Державна податкова служба України, відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула звернення Товариства стосовно надання індивідуальної податкової консультації щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства і, в межах компетенції, повідомляє таке.
У зверненні Товариство зазначає, що планує здійснювати виробництво плодового та зернового дистилятів, для подальшого продажу, а також для виробництва алкогольних напоїв (настоянок та наливок) на основі плодового та зернового дистилятів.
Враховуючи зазначене Товариство запитує:
1. Чи має воно (приватна форма власності) право здійснювати діяльність з
виробництва плодового та зернового дистилятів, чи таке право належить лише державним підприємствам?
2. На виробництво зернового та плодового дистилятів необхідна окрема ліцензія? Якщо так - ліцензія оформлюється на кожний з цих дистилятів окремо, або одна ліцензія на два види дистилятів?
3. Чи потрібно в даному випадку здійснювати реєстрацію місця зберігання плодового та зернового дистилятів в Єдиному реєстрі зберігання спирту?
4. Чи вважаються приміщення, де планується виготовлення плодового та зернового дистилятів, акцизним складом?
5. Чи потрібно встановлювати в приміщеннях, де планується виробництво плодового та зернового дистилятів, витратоміри-лічильники спирту? Враховуючи, що будь-які інші спирти у виробництві не будуть застосовуватись, і відповідно перебувати на зберіганні.
6. Чи повинен встановлюватися податковий пост за місцем виробництва плодового та зернового дистиляту?
7. Які вимоги передбачені до виробничих приміщень з виробництва зернового та плодового дистилятів? Яким нормативно-правовим актом передбачені?
8. Який перелік документів, необхідний для внесення додаткових УКТ ЗЕД
алкогольних напоїв в діючу ліцензію на виробництво алкогольних напоїв?
До запитання 1.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров’я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на
території України визначені Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481).
Статтею 1 Закону № 481, зокрема, визначено, що:
зерновий дистилят - спирт харчовий питний етиловий дистильований, отриманий шляхом дистиляції, міцністю до 70 відсотків об'ємних одиниць, що використовується для виробництва алкогольних напоїв та спиртовмісних харчових напоїв і виробляється із зернової сировини/зернових культур;
спирт-сирець плодовий - дистилят, отриманий шляхом перегонки вторинних сировинних ресурсів плодово-ягідного виноробства, який є сировиною для виробництва спирту етилового ректифікованого плодового;
спирт плодовий - спирт, отриманий шляхом переробки плодів та ягід, соків плодово-ягідних зброджених за спеціальною технологією для виробництва алкогольних напоїв, у тому числі за коньячною технологією;
спирт етиловий ректифікований плодовий - спирт, отриманий шляхом фракційної перегонки та очищення спирту-сирцю плодового до визначеного нормативно-правовим актом вмісту інших продуктів та речовин і призначений для виробництва плодово-ягідних вин і алкогольних напоїв.
Слід зазначити, що Законом № 481 термін «плодовий дистилят» не визначено.
Звертаємо увагу, що частиною першою статті 12 Закону № 481 встановлено, що виробництво алкогольних напоїв здійснюється тільки з використанням спирту етилового ректифікованого, коньячного і плодового, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового та виноградного дистиляту спиртового і зернового дистиляту, та які мають статус українських товарів відповідно до Митного кодексу України. Використання інших видів спирту для виробництва алкогольних напоїв і харчових продуктів забороняється.
Виробництво спирту коньячного і плодового, зернового дистиляту здійснюється суб'єктами господарювання (у тому числі іноземними суб'єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) незалежно від форми власності, які мають відповідну ліцензію, повний технологічний цикл виробництва коньяку та алкогольних напоїв за коньячною технологією, забезпечені спеціальною тарою для витримки спиртів та кваліфікованими фахівцями (частина шоста статті 2 Закону № 481).
Відповідно до частини дев'ятнадцятої статті 2 Закону № 481 виробництво дистиляту виноградного спиртового і спирту-сирцю плодового здійснюється суб'єктами господарювання (у тому числі іноземними суб'єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) за наявності ліцензій незалежно від форми власності з правом реалізації як сировини іншим суб'єктами господарювання (у тому числі іноземними суб'єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які мають ліцензії на виробництво спирту етилового, спирту етилового ректифікованого виноградного або спирту етилового ректифікованого плодового.
Порядок видачі, призупинення, анулювання ліцензій на виробництво спирту етилового, коньячного і плодового та зернового дистиляту, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, дистиляту виноградного спиртового, спирту-сирцю плодового, біоетанолу, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, і пального встановлено ст. 3 Закону № 481.
Згідно із частиною третьою ст. 3 Закону № 481 ліцензії на виробництво спирту етилового, коньячного і плодового та зернового дистиляту, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, дистиляту виноградного спиртового, спирту-сирцю плодового, біоетанолу видаються суб’єктам господарювання (у тому числі іноземним суб’єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) - юридичним особам.
Отже, виробництво спирту плодового, спирту-сирцю плодового, спирту етилового ректифікованого плодового та зернового дистиляту можуть здійснювати юридичні особи незалежно від форми власності за умови отримання відповідної ліцензії.
До запитання 2.
Відповідно до частини двадцять п’ятої статті 3 Закону № 481 на виробництво спирту етилового неденатурованого, коньячного і плодового та зернового дистиляту, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, дистиляту виноградного спиртового, спирту-сирцю плодового, біоетанолу, спирту етилового денатурованого, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, і пального видаються окремі ліцензії на кожен вид діяльності.
Таким чином, оскільки виробництво спирту-сирцю плодового, спирту плодового, спирту етилового ректифікованого плодового та зернового дистиляту окремі види діяльності, суб’єктам господарювання необхідно отримувати окремі ліцензії.
До запитання 3.
Абзацом двадцять першим статті 1 Закону № 481 встановлено, що місце зберігання - місце, яке використовується для зберігання спирту, або приміщення, яке використовується для зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, відомості про місцезнаходження якого внесені до Єдиного державного реєстру місць зберігання.
Єдиний державний реєстр місць зберігання (Єдиний реєстр) - перелік місць зберігання, який ведеться податковими органами і містить визначені цим Законом відомості про місцезнаходження місць зберігання та відомості про заявників (абзац 22 статті 1 Закону № 481).
Виробництво спирту етилового, коньячного і плодового та зернового дистиляту, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, дистиляту виноградного спиртового, спирту-сирцю плодового, біоетанолу та алкогольних напоїв здійснюється за наявності внесених до Єдиного реєстру місць зберігання спирту (частина дев’ята статті 2 Закону № 481).
Отже, місце зберігання спирту-сирцю плодового, спирту плодового, спирту етилового ректифікованого плодового та зернового дистиляту повинно бути внесено до Єдиного реєстру.
До запитань 4-6.
До підакцизних товарів належать, зокрема, спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво (крім квасу «живого» бродіння) (п. 215.1 ст. 215 Кодексу).
У розумінні Кодексу спирт етиловий – всі види ректифікованого та дистильованого спирту етилового, біоетанол, інші види спирту етилового, зазначені у товарних позиціях 2207 та 2208 згідно з УКТ ЗЕД (п.п. 14.1.237 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Визначення спиртів, що відносяться до товарних позицій 2207 та 2208 згідно з УКТ ЗЕД, надано у ст. 1 Закону № 481.
Відповідно до абзацу другого статті 1 Закону № 481 спирт етиловий - спирт етиловий-сирець, спирт етиловий ректифікований технічний, спирт етиловий денатурований (спирт технічний), спирт етиловий технічний, спирт етиловий ректифікований, що відповідають кодам 2207 і 2208 згідно з УКТЗЕД та виготовлені з крохмале- і цукровмісної сировини або з нехарчових видів сировини за спеціальними технологіями.
З урахуванням вищевикладеного, зерновий дистилят це спирт етиловий.
З метою підвищення ефективності роботи із запобігання та боротьби з незаконним виробництвом і обігом спирту етилового (зернового дистиляту), горілки та лікеро-горілчаних виробів, пального, посилення контролю за повнотою та своєчасністю надходження до бюджету акцизного податку утворюються акцизні склади (п. 230.1 ст. 230 Кодексу).
Підпунктом 14.1.6 пункту 14.1 статті 14 Кодексу визначено, що акцизний склад – це, зокрема, спеціально обладнані приміщення на обмеженій території (далі - приміщення), розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів.
Отже, у разі використання Товариством спеціально обладнаного приміщення для виробництва, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового (зернового дистиляту), горілки та лікеро-горілчаних виробів, то відповідно до п.п. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу таке приміщення вважається акцизним складом.
Акцизні склади, повинні бути обладнаними на кожному місці отримання та відпуску спирту етилового, розташованому на акцизному складі, витратомірами-лічильниками спирту етилового відповідно до вимог п.п. 230.1.1 п. 230.1 ст. 230 Кодексу.
Згідно із п.п. 14.1.177 п. 14.1 ст. 14 Кодексу податковий пост - пост, що утворюється на території підприємств, де виробляються продукти з використанням підакцизних товарів, на які встановлено нульову ставку податку, що визначені у статті 229 цього Кодексу. На податковому посту здійснюють постійний безпосередній контроль постійні представники контролюючого органу за місцем його розташування.
Відповідно до п.п. 229.1.1 п. 229.1 ст. 229 Кодексу податок справляється за ставкою 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту, зокрема, із:
спирту етилового, який використовується підприємствами первинного та змішаного виноробства для виробництва виноградних, плодово-ягідних, інших виноматеріалів і сусла та вермутів;
спирту етилового, що переміщується між акцизними складами в межах одного суб'єкта господарювання.
До запитання 7.
Згідно із частиною сімнадцятою ст. 3 Закону № 481 ліцензії на виробництво спирту етилового, коньячного і плодового та зернового дистиляту, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, дистиляту виноградного спиртового, спирту-сирцю плодового, біоетанолу та алкогольних напоїв видаються суб'єктам господарювання (у тому числі іноземним суб'єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які на момент подання заяви про видачу ліцензії є власниками або відповідно до інших не заборонених законодавством підстав володіють та/або користуються приміщеннями та обладнанням, що забезпечують повний технологічний цикл виробництва спирту етилового, коньячного і плодового та зернового дистиляту, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, дистиляту виноградного спиртового, спирту-сирцю плодового, біоетанолу та алкогольних напоїв, за умови, що використання таких приміщень та обладнання здійснює тільки один суб'єкт господарювання (у тому числі іноземний суб'єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво).
Ліцензія на право виробництва спирту етилового, коньячного і плодового та зернового дистиляту, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, дистиляту виноградного спиртового, спирту-сирцю плодового, біоетанолу, алкогольних напоїв та тютюнових виробів видається після проведення атестації суб'єкта господарювання (у тому числі іноземного суб'єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), яка є чинною протягом терміну дії зазначеної ліцензії (частина шоста статті 8 Закону № 481).
Відповідно до пункту 3 Порядку ведення Єдиного державного реєстру місць зберігання та форми довідки про внесення місця зберігання до Єдиного державного реєстру, затвердженого Наказом Державної податкової адміністрації України від 28.05.2002 № 251 (далі – наказ № 251) суб'єкт підприємницької діяльності, який подає заяву про внесення місця зберігання спирту до Єдиного реєстру, зобов'язаний забезпечити відповідність стану місця зберігання вимогам «Інструкції з приймання, зберігання, відпуску, транспортування та обліку спирту етилового», затвердженої наказом Мінагрополітики від 13.04.2009 за № 264, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 02.07.2009 за № 591/16607 (далі – наказ № 264), установлених для цього виду продукції, та вимогам до місць зберігання спирту, що встановлюються контролюючим органом.
Отже, виробничі приміщення з виробництва спирту-сирцю плодового, спирту плодового, спирту етилового ректифікованого плодового та зернового дистиляту повинні відповідати вимогам Кодексу, Закону № 481, наказу № 251 та наказу № 264.
До запитання 8.
Відповідно до частини двадцять п'ятої статті 3 Закону № 481 на виробництво, зокрема спирту коньячного і плодового та зернового дистиляту, алкогольних напоїв, видаються окремі ліцензії на кожен вид діяльності, а в ліцензіях на виробництво алкогольних напоїв також зазначаються коди 2103 90 30 00, 2106 90, 2203, 2204, 2205, 2206, 2208 згідно з УКТ ЗЕД залежно від виду продукції, що вироблятиметься.
У разі зміни відомостей, зазначених у виданій суб'єкту господарювання (у тому числі іноземному суб'єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії (за винятком змін, пов'язаних з реорганізацією суб'єкта господарювання (у тому числі іноземного суб'єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) та/або зміною типу акціонерного товариства), орган, який видав ліцензію, на підставі заяви суб'єкта господарювання (у тому числі іноземного суб'єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) протягом семи робочих днів видає суб'єкту господарювання (у тому числі іноземному суб'єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензію, оформлену на новому бланку з урахуванням змін (частина двадцять третя статті 3 Закону № 481).
Таким чином, для внесення додаткових кодів УКТ ЗЕД
алкогольних напоїв в ліцензію на виробництво алкогольних напоїв, Товариству необхідно звернутись з відповідною заявою до органу, який видав ліцензію, з наданням інформації щодо кодів УКТ ЗЕД алкогольних напоїв, які будуть вироблятися.
Слід зазначити, що до звернення Товариства не надано будь-яких первинних документів, що фіксують факти здійснення господарських операцій, щодо виду та кодів УКТ ЗЕД продукції, відповідно надати ґрунтовну відповідь на порушені питання не видається можливим.
Інформуємо, що пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання
контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |