний капітал тощо).

Для цілей цієї статті ефективна ставка податку на прибуток підприємств розраховується шляхом ділення суми витрат зі сплати податку на прибуток підприємств на суму прибутку до оподаткування за даними фінансової звітності за відповідний календарний рік та множення на 100 відсотків.

Незалежно від виконання умов, передбачених п.п. 392.4.1 п. 392.4 ст. 392 Кодексу, скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі, якщо виконується будь-яка з таких умов:

загальний сукупний дохід усіх контрольованих іноземних компаній однієї контролюючої особи із всіх джерел за даними фінансової звітності не перевищує еквівалент 2 мільйони євро на кінець звітного періоду (п.п. 392.4.2.1 п.п. 392.4.2 п. 392.4 ст. 392 Кодексу);

контрольована іноземна компанія є публічною компанією, акції (частки) якої перебувають в обігу на визнаній фондовій біржі. Перелік бірж та вимоги до визнання акцій (часток) публічних компаній такими, що перебувають в обігу на зазначеній фондовій біржі, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Таке звільнення поширюється на всі контрольовані іноземні компанії, включені до консолідованої фінансової звітності такої публічної контрольованої іноземної компанії, а також на інші іноземні компанії, пов'язані з публічною контрольованою іноземною компанією в частині дивідендів, які походять від такої публічної контрольованої іноземної компанії.

У разі якщо контрольована іноземна компанія, на яку поширюється таке звільнення, виплачує дивіденди на користь контрольованої іноземної компанії, яка не є публічною компанією, такі дивіденди враховуються при розрахунку скоригованого прибутку такої контрольованої іноземної компанії на загальних підставах (п.п. 392.4.2.2п.п. 392.4.2 п.392.4 ст. 392 Кодексу);

контрольована іноземна компанія є організацією, яка відповідно до законодавства відповідної іноземної юрисдикції здійснює благодійну діяльність та не розподіляє доходи на користь її засновників (учасників)(п.п. 392.4.2.2п.п. 392.4.2 п. 392.4 ст. 392 Кодексу).

Отже, однією з обов’язкових умов щодо невключення скоригованого прибутку КІК до бази оподаткування контролюючої особиє наявність між Україною та юрисдикцією КІК чинного договору про уникнення подвійного оподаткування або чинного договору про обмін податковою інформацією.

Щодо питання стосовно того, чи є договором про обмін інформацією дляцілей вищезазначеної норми Кодексу Конвенція,слід зауважити таке.

Відповідно до положень статті 1 Глави І Конвенції сторони надають однаодній адміністративну допомогу, яка передбачає обмін інформацією. При цьому уКонвенції є окремий розділ «Обмін інформацією» (розділ І глави ІІІ), відповіднодо п. 1 ст. 4 якого сторони здійснюють обмін будь-якою інформацією, якаможе бути доречною для виконання чи застосування внутрішньогозаконодавства, яке стосується податків, передбачених цією Конвенцією.

В свою чергу, відповідно до ст. 5 розділу І Глави ІІІ Конвенції напрохання запитуючої держави запитувана держава надає запитуючій державі будь-яку інформацію, що згадується в ст. 4 та стосується конкретних осіб чиоперацій. Якщо інформації, яка міститься в податкових досьє запитуваної держави, недостатньо для задоволення цією державою прохання про наданняінформації, ця держава вживає всіх відповідних заходів для надання запитуючій державі запитуваної інформації.

Як передбачено п. 1 ст. 27 Глави VI Конвенції можливості надання допомоги, передбачені цією Конвенцією, не обмежують можливостей і самі не обмежуються можливостями, передбаченими в існуючих або майбутніх міжнародних угодах чи інших домовленостях, укладених між відповідними сторонами, чи в інших документах, що стосуються співробітництва в податкових справах.

Враховуючи зазначене, Конвенцію можна вважати чинним договором прообмін податковою інформацією для цілей застосування вимог п.п. 392.4.1 п. 392.4 ст. 392 Кодексу.

Зазначена позиція висловлена у листі Міністерства фінансів України від 09.08.2021 № 11210-09-62/24813.

Щодо відповідності умовам п.п. «а» п.п. 392.4.1 п.392.4 ст. 392 Кодексув частині звільнення від оподаткування прибутку КІК у випадку, коли Товариство є засновником компанії, яка зареєстрована в Китайській Народній Республіці, а саме – у спеціальному адміністративному районі Гонконзі, повідомляємо, що Гонконг є учасником Конвенції з 01.09.2018 року.

Зазначена інформація розміщена на офіційному сайті Організації економічного співробітництва та розвитку (http://www.oecd.org/tax/exchange-of-tax-information/Status_of_convention.pdf).

Отже, нерезидент, який є учасником Конвенції, задовольняє одну з умов для звільнення прибутку КІК від оподаткування, а саме, визначену п.п. «а» п.п. 392.4.1 п.392.4 ст. 392 Кодексу.

Отже, одними з обов'язкових умовщодо невключення скоригованого прибутку КІК до бази оподаткування контролюючої особи є наявність між Україною та юрисдикцією КІК чинного договору про уникнення подвійного оподаткування або чинного договору про обмін податковою інформацією таякщо частка пасивних доходів контрольованої іноземної компанії становить не більше 50 відсотків загальної суми доходів контрольованої іноземної компанії із всіх джерел.

Відповідно п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.